سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سهیل اسعد

حوزه/ طلبه آرژانتینی با تأکید بر اینکه حوزه این امکان را می‌دهد که علاوه بر خودتان دیگران را هم بسازید، گفت: هدایت برای تأمین سعادت دنیا هم مهم است و اگر مردم هدایت شوند مشکلات دنیا هم حل می‌شود و مشکل ما این است که حاکمان دنیا منحرف هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سهیل اسعد در سلسله جلسات طلبگی مسیر بی‌مانند که به ‌صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: انسان ابتدا باید هدف داشته باشد و اگر هدف خود را بفهمد راه رسیدن به هدف برایش آسان می‌شود؛ مثلاً اگر کسی مقصد خود را مشخص کند می‌فهمد که باید با کدام وسیله نقلیه خود را به آن مقصد برساند و نگاه من به حوزه این ‌گونه است.

وی با اشاره به اینکه کسی که بین حوزه و دانشگاه، حوزه و کار و... مردد می‌شود، متوجه جایگاه حقیقی حوزه نشده است، بیان کرد: هدف اصلی زندگی، بندگی خدا است و اصل این است که به آخرت به‌سلامت برسیم و هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند باشیم که تحقق این هدف مقدمات و مسائلی را دارد.

این طلبه آرژانتینی اظهار کرد: هرکسی که می‌خواهد به یک ایستگاه و هدفی برسد باید روش و ابزار خود را مشخص کند و ابزاری که تضمین‌کننده این نتیجه است دین است و اگر میگویید علم همان علم دینی است، ارزش‌ها همان ارزش‌هایی است که دین یاد داده است و... و هر ابزاری که می‌خواهید برای رسیدن به هدف بردارید دین آن را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه دین تنها منظومه‌ای است که تأمین کنند این ابزارها است، تصریح کرد: اگر ابزارها را هم مشخص کردیم باید بفهمیم که این دین کجا تفسیر شده است.

این فعال فرهنگی آرژانتینی با اشاره به اینکه یک حلقه واسط بین منبع دین و نتیجه دین وجود دارد که در زمان پیامبران و معصومین(ع)، خودشان بودند و دین را تعلیم و تفسیر می کردند، بیان کرد: اهل‌بیت برای عصر غیبت که امام وجود ندارد برنامه‌ریزی کردند که جامعه بدون منبع دین نماند که آن‌ برنامه ریزی فقها، عرفا و فلاسفه هستند.

وی با بیان اینکه اگر ما این افراد را به ‌عنوان یک الگو قرار بدهیم باید ببینیم که چگونه این افراد به این جایگاه رسیده‌اند، تصریح کرد: ۲۰ سال قبل که از آرژانتین به سمت لبنان رفتم دوران اوج مقاومت اسلامی لبنان بود و در آن زمان شیفته امام خمینی (ره)، علامه صدر، شهید مطهری و... شدم و متوجه شدم که این افراد یک مدرسه مشترک به نام حوزه علمیه داشتند.

 اسعد افزود: کسی که می‌خواهد به اوج تعریف انسانیت برسد باید یک‌ راهی پیدا کند که منتهی به آن شود و نمی‌گوییم که حوزه منحصر به ‌فرد است و فقط حوزه راه رسیدن به آن است؛ چون راه‌های زیادی وجود دارد؛ اما کسی که هم راه و هم تفاسیر راه را دوست دارد باید به ‌صورت آکادمیک درس بخواند.

اسلام یک مدرسه تربیتی است

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه علوم و معارف را منظم می‌کند، ادامه داد: اسلام چیزی نیست که به ‌صورت پراکنده یاد بگیرید؛ زیرا اسلام یک مدرسه تربیتی است و کسی که به ‌صورت آکادمیک یاد نگیرد، دچار پراکندگی می‌شود و مثل افرادی می‌شود که یک فیلسوف اسلامی هستند اما زندگی اسلامی ندارند.

مشکل دنیا انحراف حاکمان است

این مبلغ عرصه بین الملل با تأکید بر اینکه حوزه این امکان را می‌دهد که علاوه بر خودتان دیگران را هم بسازید، بیان کرد: هدایت برای تأمین سعادت دنیا هم مهم است و اگر مردم هدایت شوند مشکلات دنیا هم حل می‌شود و مشکل ما این است که حاکمان دنیا منحرف هستند.

وی تأکید کرد: در انتخاب حوزه فکر نکنید که فقط یک‌ رشته و یک مکان درس انتخاب کردید؛ زیرا حوزه ارزش بالاتری دارد و راهی است که انسان را به تکامل می‌برد و حوزه انتخاب راه برای ساختن شخصیت است.

سهیل اسعد بابیان اینکه ما در مقابل مسائل دنیا مسئول هستیم، اظهار کرد: مسئولیت ما این است که خود را به کمال برسانیم و دنیا را مکانی برای تمدن الهی نگاه کنیم که این تمدن الهی به مطالبی نیاز دارد که ازجمله آن این است که حاکمان، جامعه و فرهنگ آن باید الهی باشند.

این طلبه آرژانتینی بیان کرد: به ‌عنوان کسی که هم در دانشگاه وهم در حوزه بوده و هم هنرمند بودم و هم کار می‌کردم می‌گویم که تفاوتی که علم و معارف حوزوی دارد مانند تفاوت زمین با اسمان است و طلابی که مانند من از سایر کشورها می‌آیند و در حوزه تحصیل می‌کنند برکات در سطح فردی و خانوادگی در این راه دیده اند در هیچ جای دنیا ندیدند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha