دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم

حوزه/ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بابیان این‌که بیش از ۷ هزار دانشجوی دکتری و فوق‌لیسانس در این نهاد علمی مشغول تحصیل هستند، گفت: بر اساس چشم‌انداز ترسیم‌شده این دانشگاه جذب ۲۰ هزار دانشجو با اتکا با دانشجویان غیربومی را در دستور کار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالحسن نواب عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه ادیان و مذاهب با ۷۰ دانشگاه معتبر جهان تفاهم‌نامه همکاری دارد و در داخل کشور نیز روابط با مذاهب اهل سنت در حال تقویت است.

وی ادامه داد: در طی سال‌های اخیر دو رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و دکتری ویژه تقریب بین مذاهب اهل سنت راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به بروز بیماری کرونا و تحریم‌های اقتصادی ابراز داشت: در یک سال اخیر تحریم‌های اقتصادی و بیماری کرونا سبب کاهش تعاملات حضوری با دانشگاه‌های خارجی شد اما در سطح مجازی این تعاملات ادامه یافته است.

وی به ظرفیت دانشگاه‌های کشور در جذب دانشجویان خارجی بیان داشت: دانشگاه‌های کشورمان ظرفیت دارند که بیش از یک‌میلیون دانشجوی خارجی را جذب کنند اما به دلیل حاکم بودن برخی نگاه‌های خاص این میزان کمتر از ۵۰ هزار نفر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب تأکید کرد: البته نباید این مهم را نادیده بگیریم که تحریم‌های اقتصادی غرب موجب شده است که زمینه‌های خودکفایی و استقلال کشور در بین همه دستگاه‌های ایجاد شود.

وی با انتقاد از وضعیت ادیان در کشورهای اروپایی تأکید کرد: در اروپا آزادی مذهبی را محدود کرده است که جای تأمل و بحث دارد بااین‌وجود در کشورمان نمایندگان اقلیت‌های دینی با همان عقاید خالص خود نماینده مجلس و غیره دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب به یهودیان اشاره کرد و گفت: تعداد یهودیان در جهان کمتر از ۲۰ میلیون نفر هستند اما در دنیا تأثیرگذار هستند و به‌طورکلی ادیانی که پشتوانه دولتی نداشته باشند نمی‌توانند در عرصه بین‌المللی خود را مطرح کنند.

وی آموزش مجازی در یک سال گذشته در دانشگاه ادیان و مذاهب را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: این دانشگاه پیش از بروز بیماری کرونا در عرصه آموزش مجازی گام‌های خوبی برداشته بود و با شیوع این ویروس دانشگاه ادیان و مذاهب با چالش روبه‌رو نشد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه ادیان و مذاهب در برابر سایر دانشگاه‌ها بسیار ناچیز است.

وی در خصوص ارتباط با وزارت امور خارجه نیز بیان داشت: بیش از ۵۰ سفیر داخلی و خارجی به‌صورت خودجوش در این دانشگاه حضور یافته و مشاوره‌های لازم را دریافت کرده‌اند و علاوه بر این آماده ارائه مشاوره‌های فرهنگی و علمی به ارکان مختلف وزارت خارجه راداریم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به سؤالی در خصوص تأسیس دانشگاه تصریح کرد: پیش از تأسیس دانشگاه در خارج از کشور هیچ فردی شناخت درستی از شیعیان نداشتند و در مقابل اندیشمندان شیعی شناخت کاملی از فرق و ادیان دیگر نداشتند.

وی ادامه داد: از زمان تأسیس این دانشگاه و تعاملات علمی درک درست از عقاید دیگران به‌صورت چشمگیری تغییر کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب بابیان این‌که دانشگاه ادیان مذاهب بزرگ‌ترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور است، گفت: بیش از ۷ هزار دانشجوی دکتری و فوق‌لیسانس در این نهاد علمی مشغول تحصیل هستند و بر اساس چشم‌انداز ترسیم‌شده این دانشگاه جذب ۲۰ هزار دانشجو با اتکا با دانشجویان غیربومی را در ۵ سال آینده در دستور کار دارد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حضور دانشجویان خارجی در کشور گفت: تربیت دانشجویان خارجی می‌توانند سبب صدور انقلاب در ملت‌های دیگر شود و باید موردتوجه همه مسئولان و تصمیم‌گیرندگان قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: علاوه بر این تاکنون ۴۰۰ جلد کتاب در حوزه ادیان و مذاهب تألیف شده و در ۵ سال آینده این تعداد به ۲ هزار عنوان جلد کتاب خواهد رسید.

وی در خصوص دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی نیز بیان داشت: پاپ فرانسیس انسان ساده زیستی است و این ساده زیستی را می‌توان در پوشش لباس‌های وی نیز مشاهده کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بابیان این‌که عقبه این دیدار گفت‌وگوهای ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران و واتیکان بود، ابراز داشت: پاپ انسان محترمی است که ابتدا به دیدار شیخ الازهر رفت و بعد از آن با یک مرجع تقلید شیعیان به‌عنوان دومین فرقه پرطرفدار اسلامی یعنی آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد.

به باور نواب، علت تأثیرگذاری کشور واتیکان و پاپ به این دلیل است که آن‌ها به یک دولت قدرتمند متکی هستند و دلیل دولت‌شهر بودن خیریه‌ها و ثروت‌های زیادی را در اختیار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • MD ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    0 0
    رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز داشت: پاپ انسان محترمی است که ابتدا به دیدار شیخ الازهر رفت و بعد از آن با یک مرجع تقلید شیعیان به‌عنوان دومین فرقه پرطرفدار اسلامی یعنی آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد. از جناب آقای نواب بعید است که از شیعه به عنوان یک فرقه نام می برد