شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تحقیق پیمایشی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران الزهرا المرضیه(س) اصفهان از برگزاری دوره تخصصی «تربیت مدرس روش تحقیق پیمایش»خبر داد.

مریم چلمقانی، معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران الزهرا المرضیه (س) اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان گفت: دوره تخصصی «تربیت مدرس روش تحقیق پیمایش» با همکاری و تدریس محمد مهدی کریمی از اساتید متخصص روش تحقیق پیمایش و استاد ارزیاب و نمونه تحقیقات رشد مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، با تدوین برنامه‌ای شانزده جلسه‌ای به و حضوری برنامه‌ریزی شد که از ۷ شهریور ماه سال‌جاری تا کنون هفت جلسه آموزشی آنلاین و شش جلسه حضوری برگزار شده است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در دوره افزود: استاد در این دوره ابتدا به شرح و تبیین مباحث نظری روش تحقیق پرداخته و با ارائه تعاریفی از اصطلاحات تحقیق و روش تحقیق، توضیحی در مورد انواع تحقیقات بر اساس حیثیات گوناگون پرداخت و با اشاره به برخی از این تقسیم بندی ها، تحقیق به لحاظ روش انجام پژوهش را به اسنادی و میدانی تقسیم کرده و روش میدانی شامل روش‌هایی همچون: پیمایشی، آزمایشگاهی، پنل، مشاهده‌ای و سرشماری است که شاخص‌ترین آن «روش پیمایشی» است. استاد در مورد هرکدام از روش‌های تحقیق میدانی به تفصیل و با ذکر مثال‌های مختلف توضیح داد و ویژگی‌های مربوط به هر روش را تشریح کرد و در ادامه، به تشریح و توضیح روش شاخص که همان روش پیمایشی است، پرداخت.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران الزهرا المرضیه (س) اصفهان اظهار کرد: افراد حاضر در دوره با نظر استاد، گروه بندی و جهت انسجام تعاملات، گروه در پیام رسان ایجاد شد و هر کدام از گروه‌ها عنوانی را برای انجام پروژه تحقیقاتی انتخاب کردند.

وی استفاده از وسایل کمک آموزشی مدرن از قبیل پاورپوینت، استفاده از دیتاشو، ارائه صوت‌های آموزشی و مشاوره در فضای مجازی، آموزش تنظیم پرسشنامه، آموزش نرم افزار spss را از مزایای این دوره عنوان کرد و گفت: پس از هر جلسه تدریس مباحث آکادمیک، یک جلسه به بررسی تکالیف کارگاهی دانش پژوهان اختصاص داده شده است.

چلمقانی اظهار کرد: دوره تخصصی «تربیت مدرس تحقیق پیمایش» به همت معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان و با همکاری مدارس علمیه الزهراءالمرضیه سلام الله علیها اصفهان، کوثر تیران، فاطمه الزهراء سلام الله علیها ورزنه، فاطمه الزهرا سلام الله علیها نائین، الزهرا سلام الله علیها دهاقان، الزهرا سلام الله علیها نطنز و صالحات فولادشهر، از مرداد ماه ۱۴۰۰ طراحی و تدوین شده و به نام مبارک شهید سرافراز محمود رضا بیضایی متبرک و مزین و از شهریور ۱۴۰۰ با حضور تعداد ۲۲ نفر از اساتید و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha