پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
photo_2022-01-31_16-13-17.jpg

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: حوزه علمیه خواهران استان گلستان توانسته در عرصه فعالیت‌های پژوهشی و کسب رتبه‌های کشوری جشنواره علامه حلی و مشارکت در کنگره های بین‌المللی داشته باشد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم حسینی واعظ در اجلاس مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران استان گلستان که با حضور خانم متولیان معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و تعدادی از همکاران ایشان از قم برگزار شد، بیان کرد: اولین نکته در کلام ائمه معصومین (علیهم السلام) علاوه بر اعتقاد به اصول و فروع دین و اعمال صالحه، پیرامون تحقیق و پژوهش است.

وی گفت: طلاب باید بعد از آموزش، به دنبال تحقیق و پژوهش باشند زیرا آموزش، فن و ابزار کار را نشان می‌دهد تا از این ابزار کار در امر پژوهش استفاده کنیم؛ امام صادق (ع) خطاب به مفضل بن عمر فرمودند: «اکتب و بثّ علمک فی اخوانک فان متّ فأورث کتبکَ بنیکَ فانّه یأتی علی النّاس زمان هرج لا یأنسون فیه إلاّ بکتبهم؛ دانش خویش را به نگارش درآور و در میان برادرانت گسترده دار؛ و چون مرگت فرا رسد، نگاشته‌های خویش را برای فرزندانت به ارث گذار که مردمان را روزگاری پریشان در پیش است که در آن به جز نوشتار همدمی ندارند».

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که «حوزه‌ی علمیه، یک دستگاه تولیدی و یک کارخانه‌ی عظیم انسانی است»، تاکید کرد: حوزه باید کتاب، و همچنین انسان‌های متدین و متفکر تربیت نماید؛ تولید کتاب، عالم و انسان در مرحله تحقیق و پژوهش بدست می‌آید.

خانم حسینی واعظ در تشریح جایگاه و اهمیت حوزه‌های علمیه گفت: جایگاه این نهاد مقدس، کمتر از اهمیت ارتش و سپاه نیست زیرا خروجی مدارس علمیه پاسداران اعتقادی ما هستند و می‌توان گفت حوزه علمیه همچون نیروهای مسلح با اهمیت هستند و این جز بینات و بدیهیات ما است.

وی خاطرنشان کرد: اگر زحمات علما و مسئولان حوزه‌های علمیه از آغاز تا امروز نمی‌بود، به طور یقین از دین و حقایق دینی چیزی باقی نمی‌ماند که بقای دین مدیون تلاش علمی حوزه‌ها است.

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: حوزه‌های علمیه توانسته‌اند روحیه دینی مردم را تقویت کنند؛ خروجی این مراکز، علما و مبلّغانی هستند که در میان مردم تبلیغ دین کرده و روحیه دینی را در مردم تقویت و نیز فکر جامعه را هدایت کردند.

خانم حسینی واعظ به وظایف طلاب اشاره کرد و توضیح داد: طلاب علوم دینی در عرصه پژوهش و در نشر معارف اسلامی وظایفی به عهده دارند، به نحوی که تنها راهی که می‌توان هویت فرهنگی و معارف اسلامی را حفظ و نگه‌داری کرد و در جهان گسترش داد، این است که بواسطه پژوهش بتوانیم آن را به کشورها و فرهنگ‌های دیگر صادر کرد و هویت اسلامی خود را با پژوهش و پاسخگویی به شبهات حفظ کنیم.

وی پژوهش را کلید تحولی در تربیت انسان خواند و افزود: پژوهش به ویژه در عرصه علوم دینی باید به عنوان یک مجاهدت علمی مستمر شناخته شده چون اسباب ارتقای سطح بینش و دانش افراد را فراهم می‌کند؛ در حقیقت، عظمت و بزرگی دانش در یادگیری دانش نیست بلکه در جستجو و پژوهشی است که انجام می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان ابراز کرد: پژوهش‌گر سرمایه عمر و دانش خود را برای دانایی خود و دیگران صرف می‌کند و نتیجه این جهادگری را در توانایی علمی خویش و پاسخ به نادانسته‌های خود و دیگران می‌بیند.

حسینی واعظ ابراز امیدواری کرد که ما جز پژوهشگران دین مبین اسلام باشیم و بتوانیم تهدیداتی که در این راه وجود دارد، را با پژوهش و تحقیق به فرصت‌های طلایی برای پیشرفت تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران استان گلستان توانسته در عرصه فعالیت‌های پژوهشی و کسب رتبه‌های برتر نظیر؛ کسب رتبه کشوری جشنواره علامه حلی و مشارکت در کنگره‌های بین‌المللی داشته باشد که هفته گذشته در اختتامیه کنگره ملی حضرت یحیی‌بن‌زید سه اثر از طلاب خواهر گلستان از اثرات فاخر و برگزیده معرفی شد.

استاد حوزه خواهران عنوان کرد: همایش ملی جستارهای پژوهشی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در آذر سال ۹۸ و برنامه‌های فاخر پژوهشی از فعالیت‌های معاونت پژوهش این استان است که آمادگی کامل برای انجام برنامه‌های فاخر پژوهشی را دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha