دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،گفت: اگر برای شخصی تنها یک آیه ذکر گردد؛ برای نشان دادن جایگاه والای او کافی است؛ این در حالی است که برای فردی چون حضرت حمزه آیات متعددی ذکر و تکرار شده است و این مهم نشان دهنده عظمت جایگاه ایشان در نزد ذات اقدس اله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله استادی، پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی حضرت حمزه که در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی (ره) قم برگزار شد، به بیان روایاتی در رابطه با حضرت حمزه اشاره کرد و ابراز داشت: رسم ائمه اطهار علیهم السلام به ویژه رسول گرامی اسلام (ص) بر این نکته استوار بود که در معرفی از جملات عمیق و کوتاه استفاده می‌کردند.

وی جمله پرمعنای «الحق مع علی و علی مع الحق» را جمله‌ای کوتاه با عمقی وصف ناپذیر توصیف کرد و اذعان داشت: اهل بیت علیهم السلام در معرفی اشخاص به ویژه در جایی که اصل دین مورد توجه است، هیچگاه مبالغه نکردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه ائمه اطهار (علیهم السلام) در رابطه با حضرت حمزه روایات فراوانی نقل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از رسول گرامی اسلام نقل شده است، «شهیدنا أفضل الشهدا و هو عمّک» که به فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌فرمایند؛ شهید ما أفضل شهدا است و آن عموی تو و از خاندان ما است.

وی در ادامه به فرازهایی از سخنان امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره کرد و ابراز داشت: «أ لا تَری غَیرَ مُخبِرٍ لکَ، و لکنْ بِنِعمَةِ اللّه ِ اُحَدِّثُ أنّ قَوما استُشهِدُوا فی سَبیلِ اللّه ِ تعالی مِن المُهاجِرِینَ و الأنصارِ، و لِکُلٍّ فَضلٌ، حتّی إذَا استُشهِدَ شَهیدُنا …» امیر المومنین علی علیه السلام در نامه خود به معاویه می‌فرمایند؛ نه اینکه بخواهم به تو خبر دهم، بلکه به انگیزه یاد کردن نعمت خداوند می گویم مگر نمی‌بینی که گروهی از مهاجران و انصار در راه خداوند متعال شهید شدند و هر یک از آنان را [به جای خود] ارزش و فضیلتی است، اما وقتی شهید ما (حمزه) به شهادت رسید، سید الشهدا نام گرفت و رسول خدا صلی الله علیه و آله در هنگام نماز خواندن بر او، اختصاصاً هفتاد تکبیر گفت.

آیت الله استادی، تصریح کرد: بیان فضائل حضرت حمزه، در هر جا که صحبت از شهادت، ایمان، دفاع از رسول خدا و دفاع از اسلام می‌شود وجود دارد.

وی در بیان ویژگی‌های حضرت حمزه به صله‌رحم حضرت، اشاره کرد و اذعان داشت: بالاترین صله رحمی که حمزه انجام دادند، همان دفاع از رسول گرامی اسلام در محیطی است که دشمن دورادور را فرا گرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به حدیث «مَنْ زَارَنِی وَ لَمْ یَزُرْ عَمِّی حَمْزَةَ فَقَدْ جَفَانِی» از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اشاره کرد و اذعان داشت: رسول گرامی اسلام پیش از شهادت حضرت حمزه او را در آغوش گرفته پیشانی ایشان را بوسیدند.

وی افزود: فردای قیامت امیر المومنان همان نیزه‌ای که حضرت حمزه در حال حیات دشمنان را دفع می‌کرد را به حضرت حمزه داده، مقام شفاعت را با همان وسیله‌ای که در دنیا دشمنان دفع می‌شد، در قیامت شفیع دوستان و محبان قرار خواهد گرفت.

آیت الله استادی، به فرازهایی از خطبه امام سجاد علیه السلام در شام اشاره کرد و اذعان داشت: امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند؛ «أَیُّهَا النَّاسُ أُعْطِینَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ. أُعْطِینَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ.وَ فُضِّلْنَا بِأَنَّ مِنَّا النَّبِیَّ الْمُخْتَارَ مُحَمَّداً وَ مِنَّا الصِّدِّیقُ وَ مِنَّا الطَّیَّارُ وَ مِنَّا أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ. مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنِی أَنْبَأْتُهُ بِحَسَبِی وَ نَسَبِی» ای مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ویژگی بر دیگران فضیلت بخشیده است. به ما ارزانی داشت علم، بردباری، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنین را و ما را بر دیگران برتری داد به اینکه پیامبر بزرگ اسلام، صدیق، جعفر طیار، شیر خدا و شیر رسول خدا (ص)، و امام حسن و حسین (ع) دو فرزند بزرگوار رسول اکرم (ص) را از ما قرار داد. (با این معرفی کوتاه) هر کس مرا شناخت که شناخت، و برای آنان که مرا نشناختند با معرفی پدران و خاندانم خود را به آنان می‌شناسانم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره کرد و اذعان داشت: مولای متقیان امیر مؤمنان علی علیه السلام می‌فرمایند؛ بهترین مخلوقات در قیامت، پیامبرانند، و بهترین آنها حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است و بهترین شخص در هر امتی، بعد پیامبرشان، وصی او است، تا آنکه پیامبری بعد از او آید (که او از وصی پیامبر قبل برتری دارد) و همانا بهترین اوصیاء وصی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) است و نیز بهترین مخلوقات بعد از اوصیاء شهیدان هستند، و بهترین شهیدان، حمزه و جعفر (علیهما السلام) می‌باشند.

آیت الله استادی، با تأکید بر اینکه همین جمله امیرالمومنین علی علیه السلام نشان دهنده جایگاه والای حضرت حمزه است، اظهار داشت: سید الشهدا بودن حضرت حمزه و مقام بالای ایشان مورد وفاق تمام مسلمین است.

وی تصریح کرد: اگر برای شخصی تنها یک آیه ذکر گردد؛ برای نشان دادن جایگاه والای او کافی است؛ این در حالی است که برای فردی چون حضرت حمزه آیات متعددی ذکر و تکرار شده است و این مهم نشان دهنده عظمت جایگاه ایشان در نزد ذات اقدس الهی است.

استاد حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به حدیث امام کاظم علیه السلام در رابطه با حضرت حمزه «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ أَحَبُّ أَعْمَامِی إِلَیَّ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ» آیه شریفه «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ» (آیه ۳۷ سوره نور) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: جریان و تطبیق آیات مسئله مهمی است که باید مورد توجه طلاب، اساتید و پژوهشگران قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر به مسندها مراجعه شود، مطالب بیشماری در رابطه با شخصیت حضرت حمزه را می‌توان احصا نمود، یادآور شد: همه آیاتی ذکر شده که دربردارنده مفاهیم بلند شخصیتی است را می‌توان با حضرت حمزه منطبق نمود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به از خودگذشتگی و بزرگواری حضرت حمزه اشاره کرد و اذعان داشت: باید به فکر حمایت از اسلام و رسول خدا و مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده، و علما و هم عملاً کوشش کنیم و همواره حامی اسلام و اهل بیت علیهم السلام باشیم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه دفاع از اسلام و پیغمبر و اهل بیت علیهم السلام، تصریح کرد: همه سختی‌هایی که اهل بیت علیهم السلام متحمل شدند، به خاطر دین داری و کمال و سعادت انسان‌ها است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha