دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ابطحی

حجت‌الاسلام ابطحی با اشاره به ضرورت تبیین ویژگی های «ملت امام حسین(ع)»، گفت: اگر ادعای ملت امام حسین(ع) بودن داریم، باید امام (ع) را در زندگی الگو قرار دهیم و جا پای امام بگذاریم و از حضرت تبعیت کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام سید محمدصادق ابطحی، عصر امروز در جمع عزاداران هیئت رزمندگان اسلام اصفهان، پیرامون ویژگی های«ملت امام حسین» اظهار داشت: خدای عالم در آیات نورانی قرآن و در فرمایشات اهل بیت علیهم السلام برای جریانات و گروه هایی که همفکر با همدیگر هستند، شاخص‌ها و نشانه‌هایی را بیان کرده است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان افزود: در آیات متعدد قرآن به اینگونه از آیات برخورد کرده ایم که وقتی سخن از مومنین می گوید، نشانه‌های مومنین را هم بیان می کند، «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ / الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» مومنان نشانه هایی دارند که شامل این موارد می شود و برای اینکه هر کسی بخواهد خود را محک بزند، در قالب این نشانه ها خود را محک می زند.

کارشناس مذهبی افزود: بر اساس این نشانه ها، مومنین شناخته می شوند؛ کسانی که نسبت به نماز خود مراقبند، از حرف لغو اعراض می کنند، در نماز، خضوع و خشوع دارند و انسان های پاکدامن هستند و اهل زکات می باشند.

وی ادامه داد: همچنین آیات قرآن گروهی را تحت عباد الرحمان معرفی می‌کند؛ مانند سوره شریفه فرقان که در آن خدای عالم نشانه های متعددی را برای آنها بیان می کند «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» آنان کسانی هستند که تواضع دارند و هنگامی که روی زمین راه می روند، دچار تکبر نمی شوند، متواضع می باشند و کسانی هستند که اگر مورد اهانت قرار گرفتند خود، اهانت نمی‌کنند و با بزرگواری از کنار لغو می گذرند واز کنار سخنان لغو دیگران رد می‌شوند، تا صبح به عبادت می پردازند.

کارشناس مذهبی ابراز کرد: یک دسته تحت عنوان عبادالرحمان و امثال اینها می باشند و در نقطه مقابل وقتی در مورد کفار و منافقین و مشرکین سخن می‌گوید، برای آنها هم نشانه‌هایی بیان می کند، و این یکی از فرازهای آیات کاربردی قرآن است.

وی خاطر نشان کرد: در آیات ابتدایی سوره بقره در مورد ویژگی‌های منافقین می‌فرماید «منافقین کسانی هستند که می گویند ایمان آوردیم، اما ایمان ندارند و در قلوب آنها مرض است وخدای عالم هم لحظه به لحظه برمرض آنها اضافه می کند.

کارشناس دینی افزود: منافقین کسانی هستند که وقتی مومنین را می بینند می گویند ما ایمان آوردیم و می گویند ما با شما هستیم در حالی که مومنان را به تمسخر گرفته اند، از این گونه آیات در مورد منافقین، مشرکین یهود و نصارا بسیار مطرح شده است.

حجت الاسلام ابطحی عنوان کرد: در روایات وارده از اهل بیت علیهم السلام هم از این نمونه تعابیر فراوان داریم، مثلا امیرالمومنین(ع) درخطبه ای خاص در نهج البلاغه به معرفی متقین می پردازد و آنها را معرفی می‌کند که بر اساس این نشانه‌ها باید ما بتوانیم متقین رو شناسایی کنیم بنابرای در زندگی بر اساس این نشانه‌ها افراد و جریانات ونحله های فرهنگی راشناسایی کنیم.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به این سخن شهید حاج قاسم سلیمانی «ما ملت امام حسینیم»، اظهار داشت: براساس همین آیات و روایاتی که تا کنون به آنها اشاره کردم؛ ملت امام حسین(ع) بودن نیز  شاخصه ها و ویژگی هایی دارد که باید به شناسایی آنها بپردازیم و بدانیم برای اینکه واقعا ملت امام حسین(ع) محسوب شویم باید چه ویژگی های داشته باشیم و چه نکاتی را رعایت کنیم؟

وی اذعان کرد: کوچکترین مصداق از ملت امام حسین(ع)، اصحابی بودند که در کربلا همراه امام مستقر شدند و تا آخر ایستادند و با فداکاری جان خود را در راه امام حسین دادند.

کارشناس دینی افزود: می توانیم شاخصه هایی که اصحاب امام حسین(ع) در کربلا داشتند را برای شناخت ملت و پیرو واقعی امام حسین(ع) بودن در نظر بگیریم.

حجت‌الاسلام ابطحی خاطر نشان کرد: اگر ادعای ملت امام حسین(ع) بودن داریم، باید امام (ع) را در زندگی الگو قرار دهیم و جا پای امام بگذاریم و از حضرت تبعیت کنیم، بنابراین پیرو امام حسین(ع) باید در سراسر زندگی، احضرت را الگوی خویش قرار دهد و در اخلاق، رفتار، کردار ومنش اجتماعی و زندگی شخصی از ایشان الگو برداری کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha