یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
تصاویر/ هیات خادمیاران رضوی جشن سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم با سخنرانی دکتر رفیعی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غرب امروز همان جایگاه جاهلیت را برای زن قائل است، گفت: زن امروز ابزاری برای فروش کالا و عیاشی آقایان شده است و این اسلام بود که با این جایگاهی که برای زن قائل شد به او ابهت و عظمت داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۲۶ سوره مبارکه بقره اظهار کرد: خداوند در آیات قبل از این آیه به مردم می‌گوید قسم نخورید و خدا را واسطه قسم‌های خود قرار ندهید و برای ترک کار خیر قسم نخورید.

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه به یکی از رسم‌های غلط قبل از اسلام اشاره می‌کند، گفت: قبل از اسلام فرهنگ جاهلیت در جامعه بود که به معنی فرهنگ نادانی و نافهمی است و آداب و رسومی در جامعه جاری بود که هیچ عقل و منطق درستی پشت آن نبود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از رسم‌های جاهلی زنده به گور کردن دختران و داشتن خانه‌های فحشاء برای روابط جنسی نامشروع بود، افزود: از رسم‌های غلط دیگر جنگ‌های طولانی، تعصب، لجاجت و کینه ورزی بود؛ اگرچه که رسوم خوبی مانند مهمان نوازی، سخاوت و شجاعت را هم داشتند ولی خرافات خیلی مورد توجه بود.

وی با اشاره به اینکه حج و طواف خانه خدا را به صورت عریان انجام می‌دادند و بت‌ها را می‌پرستیدند، گفت: قمار بازی و نوشیدن مشروبات نیز در آن زمان رواج داشت و مجموع این آداب و رسوم را قرآن جاهلیت نامیده است و ۴ بار این کلمه در قرآن آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه پیامبر (ص) در جامعه جاهلی مبعوث شدند و با ایجاد تمدن جامعه را نجات دادند، افزود: افرادی که به خاطر یک شتر با هم دعوا می‌کردند بعد از مدتی به شهادت فرزندان خود افتخار می‌کردند بنابراین پیامبر (ص) یک جامعه سوخته را تحویل گرفت و بعد از ۲۳ سال این جامعه را رشد داد و آباد کرد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) برای تغییر در جامعه جاهلی سه نوع کار انکاری، اصلاحی و اثباتی انجام دادند، افزود: برخی از چیزها را از همان اول رد کردند و گفتند باید کامل کنار برود مانند بت پرستی، زنا و ربا؛ کار دوم کارهای اثباتی بود که برخی آداب خوبی که داشتند را تأیید کردند مانند تعطیل شدن جنگ در ماه‌های حرام و سومین کار اموری بود که باید اصلاح می‌شد مثلاً در عرب قبل از اسلام اگر زنی شوهرش می‌مرد یک سال نباید ازدواج می‌کرد که پیامبر یک سال را به ۴ ماه و ۱۰ روز تبدیل کرد.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت، افزود: یکی از رسوم بد عرب قبل از اسلام این بود که زن هیچ جایگاهی در جامعه نداشت و انسان درجه دو محسوب می‌شد به این صورت که نه ارث می‌برد، نه مالک چیزی می‌شد، نه حق انتخاب داشت و هیچ حسابی روی آنها باز نمی‌شد و فقط اگر زن پسری به دنیا می‌آورد آن وقت به خاطر آن پسر ارزش پیدا می‌کرد. در چنین جامعه‌ای خدا به پیامبرش پسر نداد و فقط دختری داد که بسیار پیامبر به او احترام می‌کرد و اموالش را به او می‌بخشید و به زن جایگاه داد.

وی با بیان اینکه یکی از رسوم بد عرب جاهلی قسم خوردن برای ترک رابطه عاطفی با همسر بود، گفت: در این رابطه آیه نازل شد که اگر مردی چنین قسمی خورد مرد چهار ماه مهلت دارد که از این قسم برگردد و باید کفاره قسم را بدهد ولی اگر برنگشت زن حق دارد از او شکایت کند و از آن مرد جدا شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که اسلام بعد از ظهورش یک عظمتی به انسان‌ها داد و فرقی هم بین زن و مرد نیست، افزود: خداوند در آیه ۳۵ سوره احزاب ده مورد را می‌شمارد که اینها زن و مرد ندارد و اگر صیغه مذکر آمده است مراد همه انسان‌ها اعم از مرد و زن هستند.

وی با بیان اینکه غرب امروز همان جایگاه جاهلیت را برای زن قائل است، گفت: زن امروز ابزاری برای فروش کالا و عیاشی آقایان شده است و این اسلام بود که با این جایگاهی که برای زن قائل شد به او ابهت و عظمت داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha