دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خطبه فدکیه

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) باید برای نسل جوان امروزی به درستی تشریح و تبیین شود.

حجت الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت مطالب مطروحه در خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) اظهار داشت: حضرت در این خطبه دو مرتبه انصار و یک مرتبه نیز مهاجرین را خطاب سخن خویش قرار داده و به آنها هشدار می‌دهند. در مرتبه اول، موضوع بحث درباره ولایت است و مرتبه دوم درباره تنها گذاشتن دختر پیغمبر اکرم (ص).

وی افزود: در واقع صدیقه کبری (س) ابتدا بحث ولایت و مظلومیت امیرالمؤمنین (ع) را متذکر می‌شوند و سپس به مظلومیت خویش و غصب حق مسلّم‌شان اشاره می‌کنند.

وی همچنین گفت: حضرت زهرا (س) در تبیین ولایت و خلافت حضرت امیر (ع) ابتدا از باب"من عرف نفسه …" به انصار و مهاجرین یادآور می‌شوند که چه کسانی بوده‌اند و چه عهدی با خدای متعال و رسول خدا (ص) بسته‌اند و سپس متذکر می‌شوند که وظیفه ما در برابر امر ولایت چیست و در ادامه فرمایشات خویش، با اثبات حقانیت قرآن کریم، حقانیت اهل بیت (ع) و لزوم پیروی از امیرالمؤمنین (ع) را مورد توجه و تأکید قرار می‌دهند.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) با طرح این مباحث و ارتباط برقرار کردن میان قرآن و اهل بیت (ع) و مسئله خلافت و ولایت و همچنین بحث لزوم شناخت نفس، این مسئله را به درستی تبیین می‌کنند که اگر این حقایق را نشناختیم، در واقع حقیقت ولایت را نشناخته‌ایم.

وی با اشاره به لزوم تبیین ابعاد مختلف خطبه فدکیه برای آحاد جامعه و به خصوص نسل جوان گفت: در زمان ما نیز همین مباحث به نوعی مطرح است به این معنا که ما باید حقایق مرتبط با شناخت نفس، کلام نورانی ثقلین و حقانیت ولایت را بدانیم تا خدای ناکرده بر اثر طرح شبهات دچار انحراف نشویم.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه به تعبیر حضرت امام (ره)، ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) است، ما باید در تبیین مسئله ولایت فقیه و پاسخ به شبهات، از این قبیل استدلال‌ها که بخشی از آن در خطبه فدکیه آمده، به درستی بهره‌گیری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha