جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
غفاریان

حوزه/ نشست بصیرتی معرفتی با موضوع «نقش بانوان حوزوی در ترویج معارف فاطمی» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نرگس غفاریان، در نشست «نقش بانوان حوزوی در ترویج معارف فاطمی» در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان‌، گفت: برای داشتن نگاهی جامع، نسبت به رسالت فاطمی خواهران حوزوی، باید به دقت، تک تک واژه‌های این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد و در عین حال، اقتضائات زمان و شرایط کنونی جامعه را نیز در نظر گرفت؛ زیرا یکی از آسیب‌ها این است که، برخی مواقع، عقب‌تر از زمانه‌ی خود حرکت کرده و متأسفانه دچار جمود فکری شده‌ایم.

وی در ادامه افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران، حوزه‌های علمیه در اوج اقتدار قرار دارند، بنابراین با توجه به آماده بودن این بستر، رسالت حوزویان عصر حاضر، فراتر از پاسخگویی به مسائل شرعی و گرفتن وجوهات است. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ارتباطات، مرزهای جغرافیایی شکسته شده است و طلاب علوم دینی می‌توانند مبانی اسلام را فراگرفته و در سطح بین‌المللی به تشنگان معارف الهی عرضه نمایند.

استاد جامعة المصطفی العالمیه اصفهان، اولین شاخصه برای توانمندسازی طلاب در امر ترویج علوم دینی را خودسازی دانست و اذعان داشت: این تفکر که ما صرفاً رسالت خود را تبلیغ و هدایت دیگران بدانیم و تهذیب نفس خویش را فراموش نمائیم، کاملاً اشتباه است، بلکه خودسازی و تهذیب نفس، اصلی‌ترین وظیفه‌ی یک طلبه است که اولین مرحله‌ی آن، انجام واجبات و ترک محرمات، و سپس انجام مستحبات و ترک مکروهات است.

غفاریان در ادامه، به تبیین مسأله‌ی خودسازی پرداخت و گفت: منظور از خودسازی و تقوا، چله نشینی و ریاضت‌های سخت نیست. شهید مطهری در این زمینه می‌فرمایند: تقوا دو گونه است. "تقوای گریز" که همان دوری گزیدن از جامعه و فاصله گرفتن از مردم برای خودسازی است و "تقوای ستیز" که منظور از آن، پاک ماندن در حین حضور در بطن جامعه است، بنابراین، جامعه‌ی حوزوی امروز با توجه به جنگ رسانه‌ای موجود و بمباران شبهات اعتقادی و سیاسی، موظف است "تقوای ستیز" را برگزیند و در عین این‌که متوجه خودسازی و تهذیب نفس خویش است، داعیه دار هدایت دیگران نیز باشد.

وی، پرهیز از افراط و تفریط را دومین شاخصه‌ی توانمند سازی بانوان حوزوی در عرصه‌ی تبلیغ دانست و بیان کرد: دو دسته از افراد مذهبی هستند که کمر دین را می‌شکنند و در رابطه با مذهب، جانب انصاف و اعتدال را رعایت نمی‌کنند. گروهی از آن‌ها افرادی هستند که در تعامل با مردم، آنچنان مسامحه می‌کنند که برای جلب رضایت ایشان، برخی از واجبات و محرمات را زیر پا می‌گذارند و به گمان خویش می‌توانند با آسان‌گیری افراطی، مردم را به دین و مذهب جذب نمایند. گروه دیگر نیز آن‌چنان دچار جمود و تحجر شده‌اند، که هیچ نوآوری و خلاقیتی را در عرصه‌ی جذب به دین و با توجه به اقتضائات زمان، نمی‌پذیرند و در نتیجه دچار نوعی پوسیدگی می‌شوند.

استاد جامعة المصطفی العالمیه اصفهان، داشتن روحیه‌ی نقادی را یکی از رسالت‌های بانوان حوزوی برشمرد و تصریح کرد: طلاب علوم دینی با پرورش روحیه نقادی در خود، می‌توانند در زمینه‌ی پردازش ذهنی و تحلیل مسائل مختلف توانمند شوند تا در امور فردی و اجتماعی هم خود را از لغزش‌ها و خطاها حفظ نموده و هم برای مردم همچون مشعل هدایت باشند و نگذارند ارزش‌های اخلاقی و شعائر دینی در سطح جامعه کمرنگ شود.

غفاریان، با بیان جهاد تبیینی به عنوان شاخصه‌ی دیگر بانوان حوزوی در عرصه‌ی تبلیغ، گفت: جهاد تبیینی به معنای آن است که ابتدا خود به معارف ناب و عمیق دین مجهز شویم و سپس این معارف را در سطح جامعه نشر دهیم.

استاد جامعة المصطفی العالمیه اصفهان تصریح کرد: دین اسلام، کامل‌ترین دین است و فطرت انسان‌ها به آن گرایش دارد، بنابراین، رسالت مبلغان دین آن است که اصول و فروع را به مردم ابلاغ نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha