دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وافی

حوزه/ حجت الاسلام وافی گفت: در مسیر تربیت دینی نیازمند اجتهاد هستیم، چون دین اسلام دین اجتهادی است که متاثر از عقل و استدلال بوده نه احساسات، چرا که اگر اینگونه نباشد، انسانها در دام احساس و عواطف گیر می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ حجت الاسلام مرتضی وافی، شامگاه یکشنبه در مراسم عزاداری هیئت عاشوراییان اصفهان، اظهارکرد:  خداوند چهار استعداد ویژه به انسان بخشیده است که یکی از آنها قدرت تعقل و تفکر است.

وی بیان کرد: تاکید اسلام بر کلید واژهایی چون تدبر و تفکر، ذکر، علم و فکر نشان از اهمیت قدرت تفکر انسان در دین مبین است، بیش از هزار بار واژه تفکر و مشتقات ذکر شده در قرآن کریم آمده است.

وافی با بیان اینکه در روایت آمده است ارزش هر انسانی به میزان تعقل و تفکر اوست، تصریح کرد: همچنین در روایت دیگر تاکید شده عقل در وجود انسان چون چلچراغی وسط خانه است که خانه را روشن می کند.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه با اشاره به آیه شریفه لَیسَ للانسانِ الّا ماسَعی گفت: طبق نظر علما سعی با عمل متفاوت است، سعی در حقیقت نسبت عمل انسان با سرمایه های معنوی انسان چون استعدادهای خدادادی است و قیامت براساس سعی سوال می شود.

وی افزود: دومین استعداد خدادادی قدرت انتخاب، اختیار و آزادی است؛ عزم واراده سومین استعداد عطا شده به انسان بوده و در آخر چهارمین استعداد خدادادی فطرت و وجدان است. حال با این چهار استعداد باید به سراغ دین رفت و سپس تربیت دینی را ترسیم کرد.

وافی ادامه داد: اولین نگاه در جریان دینداری این است که دین ما دین اجتهادی است نه تقلیدی؛ در ابتدای رساله همه مراجع تاکید شده که نمی توان در مباحث اصول دین تقلید کرد و حتی در فروع دین هم براساس چهار استعداد یاد شده، اصل اول این بوده که خود به اجتهاد برسیم که در این حال دیگر تقلید بر ما جایز نیست، ولی اگر مجتهد نشدیم، شرط عقلی است که به متخصص امر دین(مرجع) رجوع کنیم و تقلید نماییم.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر تربیت دینی نیازمند اجتهاد هستیم، چون دین اسلام دین اجتهادی است که متاثر از عقل و استدلال بوده، نه احساسات، چرا که اگر این گونه نباشد، انسانها در دام احساس و عواطف گیر می کنند و در این زمان خرافات و انحرافات رواج پیدا می کند.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه افزود: ما نیازمند عاطفه و شور هستیم، ولی حتما عقل، تفکر، تدبر و استدلال باید در کنار آن باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha