شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نبوی

حوزه/ معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه گفت: چرا ما از فرهنگ مرسوم اوایل انقلاب که غالب افراد در مقابل پست و مقام شدیدا مقاومت می‌کردند تا این حد فاصله گرفتیم؟ بعد از دوم خرداد بود که فرهنگ لیبرالیستی این چنین بر ما حاکم شد و معادلات فرهنگی ما را کاملا به هم ریخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نبوی در سخنانی در جمع کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه که به مناسبت هفته بسیج در مسجد ساختمان این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: بسیج یک فرهنگ است، یعنی یک باور و یک رفتار درست که البته مقتضیاتی با آن همراه است؛ حضرت امام "رضوان الله تعالی علیه" فرمودند، اگر یک کشوری بیست میلیون جوان داشته باشد، باید به همین مقدار تفنگ‌دار داشته باشد و اصل بسیج با همین تعبیر شروع شد که ما باید بیست میلیون آدم آماده به جنگ داشته باشیم و کشور آماده جنگ باشد.

وی ادامه داد: ما داریم کشورمان را آماده امور رفاهی می‌کنیم؛ در حالی که «فَإِنَّ الجَهاد بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَ اللهُ لِخاصَّةِ أَولِیائِهِ» جنگ یکی از درهای بهشت است که مخصوص بنده‌های مخلص خداست؛ چرا ما جنگ را تبدیل به یک کابوس کرده‌ایم؟ که مثلا اگر به آمریکایی‌ها باج ندهیم یا با اسرائیل کنار نیاییم جنگ می‌شود؟ این ضد همان فرهنگی است که حضرت امام دنبال می‌کرد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: تفکر بسیجی باید اینگونه باشد که کار را بی‌تکلف و بی‌توقع و مخلصانه و بدون تشریفات انجام داد؛ درست مثل زمان جنگ. محور اصلی موفقیت های ما در طی هشت سال دفاع مقدس از ناحیه بسیج بود و اینها بودند که جنگ را اداره می‌کردند و قدرت‌های مختلف را در آن دوران به شکست کشاندند. این فرهنگ بسیج الان در اکثر کشورها به کار گرفته شده مثل حزب الله در لبنان و یا حشدالشعبی در عراق. امروز هم هرجا موفقیتی وجود دارد، فرهنگ بسیج در آنجا حاکم است؛ در ساخت موشک، انرژی هسته ‌ای، فناوری نانو و در مؤسسات مختلف و در هر جایی که موفقیتی وجود دارد بسیج آنجا حاضر است.

 

* مهمترین پل ارتباطی حوزویان با جامعه عرصه تبلیغ است

وی با بیان این مطلب که تعریف ما از کار فرهنگی عوض شده است، خاطرنشان کرد: می‌گویند این قدر دانشگاه ساخته ایم و تئاتر و سینما درست کرده‌ایم و این اندازه در فرهنگ سرمایه گذاری کرده‌ایم؛ سوال ما این است که خروجی این فعالیت ها چقدر به فرهنگی دینی نزدیک است؟ ما در این زمینه‌ها بسیار دچار مشکل هستیم. این جاست که نیروهای بسیجی به میدان می‌آیند و جشنواره عمار را در مقابل سیاه‌نمایی های جشنواره فجر به راه می‌اندازند.

مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه ابراز داشت: فرهنگ نابی که حوزه علمیه آن را ترویج می کند این همه دشمن دارد و دائماً می گویند که حوزه‌های علمیه نیاز به معاونت تبلیغ ندارد. اینها بدون اینکه بفهمند حرفهای دشمن را تکرار می‌کنند و متوجه نیستند که دشمن می‌خواهد حوزه علمیه در معادلات سیاسی بازوی بیرونی و اجرایی نداشته باشد. فراموش نکنیم که پل ارتباطی حوزویان با جامعه همین عرصه تبلیغ است و به همین خاطر است که دشمن تلاش می کند برای قطع این بازو جلوی فعالیت ها و موضع‌‌گیری های حوزه علمیه را بگیرد تا فقط بزرگان حوزه علمیه بیایند و مدام حرف بزنند و کسی هم به آن توجه نکند. متاسفانه تعریف عده‌ای از حوزه علمیه این شده که تعدادی مدرسه باشد و طلاب مدتی آنجا بمانند و درسی بخوانند و سپس از دنیا بروند در حالی که این فلسفه وجودی حوزه نبوده و نیست و قرار نبوده حوزه به این سمت و سو حرکت کند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه ضمن تأکید بر اهمیت معاونت تهذیب حوزه و هوشیاری در برابر برخی شیطنت ها  افزود: امور صیانتی حوزه علمیه باید تقویت شود، زیرا درست نیست که ما خودمان را منزوی کرده و پشتوانه اصیل حوزه و نظام را زیر سوال ببریم.

 

* تفکر لیبرالیستی نباید جایگزین تفکر بسیجی در جامعه شود

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با انتقاد از تزریق فرهنگ لیبرالیستی به بدنه جامعه خاطرنشان ساخت: چرا ما از فرهنگ مرسوم اوایل انقلاب که غالب افراد در مقابل پست و مقام شدیدا مقاومت می‌کردند تا این حد فاصله گرفتیم؟ بعد از دوم خرداد بود که فرهنگ لیبرالیستی این چنین بر ما حاکم شد و معادلات فرهنگی ما را کاملا به هم ریخت تا به جای فرار از پست و مقام، با حرص و ولع برای رسیدن به کرسی ریاست تلاش کنند و بخواهند با تکیه بر ریا و تزویر به اهدافشان برسند. از همین رو اخلاص و بی‌ریایی به تزویر و خودنمایی و کار بی‌توقع به حقوق مزایای آنچنانی و حقوق ‌های نجومی تبدیل شد.

وی در پایان تصریح کرد: تفکر لیبرالیستی اگر جایگزین تفکر بسیجی شود، ما را روز به روز ذلیل‌تر خواهد کرد؛ اما الحمدلله امروز با وجود این همه شیطنت و آلودگی فضای فرهنگی، همین تفکر بسیجی در خمیرمایه‌های فکری و علمی کشور رو به رشد است و مشاهده می‌شود جوانان عاشق خدمت و شهادت کم نیستند؛ لذا باید این خط برای مردم روشن شود که در صورت عبور از تفکر بسیجی جایگزینی جز تفکر لیبرالی وجود ندارد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha