سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
بی بی سی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هلند موج سوم توهین به پیامبر اسلام را کلید زد

حزب راست افراطی آزادی هلند به رهبری "خیرت ویلدرز" اعلام کرد که تا پایان امسال مسابقه کاریکاتوری با موضوع پیامبر اسلام (ص) برگزار می‌کند.آژانس ضدتروریسم هلند برگزاری این مسابقه و نمایشگاه آن را در دفتر حزب آزادی واقع در پارلمان این کشور تأیید کرده است.سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه ای اقدام موهن یک حزب اسلام ستیز هلندی را برای برپایی مسابقه کاریکاتور با موضوع پیامبر اسلام (ص) محکوم کرد و آن را نژادپرستی خواند.«یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در اطلاعیه ای، با ابراز نگرانی شدید خود، برگزاری این مسابقه تحریک آمیز را پاشیدن بذر نفرت در میان پیروان ادیان مختلف دانست.وی افزود: در حالی که تمام جهان با افراط گرایی و تروریسم مواجه است و نیاز به صلح، گفت و گو و تحمل دارد، زمان آن است که ابزار قانونی لازم برای جلوگیری از تحریک، نژادپرستی، تبعیض، نفرت مذهبی و احترام به همه ادیان ایجاد شود.وی همچنین گفت: برانگیختن احساسات دیگران با چیزی که معارض اصل احترام جهانی ادیان است، آزادی بیان نمی باشد.

 

محبوبیت رهبر انقلاب در عراق بی بی سی را بهت زده کرد

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی بی سی با انتشار پستی در صفحه توییتر خود، به محبوبیت و نفوذ جمهوری اسلامی و نصب تصاویر فراوان حضرت آيت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در شهر بصره عراق اعتراف کرد.این در حالی است که در روزهای اخیر رسانه های ضد انقلاب با انتشار فیلم هایی از تظاهرات مردم بصره که در اعتراض به وضعیت بد معیشتی انجام شد مدعی بودند مردم این شهر با حضور ایران در عراق مخالف بوده و جمهوری اسلامی در بین آنان محبوبیت ندارد.نفیسه کوهنورد در صفحه توئیتر خود نوشت:" به یاد ندارم در هیچ شهر مملکت اینقدر عکس آقای خامنه ای (حضرت آيت الله سيد علی خامنه ای) را دیده باشم که در هر کوچه و خیابان بصره می بینم. برای بعضی فرماندهان ایرانی در طول هشت سال جنگ گرفتن این شهر از اهداف اصلی بود. چیزی که امکان پذیر نشد. اما حالا هر طرف شهر حضور ایران را می توان دید."

 

شیلی در پی رسوایی های اخلاقی،کشیش ها را پای میز بازجویی کشاند

شیلی اعلام کرد از ده‌ها کشیش و عضو کلیسای این کشور بازجویی خواهد کرد.درحالیکه شیلی با یکی از بدترین رسوایی‌های کلیسا با موضوع آزار جنسی کودکان و بزرگسالان روبرو است؛ دادستانی و پلیس این کشور از ۱۵۸ کشیش و عضو کلیسا بازجویی خواهند کرد. این پرونده که قدمت آن به سال ۱۹۶۰ بازمی‌گردد دستکم ۲۶۶ قربانی دارد. این پرونده به قدری در شیلی سروصدا به پا کرد که پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان را مجبور به پذیرش استعفای اسقف اعظم این کشور نمود.

 

مفتی جهاد نکاح و جاعل قرآن این بار با آگهی تبلیغاتی جنجال برانگیز شد

انتشار آگهی های تبلیغاتی در حساب تویتری «محمد العریفی» به جنجال تازه این مبلغ سرشناس سعودی تبدیل شده است. این قضیه از یک طرف به موضوعی دردسرساز برای خود وی و از طرف دیگر به سوژه ای برای تمسخر و تحقیر این مفتی وهابی از سوی فعالان شبکه های مجازی تبدیل شده است.العریفی روز گذشته در حساب تویتری اش که از سوی کاربران زیادی دنبال می شود، آگهی تبلیغاتی جدیدی درباره محصولات قهوه شرکتی به نام «الخیر» منتشر کرد.حساب تویتری این مبلغ وهابی از سوی ۲۱ میلیون نفر دنبال می شود.انتشار آگهی تبلیغاتی العریفی درباره محصول قهوه شرکت «الخیر» یک ماه پس از انتشار آگهی تبلیغاتی دیگری درباره محصول چای همین شرکت صورت می گیرد.کاربران همچنین با تحقیر وی نوشته اند که وی به جای اینکه درباره قضیه فلسطین و بحران خلیج و دیگر موضوعات مهم اظهار نظر کند، اقدام به انتشار آگهی های تبلیغاتی در تویترش می کند.این مبلغ وهابی سعودی چند ماه پیش نیز در پی انتشار آگاهی تبلیغاتی درباره محصولات برنج یک شرکت، که موج حملاتی را علیه وی به همراه داشت، مجبور شد این توییت تبلیغاتی را حذف کند.گفتنی است محمد بن عبدالرحمن العریفی مبلغ  و عالم جوان سعودی است که در ۱۵ جولای ۱۹۷۰ میلادی در شهر الدمام واقع در استالن شرقی عربستان به دنیا آمد. وی تاکنون چندین فتوای عجیب و غریب صادر کرده است که جنجالی ترین آنها همان فتوای موسوم به جهاد نکاح است که در آن به شورشیان سوری اجازه می دهد تا با زنان ازدواج کوتاه و چند ساعته داشته باشند. وی در این فتوا گفته است که بهترین جهادها جهاد نکاح است و ازدواج میان مجاهدین و زنان می تواند تمایلات شهوانی آنها را برآورده کرده و عزم آنها را برای جنگ با دولت بشار اسد جزم کند.عریفی همچنین در یکی از اقدامات خود قرآن را به تمسخر گرفت و سوره ای به نام «سیب» جعل کرد و آن را با لحن و آهنگ قرآنی قرائت نمود.

 

مراجع قم و نجف به شیعیان پاکستان پیام انتخاباتی دادند

مراجع معظم تقلید در پاسخ به استفتای خبرگزاری حوزه درباره حکم شرکت شیعیان در انتخابات کشورهای خودشان به ویژه پاکستان تاکید کردند: شیعیان در انتخابات کشورهای خودشان حضور داشته باشند و افرداد لایق را انتخاب کنند.بر این اساس حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سید محمد سعید حکیم، سبحانی، جوادی آملی و بشیر نجفی در پاسخ به این استفتاء بر حضور شیعیان در انتخابات جهت تعیین حق سرنوشت تاکید کردند.

 

مجلس خبرگان رهبری تهدیدات استکبار علیه نظام را واکاوی کرد

در نوبت صبح نشست کمیسیون سیاسی اجتماعی و  همچنین  در نوبت عصر کمیسیون حراست و پاسداری از ولایت فقیه مجلس خبرگان رهبری  امروز در قم برگزارشد.بر اساس این گزارش: چهل و دومین  نشست کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری «دوره پنجم »با حضور دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، برگزار شد.در این جلسه، «تهدیدات استکبار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران  و راهکارهای مقابله با آن» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

حوزه،روحانیون را در برابر شبهات مسلح کرد

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه های علمیه ‌ به تشریح اهمیت و دستاوردهای ستاد "طرح جامع اندیشه دینی" پرداخت و گفت: در سال جاری بیش از 17 هزار نفراز طلاب در اردوهای متنوع آموزشی، پژوهشی، تهذیبی و تربیتی طرح جامع اندیشه دینی در سراسر کشور شرکت کردند که این مشارکت حداکثری و استقبال طلاب از این طرح ها بی نظیر بود.معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به چگونگی شکل گیری ستاد طرح جامع اندیشه دینی در حوزه گفت: به دستور مدیر حوزه های علمیه، ستادی با حضور همه معاونین مدیر تحت عنوان "ستاد طرح جامع اندیشه دینی" شکل گرفت و بنا شد اندیشه ها و تفکراتی مثل نظام اندیشه امام خمینی(ره)، نظام اندیشه مقام معظم رهبری و طرح ولایت که حول نظام اندیشه آیت الله مصباح یزدی است و سالها است در بین دانشگاهیان و حوزویان برقرار است ایجاد شود و طلاب در این طرح ها شرکت ویژه داشته باشند.وی افزود: بخشی از این اردوها آموزشی بود به این صورت که طلاب دروسی را در سه نیم سال خواندند، دو نیمسال در طول سال تحصیلی و نیمسال سوم در تابستان و  در مناطقی که خنک بود مشغول به تحصیل شدند. حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اهمیت پرداختن به شبهات القاء شده از طرف دشمنان تاکید کرد: در این دوره ها، طلاب با شبهات بنیان افکن دشمنان آگاه شدند و اذعان داشتند که ما بعد از این دوره ها به خوبی می توانیم با دگراندیشان بحث کنیم و با خواندن این شش جلد کتاب در مقابل شبهات پاسخگو باشیم و به عبارت دیگر می توان گفت که طرح ولایت طلاب را در برابر شبهات مسلح و آماده می کند.

 

عطر رضوی در جای جای دیار کویر پیچید

در مراسمی با حضور خدام رضوی مزار شهدای گمنام غبارروبی و عطرافشانی شد. سپس پرچم امام هشتم برای زیارت در بین حاضران گردانده و مردم با اشک شوق به استقبال پرچم متبرک رضوی آمدند و فضا با عطر رضوی معطر شد.در ادامه نیز خدام رضوی در جشن دانش آموزی دختران در مسجد محمدامین(ص) حضور یافتند. قرائت صلوات خاصه امام هشتم و مداحی، گرداندن پرچم حرم رضوی در میان حاضران و سخنرانی حجت الاسلام اسدی از دیگر برنامه های این جشن بود.کاروان خدام رضوی با حضور در زندان مرکزی بیرجند از بخش های مختلف بازدید و با زندانیان دیدار کردند. بند نسوان و بند عمومی بازداشتگاه از جمله مکان هایی بود که خدام رضوی حضور یافتند و دل های عاشقان را روانه مشهدالرضا کردند. به برکت حضور خدام و پرچم منور حرم رضوی در زندان مرکزی بیرجند تعدادی از زندانیان بیرجند که بالای ۴۰ سال سن دارند و ۱۰ سال از آخرین تشرف به مشهد گذشته باشد و همچنین از نظر قضایی مشکلی برای مرخصی ندارند نیز توسط دفتر آستان قدس در استان به صورت رایگان به مشهد اعزام می شوند.همچنین به کسانی که اسم آن ها معصومه است و افرادی که در زندان دارای فرزند هستند نیز سبد کالای رایگان اهدا شد.در این دیدارها حجت الاسلام اسدی مبلغ اعزامی کاروان زیر سایه خورشید به غلبه بر خشم و کنترل عصبانیت تاکید کرد.

 

جمعیت علمای هند به قتل مسلمانِ تاجر گاو واکنش شدید نشان داد

مولوی سید ارشد مدنی در واکنش به قتل تاجر گاو در منطقه الور هند، گفت: قتل تاجر مسلمان بی گناه یک عمل حیوانی و درندگی است. وزارت کشور دو هفته قبل برای جلوی گیری از مانند این جنایات به همه ی استانها حکم داده بود، پس بعد از حکم وزارت کشور اتفاقی مثل این حادثه به ما نشان می دهد که این فعل با کمک سیاستمداران کشور انجام شده است و مردم بدون کمک سیاسیون نمی توانند امثال این جنایات بزرگ را انجام دهند.رئیس جمعیت علمای هند با عرض تسلیت به خانواده مقتول اعلام کرد: جمعیت علمای هند در این جنایت ساکت نخواهد ماند و درمورد این حادثه پیگیری قانونی را به عهده می گیریم و خانواده این مقتول هر نوع کمکی خواست، ما آماده هستیم انجام بدیم. از سوی دیگر اسدالدین اویسی رهبر مجلس اتحاد مسلمین سراسر هند (ایمیک) هم این جنایت را به شدت محکوم کرد و گفت: در کشورمان  به احترام گاو میتوانند یک مسلمان را راحت بکشند چون در طبق قانون اساسی بند 21 گاو اجازه زندگی کردن دارد.

 

دومین زن هم به معاونت حوزه علمیه راه یافت

مراسم تودیع و معارفه معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران کشور پیش از ظهر امروز در این مرکز برگزار شد.حجت الاسلام والمسلمین بهجت  پور مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با تقدیر از تلاش های گسترده حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در سمت معاونت فرهنگی تبلیغی مرکز خواستار افزایش تلاش ها و حرکت در عرصه های نو و حل مشکلات مختلف در قالب های نوین در دوره معاونت جدید شد.همچنین در این مراسم معصومه ظهیری معاون جدید فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران به عنوان دومین معاون زن این مرکز معارفه و در سخنانی به ذکر اولویت های فعالیت های آینده این معاونت پرداخت.در پایان نیز پس از تجلیل از خدمات حجت الاسلام والمسلمین اسکندری حکم معاون جدید این مرکز اعطا شد.

 

آیت‌الله العظمی بشیر نجفی پاسخ استفتای «حوزه» برای پاکستان را داد

به کسی رای دهید که از پاکستان محافظت کند و یاور شیعیان باشدحضرت آیت الله بشیر نجفی در پاسخ به استفتای خبرگزاری «حوزه» درباره وظیفه شیعیان پاکستان نسبت به شرکت در انتخابات تاکید کردند: به کسی رای دهید که از پاکستان محافظت کند و یاور شیعیان باشد. متن سئوال خبرگزاری حوزه و جواب معظم له به این شرح است:

محضر مبارک مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی بشیر نجفی (دامت برکاته)

سلام علیکم؛ضمن آروزی سلامتی و توفیقات روزافزون برای حضرتعالی؛ باتوجه به در پیش بودن انتخابات در کشور پاکستان و سئوالات مکرر مخاطبان خبرگزاری حوزه، مستدعی است نظر شریف خود را درباره شرکت شیعیان در انتخابات این کشور بیان بفرمایید.الف) شرکت در انتخابات برای شهروندان هرکشور بویژه کشور پاکستان اساسا چه حکمی دارد؟ب) در صورت جایز بودن چه معیارهایی را باید لحاظ کرد؟

پاسخ حضرت آیت الله بشیر نجفی:بسمه سبحانه،به کسی رای دهید که از پاکستان محافظت کند و یاور شیعیان باشد. والسلام. والله العالم

 

آیت الله گرگانی برای قم پیام صادر کرد

حضرت آيت الله علوي گرگاني در ديدار حجت الاسلام والمسلمین ادياني رئيس سازمان عقيدتي سياسي ناجا، اظهارداشتند: قم نه تنها در ايران بلکه در تمام دنيا بايد شهر نمونه اي باشد چون حرم اهل بيت(ع) در اين شهر قرار دارد و مرکز ثقل علم، فقه و فقاهت است.معظم له تاکيد کردند: فرماندهاني که براي قم انتخاب مي کنيد بايد در کل دنيا نمونه، متدين و ظاهر الصلاح باشند که الحمدلله تاکنون همين گونه بوده است.حضرت آيت الله علوي گرگاني تصريح کردند: انتظار ما از نيروي انتظامي اين است که نگذارد حيا و قداست قم از بين برود، متخلفان را نصيحت کنيد و اگر اصلاح نشدند برخورد شود.استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفتند: نيروي انتظامي بدون بهره مندی از علمای راستین و مراجع معظم تقلید و بدون اتصال به دو منبع نور يعني حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) نمي تواند نيرويي در تراز جمهوري اسلامي باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری آب پاکی را روی دست دشمن ریخت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ناصری در نشست خبری که در قم برگزار شد، با بیان اینکه نظام اسلامی ایران و رهبر انقلاب اسلامی به نیروهای عراقی کمک‌های بسیاری داشته‌اند، گفت: ما با توان و نیروهای خود جواب تهدید اخیر ترامپ علیه ایران را می‌دهیم، این اقدام، تشکری از حمایت‌های نظام اسلامی خواهد بود. حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ادامه داد: با حمایت سپاه قدس، توانستیم مقابل داعش ایستادگی کنیم و در آینده نیز همکاری گسترده‌تری با سپاه قدس خواهیم داشت.وی تصریح کرد: سر آمریکا به دیوار خواهد خورد، چراکه نظام اسلامی همانند کوه است و اگر آمریکا به دنبال جنگ با ایران است، حتما داخل گودال کوری خواهد افتاد و شکست خواهد خورد.وی با بیان اینکه حزب‌الله الغالبون 53 شهید، 123 جانباز و چهار مفقودالاثر را تقدیم خط ولایت فقیه کرده است، خاطرنشان کرد: هزاران نفر فعال در این حزب فعالیت دارند که برای دفاع از عتبات مقدسه در عراق و سوریه درحالت آماده باش هستند و می‌توانند از ایران اسلامی نیز در عرصه نظامی حمایت کنند.حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری در پایان گفت: ما نیز سربازان ولایت فقیه، مرجعیت، دین و عقیده هستیم و در ماه‌های آینده نیز در سوریه حضور می‌یابیم و اکنون درحال فراهم‌سازی تجهیزات مورد نیاز هستیم.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی بزرگترین تجمع صلح‌آمیز بشری در جهان را به جهانیان عرضه کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی، در نشستی با مسئولین اعضای کمیته فرهنگی ستاد اربعین حسینی کشور اظهار داشت: حضور در عزاداری‌ها اظهار محبت و مودت به اهل عصمت (ع)  است و انسجام و وحدت جهانی مسلمانان نتیجه این حضور باشکوه  است؛ حفظ و نگه‌داشتن یاد شهدا، زنده نگه‌داشتن پیام آن‌ها و ماندن در راه شهدا از اهداف برگزاری مراسم اربعین است.حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی با اشاره به اینکه آیین عزاداری اربعین بزرگترین اجتماع صلح‌آمیز بشری در جهان است که این روز را از سایر روزهای سال متمایز می‌کند، خاطرنشان کرد: اربعین حسینی جهل و ضلالت را از میان برده و برای مسلمانان قدرت و ظرفیت‌های بسیاری ایجاد کرده و زمینه‌ساز ظهور حضرت ولیعصر (عج) است، ازاین‌رو رسانه‌های معاند حضور میلیونی مردم در پیاده‌روی بزرگ اربعین را به‌شدت سانسور می‌کنند.وی به اعزام 200 نفر از روحانیون و طلاب به این مراسم باشکوه بیان کرد: خوشبختانه در سال گذشته حضور روحانیون حوزه علمیه قزوین در موکب‌هایی که قبلاً برای آن‌ها مشخص‌شده بود کارهای تبلیغی و پاسخ به شبهات زائرین را انجام دادند.

 

دفتر اول «آیه ها و آینه ها» منتشر شد

کتاب«آیه ها و آینه ها» شامل حکایت های جالب از سبک زندگی علما و بزرگان، به همت خبرگزاری حوزه، تدوین، چاپ و منتشر شد.بر اساس این گزارش: رسانه رسمی حوزه، علاوه بر انعکاس بهنگام از رویدادهای حوزوی و غیر حوزوی،‌گنجینه ای از معارف دینی، احکام شرعی، مقالات علمی، پاسخ به شبهات، سیره بزرگان،‌ تربیت فرزند و آداب زندگی اسلامی را به مخاطبان خود ارائه می دهد که «آیه و آینه ها» خوشه ای از این خرمن معرفتی است.کتابچه «آیه ها و آینه ها» که در 72 صفحه و با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته مدیر اطلاع رسانی و  رسانه حوزه های علمیه منتشر شده، شامل بخشی از حکایت های جالب از سبک زندگی علما و بزرگان  است که به کوشش طلبه فاضل یوسف مولایی گردآوری گردیده و به تناوب در خبرگزاری حوزه منتشر شده است.این کتابچه که منبری،آماده برای مبلغان به خصوص در ایام تبلیغی است، هر داستان آن، با یک نکته آغاز با آیه ای از قرآن کریم ادامه پیدا می کند و در نهایت با یک حکایت جالب و پند آموز از سبک و زندگی علمای دین، تمام می شود.

 

ترامپ پذیرش پناهجویان مسیحی را به نصف رساند

علی رغم اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر حمایت از مسیحیان وعده داده بود، سیاست‌های مهاجرتی وی حتی این گروه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.براساس تحلیل انجام شده در وزارت خارجه آمریکا تعداد پناهجویان مسیحی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پذیرفته شدند به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است.بر اساس آنچه برای سال مالی ۲۰۱۸ هدف گذاری شده، تعداد پذیرش پناهجویان در دولت ترامپ ۴۵ هزار نفر است اما در ۹ ماهه اول این سال مالی تنها ۳۶ درصد از این هدف تامین شده است. به عبارت دیگر، دولت آمریکا از یکم اکتبر ۲۰۱۷ تا ۳۰ ماه ژوئن ۲۰۱۸ تنها ۱۶ هزار و ۲۳۰ پناهجو را پذیرفته است.همچنین پذیرش پناهجویان مسیحیان در این بازه به ۱۰ هزار و ۹۹۵ نفر کاهش یافته است. در مدت مشابه سال قبل یعنی از اکتبر ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۷، ۲۳ هزار مسیحی پذیرفته شده بودند.کاهش پذیرش پناهجویان مسیحی متناقض با وعده‌های ترامپ در اولین هفته حضورش در کاخ سفید برای کمک به پناهجویان مسیحی بیش از دولت‌های دیگر است. قرار است کمیته نجات بین‌الملل در نشستی امروز چهارشنبه از آمریکا بخواهد که میزان پذیرش پناهجویان را افزایش داده و پذیرش قانونی پناهجویان از جمله کسانی را که به خاطر مذهب‌شان فرار می‌کنند و همچنین در معرض تبعیض‌های نژادی، ‌ملیتی، سیاسی یا عضو یک گروه خاص اجتماعی هستند، افزایش دهد.

 

اندیشمندان مسلمان در کوالالامپور علیه تکفیری ها جبهه گرفتند

شرکت کنندگان در سمینار ' افراط گرایان تکفیری و تفرقه در جهان اسلام' در کوالالامپور تاکید کردند: افراط گرایان تکفیری ، جهان اسلام را با چالش و شکاف روبه رو کرده و موجب مخدوش شدن چهره ی دین مبین و بروز منازعات در نقاط مختلف جهان شده اند.این سمینار یکروزه در مرکز مطالعات اسلامی مالزی با حضور تعدادی از اندیشمندان، وزیر دفتر نخست وزیری مالزی در امور مذهبی ، رایزن فرهنگی ایران و تعدادی از دانشجویان و محققان با همکاری دو مرکز ' آسیاوی و سازمان اسلامی شورای مشورتی مالزی (ماپیم)' برگزار شد.پروفسور روسلان محمد نور معاون پژوهشی مطالعات اسلامی دانشگاه مالایا مالزی دراین نشست گفت: افراط گرایان تکفیری قرائت خود را به عنوان برداشت واقعی از اسلام مطرح می کنند و با خشونت سایر بخش ها و تفکرات در اسلام را رد می کنند.وی در این نشست که در آکادمی علوم اسلامی دانشگاه 'یوام ' برگزار شد، افزود: رویکرد و اقدامات افراط گرایان تکفیری به اتحاد و وحدت میان مسلمانان ضربه زده است و همواره درصدد ایجاد تفرقه میان مکاتب مختلف اسلامی هستند.محمد ابوبکر یکی از استادان مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه یوام دراین نشست گفت: اسلام دین رحمت و صلح برای همه مردم جهان است اما در رویکرد تکفیری چهره ای خشونت بار از اسلام در جهان به تصویر کشیده شده است.

 

قاری مصری که قرآن را با موسیقی خواند توبه کرد

چندی پیش خبر قرائت قرآن همراه با موسیقی در مصر در رسانه ها منتشر شد که با واکنش تند علمای الازهر نیز روبرو شد.اکنون علی العربی که این عمل را مرتکب شده بود در گفتگو با تلویزیون مصر از الازهر و تمام امت اسلام به خاطر قرائت قرآن همراه با موسیقی عذرخواهی کرد و گفت: این یک اشتباه بود که از من سر زد و اکنون از الازهر و تمام مردم عذرخواهی می کنم و قول می دهم بار دیگر این اشتباه تکرار نشود.وی افزود: من به اشتباهم اعتراف می کنم و آماده هرگونه مجازات در این زمینه هستم و البته اشتباه عیب نیست، اما ما باید از اشتباهات خود درس بگیریم.یکی از حاشیه های مربوط به این اتفاق نیز این بود که العربی هنگام قرائت قرآن به همراه موسیقی لباس ویژه طلاب الازهر را بر تن داشت و همین باعث شد برخی گمان کنند او دانش آموخته الازهر است. وی در این زمینه اعلام کرد لباس الازهر را در شب هایی که برنامه قرائت دارد می پوشد، اما دانش آموخته الازهر نیست.

 

عمل جراحی "شیخ عیسی قاسم" با موفقیت انجام شد

تیم معالجه کننده حضرت آية الله شيخ «عيسى احمد قاسم» اعلام کرد که عمل جراحی ایشان دقایقی پیش در یکی از بیمارستان های لندن با موفقیت به پایان رسید.به گفته پزشکان معالج ایشان، این عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.تیم پزشکی افزود: شیخ عیسی قاسم حداقل به مدت 48 ساعت برای مراقبت های دقیق پزشکی در ICU خواهد بود.شایان ذکر است آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب کرامت بحرین پس از 14 ماه بازداشت خانگی و وخامت شدید حال، روز دوشنبه ۹ جولای ۲۰۱۸ (۱۸ تیر ۱۳۹۷) به انگلیس منتقل شد.این عضو بحرینی شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) که از سرطان روده رنج می برد از سوی رژیم آل خلیفه از خرداد ۱۳۹۵ در منزل خود واقع در منطقه "الدراز" منامه تحت بازداشت بود.

 

فارین پالیسی از تلاش دولت چین برای تغییر دین مسلمانان پرده برداشت

مجله «فارین پالیسی» آمریکا رفتار مقامات دولت چین نسبت به اقلیت مسلمان «اویغور» در این کشور را محکوم کرد.به گفته این مجله، اردوگاه‌های بازداشت نزدیک به یک میلیون زندانی را در خود جای داده است و این اردوگاه‌ها با جدیدترین وسایل تحت کنترل قرار دارد.مقامات دولت چین از زندانیان مسلمان می‌خواهند که دین خود را تغییر دهند و به حزب کمونیست چین بپیوندند. همچنین دولت چین برگزاری نماز، آموزش دینی و روزه در ماه رمضان را برای مسلمانان سراسر چین ممنوع کرده‌است.یادآور می‌شود، اقلیت «اویغور» که در استان «سین‌کیانگ» در غرب چین زندگی می‌کنند، بیش از ۱۲ میلیون نفر هستند. این گروه علی رغم اینکه به زبان ترکی صحبت می‌کنند و روابط فرهنگی زیادی با دولت «ترکیه» دارند، توسط ترکیه چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha