سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت: آل سعود چاره‌ای جز آتش بس و عقب نشینی ندارد و خود را باید برای شکست بزرگ آماده کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به اهمیت تربیت کودکان، گفت: زیربنای اصلی تقوا در وجود انسان در دوران کودکی و با توجه کیفیت اعمال پدران و مادران شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: پدران و مادران رسالتی بالاتر از توجه به شکل‌گیری تقوا در وجود فرزندانشان ندارند. توجه به اقامه نماز و تعهد به فریضه امر به معروف و نهی از منکر ستون باعث تشکیل فقرات تقوا در وجود کودک می‌شود.

امام جمعه تبریز گفت: اگر کودک شیرینی این فرایض را بچشد با کمال اشتیاق به سمت این فرایض هدایت خواهد شد.

وی به ضرورت رعایت عدالت اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موارد بسیار سرنوشت ساز در انسان توجه و تعهد به مقوله عدالت است. فلسفه بعثت انبیا عدالت بوده و پدران و مادران نباید نسبت به شکل‌گیری روحیه عدالت محوری در کودکانشان بی تفاوت باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه انسان اگر عدالت داشته باشد می‌تواند به سمت تقوا برود، افزود: یکی از راهکارهای ایجاد عدالت در جامعه مبارزه با فساد است. یکی از ضررهای فساد اقتصادی اینست که بیت‌المال خالی می‌شود و به جیب شخص طماع و حریص می‌رود.

وی به فرارسیدن ماه رجب اشاره کرد و افزود: ماه رجب ماه خودسازی است و در این ماه می‌توانیم بیشتر به خداوند متعال نزدیک تر شویم. انسان می‌تواند در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان بیشتر از خود حساب بکشد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: علمای اخلاق و عرفان برای اینکه انسان مواظب نفس خود باشند مراحلی نقل کرده‌اند. مرحله اول این است که از زمان بیدار شدن تا خوابیدن با خدا عهد ببندیم که خداوندا مرا از بندگان راستین خود قرار بدهد و خودش از اعمالمان مراقبت کند.

وی ادامه داد: مرحله دوم مراقبت از دین خودمان، مرحله سوم محاسبه خویشتن و بازجویی روزانه از نفس است و بهترین وقت محاسبه شب قبل خواب است؛ چون خواب نوعی مرگ است. مرحله چهارم مواخذه خویشتن و مرحله پنجم به نحو مشروع مجازات خویشتن کردن از طریق نذر و صدقه است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم به دیدار رهبر انقلاب با مداحان اشاره کرد و افزود: ایشان چند نکته کلیدی در این دیدار فرمودند، هیئت یک واحد اجتماعی بر محور مودت اهل بیت به سمت اهداف اهل بیت است. هیئت عزاداری محل تبیین و بیان احکام و پاسخ به سوالات است.

وی گفت: مداحی هنر منحصر به فرد است، اشک، دل را صفا می‌دهد و مستمع را به تاریخ می‌برد و با معارف آشنا می‌کند. باید مطالبی که در هیئات بیان می‌شود متقن و مستند باشد.

امام جمعه تبریز به برگزاری میز خدمت در نماز جمعه اشاره کرد و گفت: میزهای خدمت یک حرکتی عالی است اما این معنای این نیست که در طول هفته در ادارات درها به روی مردم بسته باشد. مسئولین در هفته ساعاتی تعیین کنند تا مردم مشکلاتشان را بگویند.

وی به صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی اشاره کرد و افزود: موفقیت تیم فوتبال ایران در صعود به جام جهانی جای خوشحالی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در خصوص تیم تراکتور نیز گفت: امیدواریم با اقدامی که استاندار و نمایندگان مجلس شروع کرده‌اند مشکلات تیم فوتبال تراکتور تبریز و سایر باشگاه‌ها به زودی حل شود. ضمن تشکر از پیگیری و اقدامات، درخواست دارم تا به صورت جدی این مساله پیگیری شود.

وی به حادثه روز گذشته در صدا و سیما نیز اشاره کرد و گفت: باید در حوزه فناوری برای ایجاد ایمن سازی سامانه فناوری صدا و سیما تلاش زیادی شود. حرکت دیروز در صدا و سیما واقعاً جای تأسف و نگرانی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: از مسئولین فنی صدا و سیما در سطح کشور و استان می‌خواهم تلاش بیشتری برای امنیت بکنند تا مایه آبروریزی نباشد.

وی با اشاره به اشتباهات محاسباتی آمریکا نیز گفت: راه اندازی جنگ تحمیلی و حمایت همه جانبه از صدام به امید بر اندازی جمهوری اسلامی که در نهایت آن جنگ با همه خسارت‌ها موجب اقتدار و عزت نظام اسلامی شد.

خطیب نماز جمعه تبریز با تبریک دهه فجر نیز گفت: دهه فجر بهار جهاد تبیین است، توان و ظرفیت‌های جبهه خودی فراوان و حقانیت این جبهه مهم‌ترین ابزاری است که اگر به درستی حرکت اتفاق بیفتد قطعاً دشمن و حرکات او برای همه مشخص خواهد شد.

وی افزود: اینکه رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند بایستی حقایق را با منطق قوی و سخن قوی و عقلانیت کامل همراه با زینت عاطفه و به کارگیری اخلاق منتشر کرد به این معناست که هر بیان حقی که همراه با دعوت است باید عناصر دعوت در آن رعایت شود.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: باید دستاوردهای انقلاب را در تمام حوزه‌ها را مطرح کرد. نمی‌گویم مشکل نداریم، من پریروز به محله سیلاب رفتم و از مغازه‌ها بازدید کردم. به میوه فروش رفتم و قیمت‌ها را دیدم، آقایان دستگاه نظارتی کجایید؟ این بی سر و سامانی در بازار تا کِی؟ در آستانه ماه رمضان و عید هستیم، به بازار رسیدگی کنید. من از بی توجهی دستگاه‌های نظارتی گله‌مندم.

وی در خصوص حوادث اخیر در یمن نیز گفت: ائتلاف جنایتکار سعودی و امارات علاوه بر محاصره همه جانبه مردم یمن با قطع اینترنت و اخلال در سیستم اطلاعاتی یمن جلوی خبررسانی صادقانه و بی‌طرفانه به جهان را گرفته‌اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ابراز داشت: آل سعود چاره‌ای جز آتش بس و عقب نشینی ندارد و خود را باید برای شکست بزرگ آماده کند. مردم آذربایجان و نمازگزاران جمعه تبریز حمایت خودمان را از مردم مظلوم یمن اعلام می‌کنیم و به عربستان و امارات هشدار می‌دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha