یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
قاسمی نیا

حوزه/ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: با اینکه راه نرفته در عرصه نهضت سوادآموزی زیاد داریم ولی مجاهدت های زیادی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا امروز در آیین تقدیر از بانوان مددکار مؤسسه خیریه دارالاکرام شعبه قم در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ایام الله دهه فجر اظهار داشت: از دستاوردهای بی شمار پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رشد نرخ باسوادی در کشور است به گونه ای که در سال ۱۳۵۷ خورشیدی حدود نیمی از جمعیت کشور از سواد به عنوان  ضروری ترین احتیاج و مهارت خواندن و نوشتن محروم بودند.

وی خاطرنشان کرد: در شهر مقدس قم از حدود ۳۵۰ هزار نفر حدود ۵۲ درصد از حداقل سواد خواندن و نوشتن بازمانده بودند و هنوز چند ماهی از پیروزی انقلاب اسلامی سپری نشده بود که در ۷ دی ماه سال ۱۳۵۸ نهضت سواد آموزی از نخستین نهادهای تاسیس شده از سوی امام خمینی(ره) بود که فعالیت هایش را شروع کرد.

حجت الاسلام قاسمی نیا ادامه داد: انقلاب اسلامی با روحیه ای جهادی و بسیجی تولد یافت و در ادامه آن و آغاز گام دوم انقلاب اسلامی به مراتب با تقویت این روحیه بیش از هر زمان، تشنه تر است و با اجرای طرح ها، شیوه ها، روش ها و برنامه های مختلف و متنوع سطح باسوادی مردم ارتقا پیدا کرد.

این فعال اجتماعی بیان داشت: نهضت سواد آموزی در تداوم نهضت امام خمینی (ره) و با الگو گیری از حرکتی انقلابی به قله هایی از موفقیت و پیشرفت دست یافت و به رشد حدود بالای ۵۰ درصد میزان باسوادی رسیده ایم!

وی به برخی از فعالیت های انجام شده اشاره کرد و گفت: «شناسایی و جذب و آموزش در دوره سواد آموزی به مدت ۴۰۰ساعت»، «شناسایی و جذب و آموزش در دوره انتقال به مدت ۶۰۰ساعت»، «شناسایی و جذب و آموزش در دوره تحکیم سواد به مدت ۲۰۰ساعت»، «آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم قرآن کریم و زندگی اهل بیت علیهم السلام به مدت ۲۳۰ساعت برای تمام سوادآموزان»، «اجرای طرح خواندن با خانواده»، «اجرای طرح حلقه های کتاب و کتاب خوانی»، «ایجاد مراکز یادگیری محلی باهدف مهارت و حرفه آموزی»، «اجرای طرح  آموزش رایانه و مقدمات کار با رایانه ویژه کم سوادان icdl شرکت کننده در دوره انتقال» و «اجرای مسابقات علمی فرهنگی» از جمله اقدامات انجام شده است.

قاسمی نیا در ادامه به دریافت ۶ نشان بین الملل توسط نهضت سوادآموزی کشور اشاره کرد و افزود: کارگاه های تخصصی مختلفی همچون آموزش کار با رایانه در کنار فعالیت های سواد خواندن و نوشتن ارائه می گردد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان قم، محرومیت زدایی و توجه به آموزش روستائیان را از مهمترین رسالت هایی نهضت سوادآموزی کشور دانست و ابراز داشت: با توجه به ظرفیت‌های استان قم، سوادآموزی اتباع و مهاجرین غیر ایرانی از دیگر عرصه‌های فعالیتی این اداره به شمار می‌رود.

وی سوادآموزی زندانیان، خانواده های ایشان و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را از دیگر رسالت های نهضت سوادآوری عنوان کرد و ابراز داشت: استان قم در ۴۱ سال فعالیت اداره نهضت موفق به کسب ۴۷ عنوان برتر در میان استان های کشور شده است.

حجت الاسلام قاسمی نیا با بیان این که هم اکنون بالغ بر ۱۵۰ چهره موفق سوادآموزی استان موفق به کسب سطوح عالی دانشی شده در دانشگاه ها تدریس می کنند، اظهار داشت: تهیه و تولید ۳۵ مستند و کلیپ تلویزیونی و ۵۰۰ برنامه آموزشی و تشکیل ۱۶۰ شورای پشتیبانی آموزشی از دیگر اقدامات نهضت سوادآموزی به شمار می رود.

وی با بیان این که ۵۵۰ فیلم آموزشی در قالب ۶۵۰۰ دقیقه آماده و تدوین شده است، اظهار داشت: حدود ۸۵ درصد شرکت کنندگان در کلاس‌های سواد آموزی را زنان و دختران تشکیل می دهند. ۷۵ درصد شرکت کنندگان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سالگی حضور دارند.

حجت الاسلام قاسمی نیا با تأکید بر این که یک بیسواد نیز برای استان قم زیاد است، اظهار داشت: استان قم مفتخر است که از ۱۷۹ شهید خانواده بزرگ سوادآموزی کشور ۵ شهید را تقدیم اسلام و وطن کرده است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha