دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
جهانگیر الماسی

حوزه / یک بازیگر پیشکسوت گفت: در سینمای انقلاب و دفاع مقدس راه خود را گم کرده‌ایم، برای همین الگوهایی اشتباه را در تولیداتمان مدنظر قرار می‌دهیم.

جهانگیر الماسی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون سینمای انقلاب چنین توضیح داد: سینمای ما نتوانسته تصویرگر خوبی برای انقلاب اسلامی باشد چون نگاهی که پیرامون این تولیدات وجود دارد اشتباه است. از دید برخی مدیران سینمای انقلاب به معنای این است افرادی که در قبل انقلاب چهره شناخته شده سینمایی بودن امروز دیگر در فیلم‌های سینمایی حضور نداشته باشند. این دیدگاه اشتباه است که بسیار کم و سطحی مسائل را مد نظر قرار می‌دهد.

وی افزود: در این حوزه آثاری زیادی به عنوان کار انقلابی نام برده می‌شود. برای مثال کارهای ابراهیم حاتمی‌کیا را به عنوان فیلم انقلابی محسوب می‌کنند درصورتی‌که مفاهیم انقلاب در آثار این هنرمندان نیز به شکل عمیق و ریشه‌ای مدنظر قرار نگرفته است در حقیقت باید بگویم در کارهایی که ادعای انقلابی دارند ایدئولوژی را نمی‌بینیم این در حالی است که در سینمای شرق به ویژه در شوروی سابق، فردای پس از پیروزی انقلاب به دلیل همراهی مردم آنها از ابزار سینما به شکل مطلوبی بهره بردند.

الماسی تاکید کرد: فیلم «تنوره دیو» تا حدی توانسته بود به آرمان‌های انقلاب نزدیک شود اما آن کار نیز به صورت ۱۰۰ درصد موفق نبود، چون مواجهه مدرنیته و سنت را آنگونه که باید تصویر نکرد. کار خوب دیگر فیلم «ترن» ساخته امیر قویدل است، اما این فیلم نیز پیرامون ایدئولوژی انقلاب نبود بلکه به نوعی حرکتی انقلابی را نشان می‌دهد. با این توضیح به‌شخصه کاری را به یاد ندارم که در آن ایدئولوژی انقلاب به درستی مورد توجه قرار گرفته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «آوار» ادامه داد: انقلاب اسلامی برای زندگی بهتر شکل گرفت. برای از بین بردن فاصله‌های طبقاتی، توزیع عادلانه سرمایه، آیا این مفاهیم در آثار چهار دهه گذشته سینما به شکلی دقیق مدنظر قرار گرفته است؟ وضعیت در حوزه سینمای دفاع مقدس نیز چنین است چون در این رابطه نیز فیلم‌هایی تولید شده‌اند اما به جای اینکه این آثار تحت تأثیر فرهنگ دفاع مقدس باشند وامدار آثار آمریکایی به ویژه کارهایی نظیر «رمبو» هستند.

الماسی تاکید کرد: در میان تولیدات دفاع مقدسی استثناهایی نیز وجود دارند. برای نمونه فیلم کمال تبریزی از این دست آثار است که به فرهنگ دفاع مقدس توجه داشت. در آن کار گفته می‌شد ما برای دفاع می‌جنگیم نه اینکه به دنبال آدم کشتن باشیم.

این بازیگر در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه آیا خود او کاری در حوزه انقلاب اسلامی انجام داده است؟ گفت: فیلمنامه سریال تحت عنوان «از یاد رفته‌ها» را مدت‌ها پیش نوشتم و آن را به سیما ارجاع دادم، اما بعدها به من گفتند فیلمنامه گم شده است اما در کمال تعجب چندی بعد، اشاراتی از فیلمنامه خود را در یکی از سریال‌های تلویزیونی مشاهده کردم!

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha