جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی

حوزه/ دکتر رضا تقی پور گفت: حکمرانی از طریق فضای مجازی یعنی مسائل مطرح در فضای واقعی را می‌توان با گسترش فضای مجازی از طریق فضای مجازی کنترل کرد و در دولت الکترونیک، گسترش فضای مجازی مسیری برای اعمال حاکمیت در همه حوزه‌ها است نه تنها فضای مجازی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر رضا تقی پور نماینده مجلس و رئیس کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در جلسه ۱۳۲ شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی و ارائه گزارش از آخرین وضعیت بودجه نهادهای حوزوی در سال ۱۴۰۱ در قم برگزار شد، در مقام تحلیل و بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی با اشاره به توصیه رهبری بر مدیریت فضای مجازی در سطح ملی، گفت: رهبری فرمود، اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و اگر من مشغله‌هایی نداشتم شخصاً مدیریت این فضا را بر عهده می‌گرفتم. منظور از کلام رهبری مبنی بر مدیریت فضای مجازی در سطح ملی حکمرانی است و مدیریت در سطح ملی یعنی حکمرانی و آنچه که ما در فضای حقیقی داریم می‌توان حکمرانی آن را از طریق فضای مجازی اعمال کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت مجلس شورای اسلامی، غرض از اصطلاح حکمرانی فضای مجازی را سه وجه حکمرانی از طریق فضای مجازی، حکمرانی در فضای مجازی و حکمرانی بر فضای مجازی دانست و افزود: حکمرانی از طریق فضای مجازی یعنی مسائل مطرح در فضای واقعی را می‌توان با گسترش فضای مجازی از طریق فضای مجازی کنترل کرد و در دولت الکترونیک، گسترش فضای مجازی مسیری برای اعمال حاکمیت در همه حوزه‌ها است نه تنها فضای مجازی.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات حکمرانی در فضای مجازی را به معنای حکمرانی خود فضای مجازی دانست و ادامه داد: برای مثال در مورد امنیت آن باید صحبت کرد و آسیب پذیری کشورها در برابر حملات سایبری نشان از این دارد که حکمرانی برای فضای مجازی باید تقویت شود؛ و حکمرانی بر فضای مجازی یعنی کنترل اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهند همچون مسائل اقتصادی و شبیه آن.

وی طبق مطالعات از ۴ مدل و الگو در دنیا برای حکمرانی فضای مجازی سخن به میان آورد و گفت: الگوی اول حکمرانی فضای مجازی در نظام لیبرالیستی است یا همان الگوی مفهومی و بازار آزاد؛ الگوی دوم حکمرانی فضای مجازی در نظام مشارکتی در اروپا است و در حدود ۴ سال بعد از نشست پاریس مطرح شده است؛ الگوی سوم نظام دو رگه ای کنترل دموکراتیک آسیای شرقی است که بیشتر در ژاپن و کره جنوبی مطرح است و الگوی چهارم الگوی حکمرانی در نظام فکری کنترلی است که چه چیزی مظهر این نوع از حاکمیت و اعمال حاکمیت سایبری بوده است.
تقی پور، نظام حکمرانی را استوار بر سه حوزه ساختار حکمرانی، حیطه حکمرانی و اصول حکمرانی دانست و افزود: در ساختار حکمرانی سه مدل فرا دولتی، دولتی و فرو دولتی را داریم.

وی در ادامه به توضیح اصول حکمرانی فضای مجازی پرداخت و گفت: در ابتدا نیاز سیاستگذاری و قانون گذاری داریم؛ دوم تنظیم گری خرد را می‌خواهیم که در وزارت ارتباطات موجود است ولی در بعضی از کسب و کارها موجود نیست و از جمله این موارد حکمرانی داده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به مراحل پی ریزی و تهیه مقدمات برای طی مراحل تصویب اشاره کرد و افزود: در طرح حاضر سعی شده است که طرح کوچک‌تر و محدود تر شود و با فضای نظریه‌های جمعی سازگار باشد.

وی در مقام توضیح طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، گفت: نتیجه بررسی‌های صورت گرفته تدوین اساس نامه حاضر با ۶ فصل است؛ فصل اول کلیات، فصل دوم تنظیم گری، فصل سوم شرایط و ضوابط اعضای فعالیت‌ها و فعالیت خدمات، فصل چهارم حمایت از خدمات پایه کاربردی، فصل پنجم تکالیف و تعهدات سکوها و پلتفرم‌ها و خدمات آنها، فصل ششم مسئولیت‌ها و ضمانت‌های اجرایی می‌باشد.

تقی پور در نگاهی کلی‌تر هدف طرح را در دو حوزه قابل پی گیری دانست و گفت: یک بحث تعیین تکلیف تنظیم مقررات است که کدام نهاد به تنظیم مقررات بپردازد و دوم ضمانت اجرایی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha