دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: وضعیت کنونی حوزه و دانشگاه در تراز تمدن سازی نوین اسلامی نیست.باید برای آینده طلاب و دانشجویان برنامه ریزی دقیقی وجود داشته باشد تا از اتلاف استعدادها جلوگیری به عمل آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استاد حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش که به همت دانشگاه معارف اسلامی و در سالن همایش های امام رضا (ع) این دانشگاه در قم برگزار شد در ارتباط تصویری ضمن تبریک هفته پژوهش به اهل تحقیق، گفت: تلاقی هفته پژوهش با مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در سال جاری فرصت خوبی است تا به اهمیت پژوهش در این دو نهاد آموزشی و فرهنگی مهم پرداخته شود.

وی افزود: بخش مهمی از ایده های مطرح شده در کتاب ها و مقالات متأسفانه بلااستفاده مانده و نه ترجمه می شوند و نه به مرحله اجرا می رسند.ترجمه یکطرفه گزینشی یکی از آسیب هایی می باشد که آثار علمی را احاطه کرده است.

استاد رحیم پور ازغدی استقلال حوزه از سایر نهادهای آموزشی در اعطای درجات علمی را لازم دانست و گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی سعی کرده ایم، کرسی های نظریه پردازی حوزه را به طور مستقل تحت نظارت خود حوزه قرار دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: بنده همیشه خطاب به منتقدین اساتید معارفی می گویم، باید بررسی کرد که اگر این اساتید نبودند وضعیت فرهنگی دانشگاه ها به چه شکل بود.

وی با اشاره به همکاری حوزه و دانشگاه در شکل گیری جمهوری اسلامی ایران افزود: قطعاً بخشی از حوزه و بخشی از دانشگاه که ضرورت های اجتماعی را می شناختند در شکل گیری انقلاب اسلامی ورود پیدا کرده و در پیروزی آن نقش محوری داشتند؛ پس مرحله اول وحدت حوزه و دانشگاه در دوران قبل انقلاب بود.

استاد رحیم پور ازغدی بیان داشت: مرحله دوم این وحدت بیان مسائل و پیدا کردن نقاط مشترک بود که با همت افرادی همچون مرحوم طالقانی و مرحوم مفتح شکل گرفت.

وی گفت: در مرحله سوم حوزه و دانشگاه به دنبال عمل و همکاری با همدیگر بودند؛ در حال حاضر در همین مرحله هستیم و می خواهیم به دولت سازی و جامعه پردازی برسیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: باید از مشکلات دولت سازی عبور کرده و به مرحله تمدن سازی برسیم؛ در این مرحله هم حوزه و هم دانشگاه مشکلاتی دارند.

وی با تأکید بر لزوم حل تعارضات ساختاری و فکری حوزه و دانشگاه در عصر حاضر، عنوان داشت: نقشه جامع علمی یکی از مسائلی است که اگر حل نشود نقش دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در تحقق تمدن نوین اسلامی مشخص نمی گردد.

استاد رحیم پور ازغدی گفت: دانشجو پذیرفتن بدون هدف، فقط برای خانواده ها و بیت المال هزینه بردار بوده و هیچ دستاوردی برای جامعه و خود دانشجویان ندارد؛ جمع کثیری از بیکاران جامعه ما فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند. این ضعف را در حوزه نیز شاهد هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح وضعیت حوزه و دانشگاه را لازم برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود پیشرفت هایی که این دو نهاد آموزشی داشته اند، اما کارهای عقب افتاده زیادی نیز دارند؛ وضعیت کنونی حوزه و دانشگاه در تراز تمدن سازی نوین اسلامی نیست.باید برای آینده طلاب و دانشجویان برنامه ریزی دقیقی وجود داشته باشد تا از اتلاف استعدادها جلوگیری به عمل آید.

استاد رحیم پور ازغدی بیان داشت: بزرگترین مانع حوزه و دانشگاه برای تمدن سازی اسلامی سکولاریسم علمی است؛ در حال حاضر با دیدگاه هایی مواجه هستیم که نه علم را یقین به واقع و نه دین را به معنی سنت های الهی می دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان ریشه سکولاریسم، افزود: سکولاریسم اساساً از ضعف معرفتی سرچشمه می گیرد.تبلور تلاش های حوزه باید در دروس خارج فقه دیده شود؛ فقه به معنی دستورالعمل سبک زندگی در مسائل فردی و اجتماعی است.

وی گفت: اکثر کتاب هایی که در زمینه معماری و سبک زندگی ترجمه می شوند بر پایه سکولاریسم هستند.

استاد رحیم پور ازغدی با تأکید بر مخلوط بودن آموزه های کتب سکولار عنوان داشت: نمی توان گفت یک کتاب یا نظریه سکولاریستی تماماً صحیح یا تماماً باطل است و این قضاوت نیازمند بررسی دقیق است.

وی با اشاره به انواع سکولاریسم در دانشگاه ادامه داد: سکولاریسم «ندانسته و نخواسته»، «دانسته و نخواسته» و «دانسته و خواسته» سه نوع سکولاریسم در دانشگاه هستند.

استاد رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: در حوزه های علمیه نیز سکولاریسم ندانسته و نخواسته وجود دارد و ناشی از نداشتن طرح و برنامه اجتماعی و فرهنگی متناسب با نیازهای روز است.

وی افزود: سکولاریسم «دانسته و نخواسته» نیز در حوزه های علمیه وجود دارد که تعداد مروج های آن کم است؛ اینها عمدتاً افرادی هستند که سراغ آموزه های پروتستان ها و امثال آنان رفتند، اما به جای بهره گیری از نقاط مثبت و دوری جستن از نقاط منفی آن ها تمام آن آموزه ها را پیروی کرده و ترجمه اسلامی آن اندیشه ها را پیگیری نمودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: متأسفانه سکولاریسم «دانسته و خواسته» نیز در حال ایجاد و رشد در حوزه های علمیه است؛ این افراد در حال تبدیل به التقاطی های حوزوی هستند که میزان اثر و آسیب رسانی آن ها بیش از التقاطی های دانشگاهی است.

وی علم دینی را استنباط همه مسائل علوم مختلف از منابع دینی دانست و گفت: در سطح بالاتر اساساً علم دینی علمی است که در هدف با دین اشتراک دارد؛ مثلاً اگر دین هدفش تحکیم خانواده است هر علمی که به تحقق این هدف کمک کند علم دینی نامیده می شود.

استاد رحیم پور ازغدی تصریح کرد: از نگاه مدرنیته کل جهان همین جهان ماده است که در یک پیشرفت خطی تک بعدی در حال پیشروی است؛ این نگاه با نگاه سکولاریستی اشتراک جدی دارد.

وی با اشاره به عدم پذیرش جهان امروز غرب در مورد نگاه مدرنیته افزود: در سمینارهای حال حاضر جهان غرب دیگر نگاه مدرنیته مردود است و آن ها به پست مدرنیته که به دنبال پس گرفتن حرف های مدرنیته است گرایش یافته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: متأسفانه در جوامع آسیایی و اسلامی همچنان افرادی دنباله روی مدرنیته هستند و این یک آسیب بزرگ است.

وی گفت: باید تمام مفاهیمی همچون دموکراسی ذیل دین تعریف شوند تا به علم دینی برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha