شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ |۱۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 21, 2024
جلسه

حوزه/ هیات اعزامی مرکز الحضاره و موسسه البیان به دعوت موسسه فرهنگی کوثر ، نمایندگی جامعه المصطفی و رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه در دی ماه سال جاری به کشور ترکیه سفر و از مراکز علمی این کشور بازدید و با شخصیت های مهمی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هیأت اعزامی مرکز الحضاره و مؤسسه البیان با سرپرستی حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی رئیس انجمن کلام حوزه علمیه قم به دعوت مؤسسه فرهنگی کوثر، نمایندگی جامعه المصطفی و رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه در دی ماه سال جاری به کشور ترکیه سفر و از مراکز علمی این کشور بازدید و با شخصیت‌های مهمی دیدار کردند.

معاون بین‌الملل مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل در همین خصوص در گفت و گویی با اشاره به دستاوردها و اهداف سفر هیأت اعزامی، اظهار کرد: ایران و ترکیه از مهم‌ترین کشورهای آسیای غربی و دارای تمدنی کهن هستند اما تعاملات این دو کشور در طول سده‌های اخیر به دلیل شرایط سیاسی و تحولات منطقه‌ای دارای فراز و نشیب‌های بوده و تحولات منطقه‌ای از نوع روابط آینده دو کشور تأثیر پذیراست.

وی افزود: ویژگی مهم ایران و ترکیه این است که در طول تاریخ بیشتر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا جزئی از سرزمین یکی از این دو کشور (امپراتوری ایران و امپراتوری عثمانی) بوده‌اند. همین موضوع موجب تأثیرگذاری فرهنگ و تمدن دو کشور در سایر کشورهای منطقه شده است.

معاون بین‌الملل مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل ادامه داد: دلیل این مسئله را می‌توان در پیوندهای فرهنگی دو کشور جستجو کرد. وجود اسلام به عنوان دین مشترک در کنار آداب و رسوم، میراث فرهنگی و تمدنی، قومیت مشترک در دو کشور از پیوندهای فرهنگی دو کشور هستند.

به باور وی، با وجود زمینه‌های و ظرفیت‌های مشترک تعامل و همکاری‌های علمی- فرهنگی دو کشور در سطح قابل قبولی نمی‌باشد در حالی که عرصه علم و دانش به دلیل ماهیت کم تنش خود، می‌تواند نقش مهمی در نزدیک کردن نخبگان و مردم دو کشور به یکدیگر و استفاده از توانمندهای مراکز پژوهشی و آموزشی دو طرف در حال و آینده داشته باشد.

عبدی پور گفت: نکته مهم در این زمینه توجه ویژه و شناسایی عوامل توسعه علمی – فرهنگی مؤثر در آینده دو کشور، و برنامه‌ریزی کارآمد برای استفاده حداکثری از آن، در مسیر همگرایی و هم افزایی در مسیر تأمین نیازهای فکری جهان اسلام در مواجهه با تمدن غربی است.

معاون بین‌الملل مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل اظهار کرد: در سفر هیأت مرکز الحضاره و مؤسسه البیان به ترکیه و بازدید و گفت و گو با اندیشمندان مشخص شد که نظام مسائل، چالش‌ها و دغدغه‌های مشترکی وجود دارد که می‌بایست از ظرفیت‌های دو طرف استفاده نمود.

وی اضافه کرد: بدیهی است پاسخ به مسائل انسان معاصر در عرصه‌های مختلف باید در قالب ادبیات تمدنی باشد به این معنا که پاسخ‌های موردی و موضعی کافی نیست. امروز دنیای غرب تمدنی ارائه کرده و پاسخ جوانان و سایر اقشار جامعه را در قالب این تمدن می‌دهد.

عبدی پور تصریح کرد: وجود بیش از صد دانشکده الهیات، دهه‌ها مؤسسه و مرکز علمی و صدها نهاد علمی و فرهنگی از ظرفیت‌های همکاری با کشور ترکیه می‌باشد. در این راستا ما نیاز مند یک تعاون و همکاری در چهار چوب یک برنامه‌ریزی دقیق هستیم و لازم است که تحقیقات‌ها را در کنار هم قرار گیرد و روی آنها مطالعه کنیم چرا که اگر زمینه نشست‌های علمی، گفتگوهای نقدی و پروژه‌های مشترک را فراهم نمائیم راه سریع‌تری برای رسیدن به اهداف انتخاب کرده‌ایم

عبدی پور ابراز کرد: از سویی دیگر صیانت از هویت پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) یکی از رسالت‌های نخبگان و مراکز دینی با رویکرد اعتدالی و عقلانی است. جامعه پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) در مناطق مختلف، برای پیشرفت فکری و تعامل و گفت‌وگو عالمانه و علمی با مذاهب دیگر، باید به سمت اتحاد - همگرایی و رفع اختلافات حرکت کنند.

وی بیان کرد: در شهر آنکارا دیدار و گفت و گو با رئیس شورای عالی امور دینی سازمان دیانت، دیدار و گفت و گو با رئیس و اساتید دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا، آشنایی با ظرفیت‌های مؤسسه فجر، گفت‌وگو با دکتر صدقی زاده -رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، دیدار و گفت‌وگو با دکتر محمد گورمز رئیس انستیتوی اندیشه اسلام و بازدید از موزه آناتولی از برنامه‌های هیأت اعزامی بود.

عبدی پور گفت: در استانبول نیز گروه اعزامی بازدید و گفت و گو با حجت الاسلام رحمی انورشان مدیر مؤسسه آل البیت – و اساتید آن مؤسسه، نشست مشترک با دبیرکل اتحادیه علمای ترکیه (اهلادر) استاد قدیر آکاراس و علمای این اتحادیه، نشست مشترک با مدیران مؤسسات فرهنگی - تبلیغی کوثر، دیدار و گفت گو با رئیس حرکت زینبیه، صلاح‌الدین اوزگوندوز ، دیدار و گفتگو با اتحادیه علمای جعفری CABİR

حجت الاسلام سید سجاد قره قوش، دیدار و گفت گو با دکتر علی بارداک اوغلو رئیس کورامر (مرکز تحقیقات قرآنی) و رئیس اسبق سازمان دیانت ترکیه، دیدار و گفت و گو پروفسور عبدالعزیز باییندیر رئیس وقف سلیمانیه، حضور دکتر سبحانی در سمینار علمی با عنوان " خلافت و امامت در قرآن " با مشارکت وقف سلیمانیه، نمایندگی المصطفی در ترکیه و مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل (این برنامه از کانال یوتیوب و تلویزیون المصطفی قرآن تی وی نیز زنده پخش شد.)، بازدید هیأت از شبکه ۱۴ و ضبط سخنرانی دکتر سبحانی در این شبکه، بازدید و گفت و گو با حجت الاسلام دکتر کاشانی مدیر نمایندگی جامعه المصطفی ترکیه، دیدار و گفت گو با وابسته فرهنگی ایران در استانبول جناب آقای مقتدری، دیدار و گفت گو با استاد شیخ حسن قناعتلی -رئیس فدراسیون‌های فرهنگی و دینی و فعال در عرصه تعاملات علمی و دانشگاهی در دستور کار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha