یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سید حسن سعیدی

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که جامعه گرفتار استضعاف فرهنگی است، گفت: نباید فراموش کرد که انقلاب اسلامی با همه کاستی‌ها، سوء تدبیرها و کم لطفی‌های برخی مسئولان دارای دستاوردهایی است و موفق شد به شعارهای خود جامه عمل پوشاند که این امر بسیار مهم و قابل تأمل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سعیدی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در آیین تجلیل از برترین های شجره طیبه صالحین، با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی تحفه الهی بود، اظهار کرد: به فرموده امام خمینی(ه) نه من طلبه و نه مردم هیچ کدام این پیروزی را به دست نیاوردیم، بنابراین انقلاب اسلای تحفه الهی به مردم ایران بود.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که انقلاب اسلامی با همه کاستی‌ها، سوء تدبیرها و کم لطفی‌های برخی مسئولان دارای دستاوردهایی است و موفق شد به شعارهای خود جامه عمل پوشاند که این امر بسیار مهم و قابل تأمل است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «استقلال» نخستین شعار انقلاب بود، ابراز کرد: هیچ انسان منصفی نمی‌تواند بگوید کشور ایران مستقل نیست، چراکه وجود دشمنانی که هر طرف را محاصره کرده‌اند، نماد استقلال است و اگر مستقل نبودیم این همه دشمن علیه ایران اسلامی وجود نداشت.

وی افزود: دومین شعار «آزادی» بود که قبل از انقلاب هرگز وجود نداشت، چراکه خفقان همه جا را فرا گرفته بود، البته باید از افرادی که در آن زمان زندگی کردند جویا شد تا به عمق فاجعه پی برد.

آیت‌الله سعیدی خاطرنشان کرد: ما و افرادی که در دوران پهلوی زندگی کرده‌ایم و به دنبال تحقق اهداف اسلام بودیم، متقبل رنج‌های بسیار شده‌ایم و با ساواک دست وپنجه نرم کرده‌ایم.

افرادی که در خفقان زندگی کرده‌اند، قدر انقلاب را می‌دانند

وی با بیان اینکه در حقیقت در دوران قبل از پیروزی انقلاب در خفقان زندگی می‌کردیم، گفت: به همین دلیل است که این گونه افراد که خفقان و ذلت ایران  را مشاهده کرده‌اند، قدر جمهوری اسلامی را به خوبی می‌دانند و با چنگ و دندان از آن دفاع می‌کنند.

وی در ادامه به تشریح دو واژه مستضعف و مستکبر پرداخت و اذعان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم با دو واژه مستضعف و مستکبر آشنا شدند که امام خمینی (ره) در اعلامیه‌های خود از آن استفاده می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی اظهار کرد: متأسفانه مردم هنوز هم به خوبی با مفهوم این دو واژه آشنا نیستند و  از مستضعف به معای فقیر و مستکبر به معنای ثروتمند استفاده می‌شود که صحیح نسیت.

وی با اشاره به اینکه دو واژه مستضعف و مستکبر ریشه قرآنی دارد، ادامه داد: در قرآن کریم  واژه فقیر و غنی به صورت جداگانه به کار رفته است، بنابراین مستضعف به معنی فقیر و مستکبر به معنی غنی و ثروتمند نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه این دو واژه 16بار به کار رفته است، گفت: مربیان حلقات صالحین باید به خوبی با معانی مستکبر و مستضعف آشنا باشند و در ایام دهه فجر به بررسی و تبیین آن بپردازد.

با وجود حوزه‌های علمیه نباید جامعه دچار استضعاف فرهنگی شود

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تشریح کرد: یک نمونه مستضعف این است که انسان از دین آگاهی نداشته باشد و مستضعف فرهنگی است که با وجود حوزه‌های علمیه، توسعه و تسهیل در ارتباط با آن نباید فردی از دین خود بی‌اطلاع باشد و جامعه دچار استضعاف فرهنگی شود.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: ابلیس مستکبر قرآنی در عالم است دلیل سجده نکردن شیطان به آدم نشانه مستکبر بودن او است مستکبر به معنی این است که  فرهنگ و تمدن دیگری را می رباید و مستضعف فردی است که این عمل بر وی انجام شده است

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی عنوان کرد: مستضف مانند برده به دنبال مستکبرین حرکت می‌کند که مدگرایی و مدپرستی نمونه بارز آن است یعنی افراد به استعمار فکری دربیایند.

وی تأکید کرد: هنر امام این بود که یک فرد طلبه به مردم ایران باورانید که ایرانیان می‌توانند به صورت مستقل به پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی دست یابند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: مستکبر و مستضف دو واژه فرهنگی است و نباید انسان این گونه باشد که به دیگران تکیه کند و این مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه باید به دستاوردهای انقلاب از نگاه الهی مورد بررسی قرار گیرد نه از نگاه مادی گرایانه، گفت: ایجاد ایثار، کادسازی و تربیت نیرو مهم‌ترین اقدام امام خمینی(ره) بود.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: مربیان صالحین با مغز و تفکر افراد مواجه هستند و باید توجه کنند که هدایت یک نفر و ساختن تفکر متعالی برای دنیا و آخرت آنها کفایت می‌کند، بنابراین همه تلاش خود را در این جهت بکار گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha