دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام ولدان

حوزه/ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم گفت: برای این جمعیت ۱۵ الی ۲۰ هزار نفره که در نماز جمعه شرکت می کنند، لازم است در زمینه های تحصیلی، خانوادگی، ازدواج، حقوقی، احکام شرعی و شبهات اعتقادی مشاوره هایی ارائه شود و عزیزان ما در حوزه علمیه با حضور فعال خود پاسخگوی مسائل مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر ولدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به چهلمین سالگرد برگزاری نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: نماز جمعه به عنوان سنگر مستحکم و دژ معنوی نظام جمهوری اسلامی در آستانه چهل سالگی خود به سر می برد.

وی افزود: قریب به 2 هزار و 80 هفته بدون هیچ وقفه ای نمازهای جمعه در طول این 40 سال برگزار شده و از ابتدا که امام خمینی(ره) فرمود، «همین نمازجمعه به عنوان ثمره انقلاب برای ما کافی است»، ما شاید آن روز مفهوم این سخن را درک نمی کردیم، اما امروز می بینیم که این نماز جمعه کارکردهای مختلف فکری، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم گفت: نماز جمعه سطح ایمنی فکری و محتوایی نظام را بالا می برد و بصیرت بخش در برابر فتنه ها به شمار می رود؛ نماز جمعه ما را از تهدیدات دشمنان مصون می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ولدان تاکید کرد: ما باید بدانیم که در عصر غیبت امام زمان(عج)، نماز جمعه نوعی رزمایش فکری، بصیرتی و عقیدتی برای آمادگی در اردوگاه یاوران مهدی بوده و هر جمعه با بیعت با آرمان های مهدوی  و احترام به خون شهدا این نماز باشکوه برگزار می شود.

وی نماز جمعه قم را دارای ویژگی های خاص دانست و اظهار داشت: قدمت نماز جمعه قم به قبل از انقلاب و به امامت مرحوم آیت الله اراکی بازمی گردد و مرجعیت امام جمعه قم بوده است؛ نماز جمعه قم، همواره خط دهنده نمازهای جمعه دیگر استان ها بوده و دارای جریان سازی در ابعاد، فکری، فرهنگی و سیاسی می باشد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم مطرح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نماز جمعه قم قرارگاه بصیرت، معنویت، اخلاق و تقوا بوده و برنامه های متنوعی در طول هفته در مصلی قدس شهر قم برگزار می شود و برنامه های مربوط به نماز جمعه قم از صبح شنبه آغاز می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ولدان یادآور شد: در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و غیره در طول هفته به مردم خدمات ارائه می شود و مصلی تبدیل به یک قطب فرهنگی شده است؛ امروز اقشار مختلف اعم از زن و مرد و پیر و جوان، مصلی را یکی از فضاهای متعلق به خود می دانند و همان طور که ما سهمیه فضای سبز برای شهروندان تصور می کنیم، فضای فرهنگی را نیز برای آنان متصور هستیم.

21 هزار زائر در جریان اربعین در مصلی قدس قم اسکان پیدا می کنند

وی مصلی را حق مشاع تمام زائرین و مجاورین قم دانست و ادامه داد: در جریان اربعین 121 هزار نفر از 17 کشور در این مکان بیتوته می کنند و یک موج عظیمی برای اسکان زائرین اربعین راه می افتد و قابلیت اسکان جمعیت چند هزار نفره در این مکان فراهم می شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم ابراز کرد: در مسائلی مانند زلزله که مردم احساس نگرانی می کنند، مصلی را مکانی امن دانسته و با حضور در این مکان خاطر خود را آسوده می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ولدان تصریح کرد: در همایش ها، هیئات و برنامه های فرهنگی مذهبی استان، مردم روی مصلی حساب کرده و برنامه های خود را در این مکان پیش می برند که این ها دلیل بر این است که مصلی به عنوان قطب فرهنگی شهر توانسته است، زمینه خدمات رسانی به زائرین و مجاورین را فراهم آورد.

مصلی مرکز تدریس سطوح عالی حوزوی و هدایت تحصیلی و تربیتی طلاب است

 

وی گفت: با همین روال که پیش می رویم، دیدیم که مصلی در فعالیت های حوزوی نیز می تواند اقداماتی انجام دهد، لذا مرکز تدریس سطوح عالی حوزوی و مرکز هدایت تحصیلی و تربیتی حوزه در مصلی ایجاد شد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم افزود: امروز حضور علما به عنوان مدرس و حضور طلاب به عنوان محصل یکی از اتفاقات مبارک برای مصلی به حساب می آید.

 

30نوع برنامه در روز جمعه

حجت الاسلام والمسلمین ولدان برنامه های مصلی برای روز جمعه را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: در روز جمعه قریب 30 برنامه متنوع در مصلی برگزار می شود و اعتقاد ما بر این است که سفره نماز جمعه باید یک سفره جذاب باشد، یعنی برای تمامی سنین برنامه های تکریم وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: ما برای کودکان کالسکه هایی تعبیه کرده ایم که مادرانی که با مشقت به همراه خود کودک دارند از این کالسکه ها استفاده کنند؛ افراد سالخورده اعم از زن و مرد نیز با ویلچر توسط خادمین ما تکریم می شوند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم با اشاره به برنامه های نماز جمعه برای نوجوانان تاکید کرد: برای این سنین برنامه های پرجنب وجوش در حال انجام بوده و آن ها به عنوان نسل نو خادمین مصلی به کار گرفته می شوند؛ برای این منظور شبکه خادم یاران نوجوان در مصلی ایجاد شده که قریب به 70 خادم یار نوجوان فعال هستند.

 

میانگین سنی فعالان مصلی 28 تا 30 سال است

حجت الاسلام والمسلمین ولدان یادآور شد: در بخش جوانان کارها جوان محور تنظیم شده است، مجری ها، موذنین و مکبرین و تیم ستادی نماز جمعه ما عموما از جوانان هستند و میانگین سنی آن ها 28 تا 30 سال است.

 

وی ادامه داد: در بخش میانسالان ما به دنبال حضور خانوادگی آن ها بوده ایم و ما برای آسایش خانواده هایی که در نماز جمعه شرکت می کنند مهد آدینه را برای آن ها ایجاد کرده یم؛ در این طرح کودکان خردسال در مهد به فعالیت می پردازند و هر هفته 80 تا 120 نفر در این مهد حضور پیدا می کنند و به برکت این طرح ما دیگر در نمازجمعه قم صدای  گریه خردسالان هنگام برگزاری نماز را نمی شنویم.

 

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم ابراز کرد: نوجوانان اگر بخواهند دو ساعت برنامه ها را تحمل کنند، قطعا خسته خواهند شد، به همین دلیل برنامه های مختلف ورزشی را برای آن ها در محوطه برگزار می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ولدان برنامه های مصلی در زمینه عفاف و حجاب را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: در این زمینه طرح چادر بهشتی و لباس زهرایی و دیگر برنامه ها اجرا می شود.

وی مطرح کرد: مصلی در بحث اقتصادی هم ورود کرده، اما نه به این معنا که متولی این بخش گردد، بلکه به دنبال رفع موانع درآمدی هستیم و در این زمینه بازارچه آدینه در قالب اصل 44 قانون اساسی برون سپاری کرده ایم و امروز قریب به 80 خانواده از بازارچه آدینه قم که فقط روز جمعه در محوطه مصلی برگزار می شود ارتزاق می کنند.

طلاب حوزه علمیه پاسخگوی شبهات اعتقادی و دینی مردم در نماز جمعه هستند

 

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم تصریح کرد: برای این جمعیت 15 الی 20 هزار نفره که در نماز جمعه شرکت می کنند، لازم است در زمینه های تحصیلی، خانوادگی، ازدواج، حقوقی، احکام شرعی و شبهات اعتقادی مشاوره هایی ارائه شود و عزیزان ما در حوزه علمیه با حضور فعال خود پاسخگوی مسائل مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ولدان با تاکید بر اینکه دشمن در پی ایجاد شکاف بین مردم و مسئولین است، اظهار داشت: رهبر انقلاب فرمودند که ما باید رقابت در خدمت را در دستور کار قرار دهیم، ما با استفاده از این توصیه ارزشمند، طرح رقابت در خدمت را در مصلی راه اندازی کرده ایم و هر هفته یکی از مسئولین استانی اعم از مسئولین اجرایی، مسئولین قضایی و نمایندگان مجلس چهره به چهره با مردم سخن گفته و پاسخگوی مسائل آنان هستند و بسیاری از مسائلی که نیاز به پیگیری های طولانی دارد، در این ملاقات ها حل می شود.

وی عنوان کرد: یکی از برکات نماز جمعه مطالبه آدینه و مسابقه آدینه است، در مطالبات آدینه تریبون آزادی تعبیه شده که مردم مطالبات خود را به شکل آزاد بیان کنند؛ در مسابقه آدینه هر هفته در موضوعات فکری و فرهنگی مسابقاتی برگزار می شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم یادآور شد: طرح «تریبون تبیین» نیز پس از نماز عصر در روز جمعه اجرا می شود، در این طرح مردمی که مایل به شنیدن مسائل روز هستند حضور پیدا می کنند و جمعتی بالغ بر 600 تا دو هزار نفر در این طرح شرکت کرده و مسائل استان و کشور را از زبان مسئولین می شنوند.

حجت الاسلام والمسلمین ولدان گفت: یکی از برنامه هایی که برگزار می شود، حضور دانشجویان در نماز جمعه بوده و ما تریبون در اختیار تشکل های دانشجویی و طلاب انقلابی حوزه می گذاریم تا مطالبات و مواضع تشکل خود را مطرح کنند.

وی ادامه داد: ما در بخش معرفی کتاب خوب برنامه هایی در مصلی داریم و هر هفته یک کتاب به علاقمندان به مطالعه معرفی می شود؛ همچنین در بخش ترویج فرهنگ سبک زندگی سالم و پاک نیز تلاش هایی صورت می گیرد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم افزود: یکی از برنامه های متنوع مصلی ایستگاه های صلواتی بوده که تنها به شربت و چای بسنده نمی شود، بلکه محصولات فرهنگی صلواتی نیز در این ایستگاه ها توزیع می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین ولدان با اشاره به برنامه تجلیل آدینه اضافه کرد: در این برنامه، از افراد شاخص تجلیل به عمل می آید، به طور مثال در هفته حجاب از بانویی که در مسابقات بین المللی حاضر به کشف حجاب و یا دست دادن با نامحرم نشده مورد تجلیل قرار می گیرد.

 

 

تجلیل از مقام شامخ آیت الله مشکینی

وی بیان کرد: غرفه شهید و شهادت، کافه مقاومت و اکران و نمایش مستند و فیلم از دیگر برنامه های ما در مصلی بوده و در آستانه 40 سالگی نماز جمعه با توجه به اینکه 5 مرداد چهلمین سالگرد نمازجمعه قم است، ما برنامه تجلیل از امام جمعه فقید قم، مرحوم آیت الله مشکینی را  داشتیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قم خاطرنشان کرد: دیدار با مراجع معظم تقلید و نشست ائمه جمعه استان و تجلیل از خادمین و پیشکسوتان نماز جمعه قم از برنامه هایی بوده که پیش بینی شده بود، همچنین ویژه برنامه نمایشگاه عکس نیز برگزار خواهد شد.

 

 

 

۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha