شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دزموند توتو

حوزه/ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیامی درگذشت «دزموند توتو» اسقف مسیحی مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل را درسال ۱۹۸۴را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیامی درگذشت «دزموند توتو» اسقف مسیحی مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل را در سال ۱۹۸۴ را به جامعه مسیحیت تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: اسقف توتو در طول زندگی پر فراز و نشیب خود، رنج و سختی بسیار دید، بارها تحت تعقیب قرار گرفت، زندانی و تحقیر شد اما خستگی ناپذیر بود و از این تجارب برای بهبود شرایط مردم بهره برد. او پس از پیروزی انقلاب آفریقای جنوبی در امر مهرورزی و بخشش سفیدها تلاش بسیار کرد و به دلیل همین تلاش‌های انسان دوستانه در سال ۱۹۸۴ موفق به کسب جایزه صلح نوبل شد.

درگذشت اسقف «دزموند توتو» که عمر خود را در راه مبارزه با تبعیض نژادی، ارتقا کرامت انسانی و بهبود شرایط مردم گذرانده بود، جامعه مسیحیت را عزادار نمود.

دراین پیام آمده است: وی منتقد جدی تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی بود و برای مبارزه با آن نظام نژادی-طبقاتی فداکاری و از خود گذشتگی زیادی نشان داد. در زندان نماد مقاومت و پایداری و پس از دوران استقلال به معیار خیرخواهی، وجدان اخلاقی و آشتی بین قبایل و نژادها تبدیل شد.

در پایان آپارتاید و ظهور یک ملت دموکراتیک، به همراه دوست و هموطن خود، نلسون ماندلا، از این فرصت تاریخی بهره بردند و پس از استقلال به پیدایش "ملت رنگین کمان" و ایجاد فرصت برابری و آزادی برای همه شهروندان اقدام کردند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: پذیرش خطرات در شرایط دشوار و فداکاری در هنگام نیاز موجب شد که نلسون ماندلا، وی را «اسقف اعظم خلق»، نام نهد. توتو از شجاعت، مهارت، خردمندی، برخوردار بوده و در رویارویی با مشکلات و نارسایی‌ها از نزدیک‌ترین دوستان خود نیز انتقاد می‌کرد.

توتو هماره از کرسی خطابه کلیسا به عنوان نیرویی برای تغییرات اجتماعی، اخلاقی و سیاسی بهره برد و مردم و مسئولین را موعظه می‌کرد. او رویکردی ضد نژادپرستانه داشت و از این بابت با سیاست رژیم اشغالگر قدس دشمنی می‌ورزید.

در حقیقت باید گفت او چند قدم جلوتر از جامعه و کلیسا قرار داشت و پیشرو تحولات دینی و اجتماعی زمان خود بود. اکنون جهان فقدان اسقفی با شجاعت، با اراده و مردم دار را بیش از پیش احساس خواهد کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha