پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصویر/ دیدار جمعی از اساتید علوم عقلی با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، متأسفانه در سده‌های اخیر علوم اجتماعی با مرکزیت غرب شکل گرفته؛ اما حوزه علمیه قم از نقد و بررسی این علوم غافل نبوده و در محافل و همایش‌های علمی مختلف آنها را توانسته است به چالش بکشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، در دیدار چند تن از اندیشمندان و اساتید علوم عقلی از کشورهای لبنان، سودان و… که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، گفت: قم مرکز فکر اسلامی معاصر است و تشکیل نظام جمهوری اسلامی به این شهر بر می‌گردد.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی رحمة الله علیه، شکلی جدید و نو در حکومت داری می‌باشد که در طول تاریخ اسلام، منحصر به فرد است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم، معتقد است، اسلام ناب بر قرآن و احادیث تکیه دارد؛ متأسفانه از نگاه برخی علوم اسلامی، باید از اندیشه‌های غربی تأثیر پذیرد تا پاسخگوی نیازها روز باشد.

وی، نگاه مبتنی بر منابع اصیل اسلامی را نگاه انقلاب و نظام اسلامی ایران دانست و گفت: این نگاه با تکیه بر منابع اصیل به دنبال پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما دین اسلام را دینی کامل و جامع و کمک کننده برای رفع نیازهای جامعه بشری در عصر حاضر و در جمیع ساحت‌های حیات انسان‌ها می‌دانیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌ها و کرسی‌های آموزشی مختلف فلسفی در حوزه علمیه قم، افزود: مکاتب فلسفی اعم از مشا و اشراق هر روز در حوزه علمیه قم در حال تدریس و آموزش هستند.

آیت الله اعرافی بیان داشت: اجتهاد در حوزه علمیه قم که تأکید بر التزام بر مصادر و منابع اصیل فقهی دارد به دنبال رفع نیازها و پاسخ به سوالات روز جامعه اسلامی است.

وی گفت: از نتایج عملی فعالیت‌های حوزه علمیه قم در سال‌های اخیر و در ابعاد مختلف می‌توان به تربیت بیش از ۱۰۰ هزار طلبه در سراسر ایران اسلامی اشاره نمود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: در حال حاضر و در مجموعه‌های حوزوی شهر قم، بیش از ۱۰۰ مجله علمی در حال فعالیت و تولید محتوا هستند.

وی با تأکید بر تلاش حوزه علمیه قم در آموزش علوم عقلی عنوان داشت: در این حوزه تلاش‌های بسیار خوبی در امتداد دادن فلسفه به عرصه‌های سایر علوم به عمل آمده که تحت عنوان فلسفه‌های مضاف در حال پیگیری است.

آیت الله اعرافی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه علمیه قم تدریس و نقد و بررسی فلسفه غرب می‌باشد و در این زمینه موفق به تربیت طلاب و اساتید بسیاری شده است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم در علوم شرعیه و فقه، بیش از ۵۰۰ رشته گرایش تحصیلی را دارد؛ یکی از مهمترین رشته‌های فقه در حوزه قم «فقه معاصر» است.

مدیر حوزه‌های علمیه، تأسیس ابواب فقهی جدید را از دستاوردهای حوزه علمیه قم در پاسخگویی به نیازهای روز برشمرد و خاطرنشان کرد: فقه رسانه و فقه تعلیم و تربیت تنها مثال‌هایی از این ابواب می‌باشند.

وی گفت: یکی از محورهای فعالیت حوزه علمیه قم پاسخگویی به نیازهای حکومت اسلامی می‌باشد که در این جهت به تأسیس مجلات علمی مختلفی اقدام نموده است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: متأسفانه در سده‌های اخیر علوم اجتماعی با مرکزیت غرب شکل گرفته؛ اما حوزه علمیه قم از نقد و بررسی این علوم غافل نبوده و در محافل و همایش‌های علمی مختلف آنها را توانسته است به چالش بکشاند.

وی ضمن اعلام اینکه حوزه علمیه قم به تأسیس بیش از ۵۰ رشته تحصیلی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی اقدام نموده است افزود: رشته‌هایی همچون روانشناسی اسلامی، تربیت اسلامی و اقتصاد اسلامی نمونه‌هایی از این رشته‌ها می‌باشند.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه در زمینه تفسیر و علوم قرآنی مدارس و مراکز زیادی مشغول به تعلیم و تربیت طلاب هستند، گفت: تمام فعالیت‌های حوزه علمیه قم بر پایه منابع اصیل اسلامی و در راستای برطرف نمودن نیازهای روز حوزه، جامعه و نظام اسلامی و همچنین با هدف کمک به جبهه مقاومت اسلامی انجام می‌گیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان با تأکید بر اهمیت تدریس فلسفه و علوم عقلی در حوزه‌های علمیه، عنوان داشت: خوشبختانه هم اکنون در نظام درسی حوزه علمیه قم دروس فلسفی در حال تدریس می‌باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha