سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تجلی آیات قرآن در زندگی حضرت معصومه(س)

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: لقب معصومه را بعد از شهادت ایشان حضرت امام رضا(ع) به ایشان دادند زیرا ایشان فاطمه به دنیا آمدند و در روایات دیگر از ایشان به عنوان فاطمه یاد شده است. معصومه یعنی بانویی که به مقام عصمت رسیده است.

زهرا عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در سوگ حضرت معصومه(س) اظهار داشت: از چهار معصوم در باره این بانو روایت داریم بخصوص امام رضا(ع) در شان این بانو فرمودند: مَن زارَها عارِفا بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ: هر کس او را با شناخت زیارت کند ، بهشت پاداش او خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حضرت معصومه به مقام عصمت رسیدند گفت: عصمت یعنی کسی که حرام های الهی را انجام نمی دهد و به آن ورود ندارد.

استاد جامعه الزهرا(س) افزود:سه نوع عصمت داریم، عصمت کبری یعنی کسی که نه تنها حرام های الهی را انجام نمی دهد بلکه ترک اولی هم نمی کند، عصمت انبیا یعنی گناه انجام نمی دهند ولی ترک اولی ممکن است و عصمت ثبوتیه یعنی اینکه یک نفر از کودکی تا پایان عمر همه تلاشش این است که خطایی انجام ندهد.

وی بیان داشت: نمونه های عصمت ثبوتیه حضرت ابوالفضل(ع) است که ایشان یک امامزاده است که به خاطر ولایت مداری و عصمت به جایی رسیدند که هیچ گناهی انجام ندادند و در مراوداتشان با امام حسین(ع) مشخص است که یک معصوم جانش را فدای غیر معصوم نمی کند و دیگری حضرت زینب(س) است هیچ قبیحی در زندگیش انجام نداده است و نائب خاص سیدالشهدا می شود و مرجع مردم در دوران بیماری امام سجاد(ع) می بینیم.

عبداللهی با بیان اینکه ملاک ایمان و تقرب افراد بستگی به اطاعت و پیروی آنها از امام زمانه خودشان دارد گفت: شیوه امامت هر کدام از امامان بر اساس مقتضای زمان فرق می کرد و هر کسی بر اساس شیوه امام زمانش باید پیروی کند.

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) به نیت حمایت و همراهی از برادر و امام زمانه با کاروان راهی سفر می شود و این هجرت نشانگر ولایت مداری از امام معصوم است.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های حضرت معصومه (س)، ورود زیارتنامه ای از سوی معصومان (س) درباره ایشان است گفت: پس از حضرت فاطمه زهرا (س)، او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور از سوی امام معصوم(ع) دارد زیارت نامه این بانو از ناحیۀ امام رضا(ع) نقل شده است.

وی گفت:حضرت معصومه واسطه نوری حضرت زهرا(س) است یعنی هر آنچه را که می توان از حضرت زهرا(ص) فیض گرفت می توان از محضر حضرت معصومه(س) بهره برد.

عبداللهی خاطر نشان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) به جایگاهی رسیده است که امام هشتم و امام نهم(ع) هم ترغیب کرده‌ اند که آن حضرت را زیارت کنید به نحوی که وجود مبارک امام رضا (ع) زیارتنامه خاصی مقرر کرده است، و هم در این زیارتنامه جمله ‌هایی را تعبیه کردند که نشانۀ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (س) است.

وی با اشاره به لقب کریمه اهل بیت گفت: این لقب را حضرت آیت الله مرعشی به ایشان نسبت داده اند. ایشان می گویند این را در یک رویای صادقه از امام صادق(ع) شنیدم. بعد از این که ایشان یک مدتی کارهایی انجام دادند و توسل های زیادی کردند تا بتوانند قبر حضرت زهرا(س) را زیارت کنند، امام صادق(ع) در خواب به ایشان می فرمایند که بر تو باد زیارت قبر کریمه اهل بیت و به قبر حضرت معصومه(س) اشاره می کنند.

استاد حوزه، افزود: در روایتی از امام صادق آمده است که فرمودند:همانا برای خداوند حرمی است که نامش مکه است و برای رسول خدا (ص) حرمی که در مدینه است و برای امیرالمومنین (ع) حرمی است که کوفه است و قم حرمی است که فاطمه فرزند امام موسی کاظم (ع) در آن جا دفن می شود که بهشت بر زائر او واجب می شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha