شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست معاونان آموزش حوزه‌های علمیه استانی و مدیران معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، مشهد مقدس

حوزه/ مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه گفت: پایان‌نامه‌ها که خروجی حوزه است و نقش بسیار مهمی در پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام حمیدرضا کاظمی، مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه در نشست معاونان آموزش حوزه‌های علمیه استانی و مدیران ستادی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه که در مجموعه آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، گفت: یکی از کارهایی که در بدو ورود به این مجموعه انجام شد، وضعیت شناسی و شناسایی خلأ‌ها و نواقص موجود در این مدیریت بود.

وی در ادامه افزود: در بخش آئین‌نامه‌ها و صدور مدارک علمی و تدوین پایان‌نامه‌ها خلأ‌هایی وجود داشت که شناسایی و برخی از آنها برطرف و برخی در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.

حجت‌الاسلام کاظمی با اشاره به وظایف این مدیریت ار کرد: فعالیت مدیریت مدارج علمی به طور کلی به دو دسته مدارک، مدارج علمی و بخش پایان‌نامه‌ها تقسیم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صدور مدرک، چند نوع مدرک صادر می‌شود که یکی از آن‌ها صدور مدارک علمی برای طلاب مشغول تحصیل در سطوح یک تا ۴ است.

مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه یادآور شد: بخش دوم صدور مدارک مربوط به طلاب شهید است که در جنگ تحمیلی، در دفاع از حرم و سلامت با ایثارگری جان خود را فدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۸۰۰ مدرک تاکنون صادر شده و نزدیک به ۶۰۰ مدرک باقی‌مانده است که این مدارک به غیر از مدارک شهدای استان‌های اصفهان و خراسان است.

حجت‌الاسلام کاظمی بیان کرد: مدرک برای شهدا با یک رتبه ارتقا صادر می‌شود، به طور مثال اگر طلبه عزیز ما هنگام شهادت در سطح دو علمی بوده، برای ایشان با یک پله ارتقا سطح سه صادر می‌َشود.

وی با اشاره به صدور مدارک استخدامی برای بخش دیگری از ططلاب، ابراز کرد: برای آن دسته از طلاب محترم و فضلایی که طبق مصوبه شورای محترم عالی تا قبل از سال ۸۸ در نهادها و ارگان‌ها در راستای فعالیت طلبگی استخدام شده‌اند، پس از قبولی در آزمون، مدرک استخدامی صادر می‌شود.

پایان‌نامه‌ها نمایانگر قدرت علمی حوزه است

مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: پایان‌نامه‌ها که خروجی حوزه است و نقش بسیار مهمی در پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه دارد؛ در واقع نمایانگر توانمندی علمی و قدرت حوزه است که در اختیار قشر فرهیخته و علمی جامعه قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام کاظمی اظهار داشت: با توجه به شناسایی خلأهای موجود، تصمیم بر این شد که موضوعات پایان‌نامه‌ها را جهت‌دهی و هدفمند کنیم یعنی موضوعات هم به سمت تخصصی شدن بروند و هم پاسخگوی نیازی از نیازهای جامعه و نظام باشند.

وی ادامه داد: یعنی صرفاً این‌گونه نباشد که طلبه‌ای فقط از باب رفع تکلیف یک موضوعی را انتخاب کند و پایان‌نامه‌ای بنویسد. بنابراین گام‌هایی در این خصوص برداشته‌شده که هدفمند شوند.

حجت‌الاسلام کاظمی تصریح کرد: درباره پایان‌نامه‌ها با آسیب‌شناسی که انجام شد، متوجه شدیم طلاب محترم با یکسری آسیب‌ها و چالش‌ها مواجه هستند؛ هم در فرآیند اجرا و هم در مباحث علمی.

وی ادامه داد: در فرآیند اجرایی، یکی از الزامات این کار برای تسهیل، طراحی و داشتن سامانه‌ای مختص به مدارج علمی است. این کار در این مدت شروع، نوشته و تحلیل شد، در اختیار مرکز فناوری قرار گرفت که با زحمات دوستان در آن مجموعه در آینده‌ای نزدیک این سامانه آماده می‌شود.

مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه تأکید کرد: سامانه‌ی صدور مدرک یکی دیگر از نیازهای این مدیریت بود که در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ این سامانه برای ثبت‌نام و صدور مدرک برای طلاب سطوح مختلف الزامی است.

وی با اشاره به واگذاری و واسپاری مسؤولیت به استان‌ها ادامه داد: در راستای سیاست کلان حوزه که سیاست واگذاری مسؤولیت‌ها به استان‌ها است، تشکیل کمیته‌های علمی مدارج به استان‌ها واگذار شده است.

حجت‌الاسلام کاظمی خاطرنشان کرد: اگر مدیریت‌های استانی و واحدهای آموزشی در تشکیل کمیته‌های علمی مدارج اهتمام بورزند، گام بسیار خوبی در راستای تسهیل فرایند تدوین پایان‌نامه‌ها برداشته می‌َشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha