جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رؤسای جمهور ایران و روسیه

حوزه/ کارشناس روابط بین الملل در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از مسائل روز دنیای سیاست گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ثمانه اکوان در «سلام تهران» با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه، گفت: سفر خیلی مهمی است. پس از سال ۱۳۹۷ سفری از جانب دولت و رئیس جمهور ایران به روسیه صورت نگرفته بود. اتفاق مهم این است که این سفر در اوج مذاکرات وین و مذاکرات هسته‌ای ایران شکل می‌گیرد همچنین در اوج گرفتن مذاکرات امنیتی روسیه با آمریکا است یعنی هر دو کشور در حوزه سیاست خارجی خود به این سفر، معاملات و توافقات، نیاز دارند و نشان دهنده قدرت منطقه‌ای هر دو کشور است.

وی درباره مزایای انجام این توافقات، مطرح کرد: اتفاقات خیلی خوبی در راه است. پیش‌نویس توافق ۲۰ ساله بین ایران و روسیه ارائه شد؛ این توافق درباره بسیاری از محورها است مانند همکاری‌های نظامی، خریدهای نظامی در ایران، مسائل اقتصادی و افزایش یافتن میزان تعاملات و تبادلات اقتصادی بین دو کشور. تمام اینها در شرایطی است که هم ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و هم روسیه به شدت تحت فشار و تحریم‌های آمریکا است. می‌تواند از یک ارتباط سیاسی و معمول فراتر رفته و به یک راهبرد برسد. تفاوت راهبرد و سیاست خارجی معمول این است که راهبرد، بلند مدت است و با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و دوطرفه در ارتباط است؛ دو کشوری که حالت معمولی دارند به دو کشور هم پیمان تبدیل می‌شوند که این مسئله می‌تواند در مسائل منطقه‌ای برای سیاست خارجی هر دو کشور مفید باشد.

اکوان با اشاره به تأثیر توافقات بر تحریم‌های آمریکا، عنوان کرد: آمریکا به شدت احساس نگرانی کرده است به دلیل اینکه آمریکایی‌ها تهدید اصلی را چین و روسیه می‌نامیدند جدیداً از سال ۲۰۲۲ و چند ماه گذشته، تحلیل‌هایی بوده که مهمترین چیزی که در حال حاضر آمریکا را تهدید می‌کند همین پیمان‌های راهبردی و ارتباطات راهبردی بین ایران، چین و روسیه است یعنی قدرت‌های منطقه با هم متحد باشند؛ می‌توانند شالوده و پایه اصلی تحریم‌های آمریکا را از هم بپاشند و کاری کنند که با همین ارتباطات و پیمان‌های منطقه‌ای دیگر تحریم بر ایران و سایر کشورها کمرنگ شده و از بین برود. وقتی تحریم‌ها بی اثر بشود در مذاکراتی که آمریکا با ایران و روسیه دارد نمی‌تواند برگ تحریم‌ها را گذاشته و بگوید اگر می‌خواهید تحریم‌ها برداشته شود باید به من امتیاز دهید

وی با اشاره به بازخورد جهانی این توافقات، خبر داد: خبرگزاری‌های بین‌المللی در حال حاضر فقط خبر اصلی را پوشش داده و گفته‌اند این ارتباطات راهبردی خیلی مهم است؛ می‌تواند تأثیرگذار بر آینده روابط ایران و روسیه با غرب باشد می‌تواند دست هر دو طرف را باز بگذارد که امتیازات بیشتری از غرب بگیرند.
این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اهمیت توافق‌های نظامی بین ایران و روسیه، گفت: نکته مهم دیگر ارتباطات و توافق‌های نظامی است. در سال ۲۰۲۰ تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس برجام در سازمان ملل لغو شد اما آمریکا آن را نپذیرفت و ادعا کرد جلوی تبادلات نظامی ایران را می‌گیرد. در حال حاضر توافق‌های نظامی که قرار است در این سفر نهایی می‌شود نشان می‌دهد آمریکا نمی‌تواند مانع از آن شود و قدرتی ندارد؛ کم کم راه برای انواع مبادلات نظامی و بالا بردن قدرت ایران در منطقه باز می‌شود.

وی در خصوص حملات ارتش یمن به ابوظبی، بیان داشت: حملات خیلی مهمی است چراکه از پهپادها برای حمله به خاک امارات استفاده شده است؛ قسمت ابوظبی را مورد حمله قرار دادند که نزدیک به فرودگاه، منطقه تجاری، صنعتی و اقتصادی بود و خسارات زیادی به بار آورد. این حملات، قدرت و توان یمن را نشان می‌دهد که با وجود اینکه فکر می‌کردند از سال ۲۰۱۵ یعنی از سالی که جنگ شروع شد، توان یمن رو به افول است و کم‌کم باعث می‌شود مردم یمن تسلیم شوند در برابر امارات و سعودی بر قدرت خود اضافه کردند و به جایی رسیده‌اند که کشورهایی که به آنها حمله کردند را در خاک خود آن کشور مورد حمله قرار می‌دهند که خیلی مهم است. آمریکا، عربستان و امارات نیز به شدت واکنش نشان داده‌اند به خاطر اینکه اهمیت موضوع از لحاظ نظامی بسیار زیاد است و اگر این جنگ بخواهد ادامه پیدا کند مطمئناً عربستان و امارات با تهدیدهای بیشتری از جانب نیروهای یمنی مواجه خواهند شد.

اکوان با اشاره به فشار بر بوریس جانسون برای استعفا، اظهار داشت: اتفاقی که رخ داده، این است که در قرنطینه‌های کرونایی در سال ۲۰۲۰ دولت و اعضای کابینه مراسم میگساری دارند که دور هم جمع می‌شوند. اخبار و اسناد آن منتشر شده است که دقیقاً روز پس از فوت همسر ملکه انگلیس مراسم برگزار شده و جشن گرفته بودند؛ از آن بابت نیز تحت فشار هستند و دولت از ملکه عذرخواهی کرد. از طرف دیگر قوانین قرنطینه کرونا را زیر پا گذاشتند و حدود صد نفر دور هم جمع شده و جشن گرفتند و این بابت نیز فشار دیگری روی آنها است، در حدی که در حال حاضر حامیان مالی حزب محافظه کار در انگلیس گفتند ما دیگر حمایت مالی نمی‌کنیم.

وی در خصوص زیرپا گذاشتن قوانین توسط جانسون و بی‌اعتمادی به او، ابراز کرد: گفته می‌شود بوریس جانسون باید استعفا دهد چرا که نشان می‌دهد ظاهراً قوانینی که برای مردم می‌گذارند با قوانینی که برای خود وضع می‌کنند کاملاً متفاوت است. در واقع به قول رسانه‌های انگلیسی کم اهمیت بودن مسائل برای دولت جانسون را نشان می‌دهد د وقتی در شرایطی مثل کرونا آنقدر بی اهمیت است در مورد مسائل دیگر چگونه برخورد می‌کند. فشارها زیاد شده و جالب اینجا است که بوریس جانسون، تقصیر را بر فرهنگ الکل خوردن توسط اعضای کابینه در جلسات غیر رسمی می‌اندازد و گفته است این فرهنگ باید از بین برود.

اکوان با اشاره به احتمال استعفا یا باقی ماندن جانسون، بیان کرد: بوریس جانسون خودش روزنامه نگار و خبرنگار بود که در نهایت وارد عرصه سیاست شد؛ به نظر کسی است که رسانه را خوب می‌شناسد و ممکن است بتواند شرایط رسانه را کنترل کرده و مجبور به استعفا نشود.
وی درباره اولین سالگرد ریاست جمهوری بایدن و پایین بودن میزان محبوبیت او، عنوان کرد: ۲۰ ژانویه روزی است که بایدن کاخ ریاست جمهوری را تحویل گرفت و کار خود را شروع کرد. یک سال از این ماجرا گذشته است و مطبوعات آمریکایی نظرسنجی برگزار و حدود ۳۳ نظرسنجی را با یکدیگر ادغام کردند. و نتیجه‌گیری کلی، این است که میزان محبوبیت و تأیید کار رئیس جمهور توسط مردم در سال اول فعالیت او پایین‌ترین رقم در بین رؤسای جمهور آمریکا در طول تاریخ این کشور است که عدد ۴۸.۹ درصد را نشان می‌دهد، در همین نظرسنجی‌ها پایین‌ترین میزان برای بایدن ۴۰ درصد بود.؛ البته ترامپ استثنا بود که ۳۸.۹ درصد را به خود اختصاص داد و حتی از بایدن نیز پایین‌تر بود.

کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به دلایل کاهش میزان محبوبیت بایدن، اظهار داشت: این میزان برای رئیس جمهوری که وقتی سر کار آمد ادعا داشت ۵۷ درصد محبوبیت دارد، خیلی پایین است. وی ادعا داشت می‌تواند شرایط را مهیا کرده و به سمتی ببرد که از لحاظ اقتصادی، کرونایی و سیاست خارجی، آمریکا را مجدداً به دنیا برگرداند؛ شعارش این بود که آمریکا برگشته و مدیریت دنیا را انجام می‌دهد. از طرفی در مسئله کرونا از آنجایی که مردم از واکسن استقبال نکردند، دولت بایدن تحت فشار است. در خصوص سیاست خارجی، خروج آمریکا از افغانستان و همچنین اتفاقاتی که با روسیه و چین در حال رخ دادن است، سیاست هیچ تغییری در مقایسه با زمان ترامپ نداشته است و محبوبیت بایدن روز به روز کمتر و کمتر می‌شود. مسائل داخلی نیز مانند بحران‌های اقتصادی و بحران کمبود کالاها باعث شده است محبوبیت بایدن همچنان رو به کاهش باشد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha