شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جنگ اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اتحادیه آفریقا رژیم صهیونیستی را از آدیس آبابا اخراج کرد

کشورهای عضو اتحادیه آفریقا در نشست سران این کشورها در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی به اتفاق آرا، عضویت ناظر رژیم صهیونیستی را در این اتحادیه به حال تعلیق درآوردند. این اتحادیه همچنین برای بررسی این طرح کمیته‌ای متشکل از هفت کشور آفریقایی از جمله الجزایر تشکیل داد. در ماه ژوئیه، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ادماسو العلی، سفیر این رژیم در اتیوپی، استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا تقدیم کرده است. رژیم صهیونیستی پیشتر در سازمان وحدت آفریقا به عنوان ناظر فعالیت داشت، اما پس از انحلال سازمان وحدت در سال ۲۰۰۲ و جایگزینی آن با اتحادیه آفریقا، تلاش‌هایش برای بازگشت به این وضعیت طی دو دهه ناکام مانده بود. در همین راستا نعیم جناح، مدیر اجرایی مرکز آفریقا-خاورمیانه مستقر در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی می‌گوید: «با گذشت بیست سال از تشکیل اتحادیه آفریقا، اولین موضوعی که اعضای این سازمان را به طور جدی دچار تفرقه کرده، مسئله اسرائیل است. صرف نظر از هر تصمیمی که در اجلاس آتی سران اتحادیه آفریقا در این باره گرفته شود، اتحادیه آفریقا دیگر وحدت و همبستگی همیشگی خود را نخواهد داشت.» مناقشه بر سر این موضوع در ماه ژوئیه و مشخصاً زمانی آغاز شد که موسی فکی محمد، رئیس کمیسیون آفریقا با وضعیت ناظر تل آویو در این سازمان که ۵۵ کشور آفریقایی در آن عضویت دارند، موافقت کرد. با این وجود الجزایر به همراه دیگر کشورهای آفریقایی تلاش کردند موضوع عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر را به حالت تعلیق درآورند. در همین جهت اسماعیل دبش، استاد روابط بین الملل در دانشگاه الجزایر اعلام کرده است بسیاری از کشورهای بانفوذ آفریقایی با موضع الجزایر در خصوص مخالفت با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا موافق هستند. بدون شک الجزایر نقش مهمی برای آگاه کردن کشورهایی بازی می‌کند که ممکن است ملاحظاتی در این خصوص داشته باشند. الجزایر به آن‌ها می‌گوید مسئله فقط به فلسطین مربوط نیست بلکه به خود آفریقا نیز مربوط است.

منبع: خبرنگاران جوان

جنگ اوکراین به ثانیه‌های آخر رسید

مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: آمریکا احتمال می‌دهد روسیه گامی نظامی علیه اوکراین طی چند روز آینده بردارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: به نظر ما روسیه توانمندی‌های لازم برای انجام عملیات نظامی گسترده علیه اوکراین را دارد. سالیوان ادامه داد: حمله روسیه احتمالاً بیشتر یا از طریق تسلط بر دونباس یا حمله کامل یا حمله سایبری است و اگر روسیه به اوکراین حمله کند، هرگز قدمی در مسیر طرح گاز نورد استریم ۲ برداشته نخواهد شد. مشاور امنیت ملی عراق گفت: واشنگتن بعید نمی‌داند روسیه منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین را به خاک خود ملحق کند. پیشتر دو مقام آمریکایی اعلام کرده بودند، روسیه حدود ۷۰ درصد از قدرت نظامی‌ای که گمان می‌رود برای یک حمله تمام عیار به اوکراین نیاز داشته باشد، در اختیار دارد و در حال ارسال گروه‌های تاکتیکی بیشتر به مرز با این همسایه خود است. این دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفتند که از دو هفته گذشته تا روز جمعه، شمار گردان‌های تاکتیکی در این منطقه مرزی از ۶۰ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و ۱۴ گردان دیگر هم در حال انتقال هستند. این مقام‌ها گفتند، تا زمانی که موقع حمله فرا برسد، انتظار می‌رود زمین در حوالی ۱۵ فوریه به اوج یخبندان برسد و امکان ترانزیت مکانیزه خارج از جاده از سوی واحدهای نظامی روسیه فراهم شود. چنین شرایطی تا پایان مارس ادامه خواهد داشت. همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: تحریم‌هایی که آمریکا در صورت حمله روسیه به اوکراین بر این کشور اعمال می‌کند، بر چین نیز تأثیر خواهد گذاشت زیرا سیستم مالی روسیه را هدف قرار خواهد داد. سالیوان در گفت‌وگو با شبکه ای بی سی نیوز آمریکا تصریح کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به دولتش دستور داده منابع جایگزین برای انتقال گاز به اروپا را بیابند. او ادامه داد: اگر روسیه به اوکراین حمله کند، هرگز اجازه نخواهیم داد طرح جریان شمالی ۲ اجرایی شود. سالیوان اضافه کرد: اطمینان داریم هم‌پیمانان اروپایی آماده اعمال مجازات‌های شدید علیه روسیه در صورت حمله‌اش به اوکراین هستند؛ اما ما همچنین می‌دانیم این مساله برای آنها به دلیل امدادرسانی انرژی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. سالیوان اشاره کرد: روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند، به نظر ما این کشور توانمندی‌های نظامی خود را برای این منظور جمع کرده است. مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: ما خواسته‌هایمان را به صورت مکتوب به روسیه دادیم؛ اما آن بعد از اینکه تجهیزاتی به اوکراین دادیم و آماده‌ایم با هم‌پیمانان از اوکراین حمایت کنیم آن را رسماً منتشر نکرد. سالیوان افزود: ما آماده نیستیم از اصول اساسی امنیت ائتلاف ناتو از جمله باز بودن درها به روی درخواست‌های پیوستن به آن چشم پوشی کنیم. او در این مصاحبه تاکید کرد: بایدن به روس‌ها روند دیپلماسی را برای آرام کردن فضا پیشنهاد کرد اگر آن را انتخاب می‌کردند، ما آماده مذاکره پیرامون نگرانی‌های امنیتی‌شان از جمله استقرار موشک‌های دوربرد مشخص بودیم.

منبع: ایسنا

اومیکرون اوج گرفت

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۵ هزار و ۴۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۹۹ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۲۶۶ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۸۳۰ نفر رسید. تا کنون ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. دو هزار و ۳۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۵ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۲۶۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

منبع: مهر

دمای کشو افت کرد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران در شش استان و وزش باد شدید در برخی نقاط کشور خبر داد. صادق ضیاییان افزود: فعالیت سامانه بارشی در روز یکشنبه (۱۷ بهمن‌ماه) در استان‌های مازندران، گلستان، ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و جنوب کرمان است و در این نواحی بارش برف و باران و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. وی در ادامه گفت: دوشنبه (۱۸ بهمن ماه) نیز در شمال خراسان رضوی بارش پراکنده خواهیم داشت. در سایر مناطق کشور تا روز پنجشنبه جو آرام خواهد بود. به گفته ضیاییان از روز پنجشنبه (۲۱ بهمن‌ماه) سامانه بارشی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود. وی با اشاره به وزش باد شدید و کاهش دما دربرخی نقاط کشور اظهارکرد: روز یکشنبه (۱۷ بهمن‌ماه) در استان‌های تهران، قم، مرکزی، سمنان همچنین در شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید پیش بینی می‌شود. در این روز کاهش دما در استان‌های نوار شمالی کشور رخ خواهد داد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: خلیج فارس تا روز سه شنبه (۱۹ بهمن ماه) و دریای خزر در روز یکشنبه (۱۷ بهمن ماه) مواج پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۸ بهمن ماه) قسمتی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد و طی سه شنبه (۱۹ بهمن ماه) صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعت‌ها به‌تدریج غبار محلی با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۷ و ۱۸ بهمن ماه) بندرعباس با دمای ۲۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۱۲- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

منبع: ایسنا

دولت از حاشیه گریخت

رئیس جمهور از همه دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها خواست که اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در همه اماکن عمومی به ویژه در اتوبوس‌ها، مترو و هواپیما با جدیت پیگیری کنند.آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه هیأت دولت با تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر و ۲۲ بهمن گفت: مسئولان در فرصتی که برای خدمت به مردم در اختیارشان قرار گرفته، نهایت تلاش خود را در جهت کسب رضایت خداوند و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی به کار گیرند. رئیس جمهور مردمی بودن، تحول‌گرایی و عدالت‌محوری را از صفات و مشخصات اصلی دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: فضای دولت کار، کار و کار برای مردم است و اسیر حاشیه‌ها نمی‌شود. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آزادسازی حریم دریا و رودخانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: هر یک از دستگاه‌های اجرایی که در بخشی از حریم رودخانه یا دریا اقدام به احداث بنا کرده است، شایسته است برای رفع این تجاوز خود پیش‌قدم شود و مدعی اول اجرای قانون در این زمینه دولت مردمی و بخش‌های تابعه آن باشند. رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین وزارت کشور با همکاری دستگاه‌های مربوطه از جمله استانداری‌ها و شهرداری‌ها هم‌زمان با پیگیری آزادسازی حریم دریا و رودخانه‌ها، برنامه و آئین‌نامه جامع و دقیقی برای نحوه مدیریت و بهره‌برداری از مناطق آزاد شده تهیه کنند تا با تأمین امنیت و فضای مناسب فرهنگی و اجتماعی این امکانات به بهترین نحو مورد استفاده مردم قرار گیرند.

منبع: ایسنا

رهبر انقلاب نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی دُز سوم واکسن کرونای خود را دریافت کردند. دکتر علیرضا مرندی در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه سلامت اظهار کرد: نمی‌توان گفت چون دوست ندارم واکسن بزنم، نمی‌زنم یا اینکه بگویم علاقه‌ای به ماسک زدن ندارم بنابراین ماسک نمی‌زنم. این حق و حقوق دیگران است. خداوند درباره جسم‌مان سوال می‌پرسد که چرا آن را در معرض خطر قرار دادید یا درباره سلامت خانواده و بقیه افراد جامعه از ما سوال خواهد شد. اینها حقوق دیگران است. وی افزود: در کشور تعداد زیادی واکسن خوب وجود دارد اما متأسفانه از دُز سوم استقبال کمی شده است و حتی برای دُز اول و دُز دوم آمار جای بهبود دارد. همانطور که مقام معظم رهبری سه نوبت واکسن‌شان را زدند، واکسن ایرانی هم زدند، برکت هم زدند، ما هم باید همین‌کار را بکنیم، آنهایی که واکسن نزدند عجله کنند

منبع: ایسنا

سجادپور درگذشت

علیرضا سجادپور بر اثر عوارض بیماری سرطان و تومور مغزی درگذشت‌. جواد شمقدری با تأیید خبر درگذشت علیرضا سجادپور بیان کرد: این هنرمند امروز به دلیل عوارض بیماری سرطان چشم از جهان فروبست. علیرضا سجادپور فیلمنامه نویس، مدیر تولید و تهیه‌کننده سینما که مدتی از تومور مغزی رنج می‌برد، امروز ۱۷ بهمن ماه درگذشت. او به تازگی ساخت فیلم «بلوط» که با شرایط بسیار سختی هم همراه بود تمام کرده بود و پروانه نمایش هم برای فیلمش گرفته بود.

منبع: ایسنا

انتخابات عراق تحریم شد

ائتلاف حاکمیت امروز، یکشنبه اعلام کرد، جلسه پارلمان در روز دوشنبه را که به انتخاب رئیس‌جمهوری عراق اختصاص دارد، تحریم کرده است. براساس بیانیه ائتلاف حاکمیت که خبرگزاری ارث نیوز منتشر کرده، این ائتلاف گفته در حمایت از تلاش‌های مذاکرات سیاسی که گروه‌های سیاسی برای دستیابی به راه حل مشترک به کار می‌گیرند و توافق با شرکایش در اکثریت ملی مقرر کرد در جلسه فردای پارلمان شرکت نکند. در این بیانیه آمده است: ائتلاف در تماس مستمر با بقیه گروه‌های ملی برای دستیابی به راه حل‌هایی جهت دور کردن کشور از بحران‌های بیشتر باقی خواهد ماند. این بعد از آن است که دادگاه فدرال عراق نامزدی هوشیار زیباری برای ریاست‌جمهوری را متوقف کرد. این در حالی است که مقتدی صدر در تماس تلفنی با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات بر پایبندی به ائتلاف‌شان تاکید کرد. فراکسیون صدر نیز مذاکرات با گروه‌های سیاسی را تعلیق و جلسه انتخاب رئیس‌جمهوری را نیز تحریم کرده است.

منبع: ایسنا

تنش مرزی اسلام آباد-کابل شدت گرفت

ارتش پاکستان از کشته شدن پنج سرباز این کشور در مرز افغانستان خبر داد. ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، در نتیجه تیراندازی از خاک افغانستان در میدان "خُرم" هم‌مرز با افغانستان، پنج سرباز این کشور کشته شدند. بر پایه این گزارش، پاکستان حضور تروریست‌ها در خاک افغانستان را شدیداً نکوهش کرده است. واحد روابط عمومی مشترک بین خدمات (ISPR) وابسته به وزارت دفاع پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله نیروهای مستقر در منطقه خرم در استان خیبر پختونخوا در شمال غرب کشور را هدف گرفت. در این بیانیه اشاره شد، نیروهای پاکستان به این حمله واکنش نشان دادند و گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از کشته شدن تروریست‌هاست. طبق این بیانیه، دولت پاکستان گفته اسلام آباد از دولت افغانستان که از سوی طالبان تشکیل شده انتظار دارد اجازه ندهد چنین فعالیت‌هایی علیه پاکستان در آینده انجام شوند. شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان نیز از دولت طالبان افغانستان خواست به تعهداتش در زمینه مبارزه با تروریسم مرزها عمل کند. این در حالی است که طالبان پاکستان مسؤولیت حمله را برعهده گرفته است.

منبع: ایسنا

ورودی جدید خوابگاه‌های دانشگاه تهران بسته شد

مدیرکل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۲ هزار دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی در کوی فاطمیه و کوی پسران دانشگاه تهران ساکن هستند، اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی دانشجوی جدید در خوابگاه‌ها پذیرش نمی‌شود.دکتر هادی غفوریان یاورپناه ضمن بیان این مطلب، افزود: با توجه به اطلاعیه ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه تهران، وضعیت قرمز کرونایی شهر تهران و اولویت بودن سلامت دانشجویان، تا اطلاع ثانوی امکان پذیرش خوابگاه در دانشگاه به حالت تعویق درآمده است. مدیرکل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران همچنین درباره فراهم آوردن شرایط تکمیل فرایند واکسیناسیون دانشجویان ساکن کوی دانشگاه، اعلام کرد: طی هماهنگی‌های بعمل آمده، امکان دریافت واکسن در خوابگاه‌های دانشگاه تهران فراهم شده است. دکتر غفوریان افزود: از کلیه دانشجویان ساکن در کوی پسران و کوی خواهران دانشگاه تهران می‌خواهیم که ظرف امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ جهت دریافت واکسن به مکان‌هایی که در کوی مشخص شده است، مراجعه کنند. به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سالن شهید نوروزی کوی پسران و ساختمان مابین فاطمیه ۳ و فاطمیه ۵ کوی فاطمیه به عنوان محل‌های واکسیناسیون دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه تهران در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

دفتر پاسداشت زبان فارسی بیانیه داد

دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در اعتراض به تفرقه افکنی‌های بنگاه خبری بی‌بی‌سی فارسی بیانیه داد. متن این بیانیه به شرح زیر است؛ زبان، محور فرهنگ و شناخت است و زبان فارسی، محور تمدن‌سازی دوهزارساله در جادۀ ابریشم بوده است‌. این زبان، در جایگاه زبان میانجی، نخستین امپراتوری فرهنگی‌زبانی را ایجاد کرده و همۀ اقوام این مسیر فرهنگی‌تجاری را به هم مرتبط کرده است. فارسی در دادوستد با همۀ فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و زبان‌ها، نخستین جریان فرهنگی فراملیتی را سامان داده و هم آن فرهنگ‌ها را برآورده و هم خود را پرباروبر کرده است. در جغرافیای ایران امروز، همۀ اقوام با افتخار در کنار هم زیسته‌اند و با زبان فارسی به همدیگر وصل شده‌اند. دراین‌بین، استعمارگران در ۴۰۰ سال گذشته، کوشش‌های جدی و راهبردی کرده‌اند که این محور را از میان بردارند یا خط فارسی را عوض کنند یا آن را تضعیف و پوک کنند. حذف زبان فارسی در هند، تغییر خط در ترکیه و قفقاز و تاجیکستان، حذف و تضعیف زبان فارسی در پاکستان و افغانستان، همگی تلاش برای حذف زبان فارسی بوده است. برکشیدن زبان‌های محلی ضعیف و بدون ادبیات و معیارکردن آن‌ها، از راهبردهای استعمارگران برای اختلاف‌افکنی قومی و ایجاد گسست‌های فرهنگی و تمدنی بوده است. حذف زبان فارسی، در ظاهر، ملت‌سازی‌های جدید را هدف می‌گرفته و در باطن، راهبردی برای بریدن ریشه‌های فرهنگی قومی و محلی و در نهایت، برتری‌دادن به زبان انگلیسی بوده است. زبان‌های مادری و قومی، زبان‌های محلی و گویش‌ها و گونه‌های زبانی، همه و همه، نه‌تنها سرچشمه‌های زبان فارسی بوده‌اند که خود در کنار فارسی بالیده‌اند و برپا مانده‌اند. اینکه امروزه نیز رسانه‌های دشمنان این زبان، لباس میش بر تن، کاسۀ داغ‌تر از آش شده‌اند و سنگ زبان‌های ایرانی را بر سینه می‌زنند، نه از سر دوستی با آن زبان‌ها و قومیت‌ها یا دشمنی با فارسی، بلکه همه در راستای برنامه‌های استعماری آنان است. باید پذیرفت که همچون بسیاری از زمینه‌های فرهنگی، در عرصۀ زبان نیز راه نرفته بسیار است و خطاکاری‌ها نیز کم نیست؛ بماند که بعضی از این خطاها میراث سیاست‌گذاری‌های غربگرایانۀ گذشتگان است که در عرصه‌های گوناگون، زبان‌های بومی و محلی و قومیت‌ها را تضعیف و تحقیر کردند. اما اینکه اجازه دهیم این آب گل‌آلود برای دشمنان این فرهنگ سکوی ماهیگیری شود، از وطن‌خواهی و اندیشۀ بجا دور است. دفتر پاسداشت زبان فارسی ضمن اعتراض به عملکردهای تفرقه‌افکنانۀ شبکه‌های خارجی، از همۀ اقوام ایرانی و فارسی‌دوستان و کسانی که دل در گرو زبان فارسی و فرهنگ و زبان‌های ایرانی دارند، دعوت می‌کند برای گسترش و امروزی‌سازی و پایدارسازی زبان فارسی و زبان‌های قومی و محلی وارد عرصه شوند و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب و بی‌اثر کنند.

منبع: مهر

انفجار نفتکش صافر برای محیط زیست خطرناک شد

دولت نجات ملی یمن درباره انفجار مخزن نفتکش صافر و احتمال وقوع فاجعه زیست محیطی در دریای سرخ هشدار داد. در حالی که سازمان ملل از توافقی اولیه با صنعا برای ادامه تلاش‌ها جهت حل بحران مخزن نفتکش صافر خبر می‌دهد، دولت نجات ملی یمن از بی‌توجهی این سازمان نسبت به تعهدات خود درباره مخزن یاد شده و شانه خالی کردن از اجرای توافقنامه تعمیر فوری نفتکش ابراز نارضایتی کرده و درباره احتمال وقوع فاجعه‌ای زیست محیطی در دریای سرخ هشدار داد. کمیته اجرای توافقنامه یاد شده ضمن هشدار نسبت به اینکه انفجار مخزن صافر یک فاجعه زیست‌محیطی بی‌سابقه را در دریای سرخ رقم خواهد زد، تاکید کرد: سازمان ملل مسؤول انفجار مخزن صافر و نتایج فاجعه‌بار آن است. این کمیته اعلام کرد: دفتر سازمان ملل از اجرای توافقنامه تعمیر و نگهداری فوری نفتکش صافر و ارزیابی جامع مخزن آن، شانه خالی می‌کند و وضعیت نفتکش از سال ۲۰۱۵ به همان منوال است. هیچ تلاشی برای تعمیر و نگهداری این نفتکش وجود ندارد. تفاهمات جدیدی با سازمان ملل انجام شده است و ممکن است که این مشکل را به طور ریشه‌ای حل کند. این در حالی است که قبلاً دیوید گریسلی، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در یمن درباره خطرات وقوع انفجار مخزن نفتکش صافر هشدار داده بود. گفتنی است که نفتکش یاد شده در بندر رأس عیسی واقع در شمال بندر الحدیده قرار داشته و مخزن آن حاوی ۱.۱۴۸ میلیون بشکه نفت خام است. به دلیل اینکه از اواخر سال ۲۰۱۴ این نفتکش تعمیر و رسیدگی نشده، نفت به داخل آن نشت کرده و به همین دلیل دولت صنعا خواستار کمک بین‌المللی برای میانجیگری در این زمینه و تعمیر نفتکش است.

منبع: مهر

رکنا توقیف شد

خبرگزاری رکنا که در انتشار تصاویر دلخراش از حوادث شهرت دارد، اخیراً تصویری از قتل فجیع یک زن منتشر کرد که باعث اعتراض بسیاری از مخاطبان شد. به همین دلیل هیئت نظارت بر مطبوعات با تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده، با اکثریت آرا رأی به توقیف این پایگاه خبری داد. ایمان شمسایی با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی این خبر را تأیید کرده است. مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین در گفتگو با فارس گفته است: انتشار تصاویر مربوط به قتل خانم اهوازی از سوی پایگاه خبری رکنا با واکنش‌های بسیار منفی از سوی افکار عمومی مواجه شد. لذا، هیئت نظارت بر مطبوعات امروز -یکشنبه ۱۸ بهمن ماه- با اکثریت آرا به توقیف پایگاه خبری رکنا رأی داد.

منبع: خبرنگاران جوان

موجود فرازمینی صورتی در مریخ رؤیت شد

نظریه پردازی خودخوانده در حوزه بشقاب پرنده‌ها، ادعای عجیب دیگری کرده که مربوط به تصویر منتشر شده ناسا از مریخ است. یک نظریه پرداز در حوزه بشقاب پرنده‌ها ادعا می‌کند که در عکس منتشر شده ناسا از مریخ، یک موجود فرازمینی صورتی کوچک در سیاره سرخ دیده می‌شود. او این کشف را اثباتی برای حیات فرازمینی عنوان کرد. اسکات سی وارینگ، کارشناس خودخوانده، می‌گوید این عکس یک موجود بیگانه صورتی رنگ را نشان می‌دهد که مریخ نورد ناسا آن را فاصله‌ای نزدیک ثبت کرده است. او در وبلاگ خود UFO Sightings Daily نوشت: "همه می‌دانند که من دوست دارم عکس‌های ناسا را بررسی کنم. من در یکی از این تصاویر، با چیز منحصر به فرد روبه‌رو شدم. چیزی که ۱۰۰ درصد اثبات کننده زندگی هوشمند است. "وی ادامه داد: " در این تصویر فردی دراز کشیده و از فاصله‌ای ایمن به مریخ نورد ناسا نگاه می‌کند. این شخص تقریباً ۱ فوت قد دارد و دراز کشیده است. بالای سینه، گردن و صورتش مایل به صورتی است، موهایی متمایل به قرمز دارد و کت و شلواری تیره پوشیده است. این موجود یک شیء خاکستری روی یک شانه دارد، چیزی شبیه به یک کوله پشتی. حتی ردپایی در پشت شخصی وجود دارد که به محلی که برای دراز کشیدن انتخاب کرده، منتهی می‌شود. " با این حال، یافته‌های وارینگ مخاطبان را قانع نکرده است. وارینگ در سال ۲۰۱۰، سایت UFO Sightings Daily را راه اندازی کرد. این سایت به سرعت به یکی از محبوب‌ترین سایت‌ها برای علاقه‌مندان به بشقاب پرنده‌ها تبدیل شد. در ژوئن ۲۰۱۷، هنگامی که وب سایت او به طور مرموزی برای مدت کوتاهی بسته شد، طرفداران او شوکه شدند. او در صفحه اول وب سایت خود نوشت: "آخرین پست من. با تشکر از هفت سال حمایت. ما با هم کارهای زیادی انجام داده ایم. "برخی از نظریه پردازان توطئه ادعا کردند که سایت توسط مقامات یا یک آژانس مخفی بسته شده، اما اسکات گفت که او متوقف شده، زیرا علاقه‌مندان به بشقاب پرنده مانند او جدی گرفته نمی‌شدند. ماه گذشته، وارینگ ادعا کرد که شواهدی از یک پایگاه عظیم بیگانگان در مریخ کشف کرده که ناسا نمی‌خواهد مردم چیزی درباره آن بدانند. در یک کلیپ عجیب، او به طرفداران می‌گوید: "سلام بچه‌ها، من چیز جالبی کشف کردم، این یک مرکز ۲۵ کیلومتری در سیاره مریخ است. شما نمی‌توانید آن را ببینید، اما من می‌توانم. "از دیگر ادعاهای عجیب و غریب وارینگ این است که او چهره بیگانه ۱۰ هزار ساله‌ای را دیده که روی مریخ حک شده است. او در کنار تصویر این کوه مریخی نوشت: "من یک چهره بیگانه باستانی پیدا کردم که در بالای کوه حک شده بود. نمایی که یک گونه بیگانه تقریباً شبیه انسان را نشان می‌دهد. "برخی از یافته‌های وارینگ باعث عصبانیت سایر اعضای جامعه متخصص بشقاب پرنده شده است. آن‌ها استدلال می‌کنند ادعاهای عجیب و غریب او کل این حرفه را تضعیف می‌کند. نایجل واتسون، نویسنده کتابچه راهنمای تحقیقات یوفو، پس از بسته شدن سایت وارینگ در سال ۲۰۱۷ گفت: "فکر می‌کنم او واقعاً در تلاش بود تا مشاهدات و ناهنجاری‌های یوفوهای ثبت شده توسط دوربین‌های فضای بین‌المللی را بیابد و به اشتراک بگذارد. ایستگاه و سایر وسایل نقلیه فضایی، اما کمیت بسیار اکتشافات او کیفیت آن‌ها را تضعیف کرد. "

منبع: خبرنگاران جوان

سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید رنجبر ابلاغ شد

سردار سرتیپ حسین اشتری یکشنبه در دیدار با خانواده شهید علی اکبر رنجبر در شیراز افزود: امروز همه باید قدردان کسانی باشیم که برای رضای خداوند مجاهدت می‌کنند. وی ادامه داد: آرامش جامعه به واسطه خون شهیدان از جمله شهید رنجبربه دست آمده است. فرمانده کل انتظامی کشور اضافه کرد: امیدوارم دستگیری سریع قاتل شهید رنجبر قبل از خاکسپاری این شهید والامقام تسلی دل مردم و خانواده شهید رنجبر باشد. اشتری بیان کرد: با استمرار طرح‌های مقابله با اشرار اجازه نخواهیم داد خون شهید والامقام و سایر شهدای این راه پایمال شود.

منبع: شبکه خبر

رئیس‌جمهور مقررات شهرهای قرمز را ابقاء کرد

رئیس‌جمهور گفت: با توجه به شیوع سویه اُمیکرون، می‌توان تعریف جدیدی برای شهرهای قرمز ارائه کرد و البته تا زمانی که این تعریف انجام نشده، همچنان مقررات قبلی برای شهرهای قرمز موضوعیت دارد.حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد نوع اعمال محدودیت‌ها در شرایط قرمز کرونایی، گفت: هر شهر و بخشی که دچار مشکل می‌شود باید مسئولان استانی در همان محدوده نسبت به اعمال محدویت و یا تعطیلی تصمیم‌گیری کنند و این موضوع نباید مثل گذشته جنبه عمومی و سراسری داشته باشد. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراسم ادامه داد: مسئولان بهداشتی باید با جدیت نظارت کنند تا در اجتماعات به ویژه در اماکن زیارتی شیوه نامه‌های بهداشتی با دقت رعایت شود. وی بیان کرد: با توجه به شیوع سویه اُمیکرون و شرایط متفاوت و خاصی که نسبت به سویه‌های قبلی دارد، می‌توان تعریف جدیدی برای شهرهای قرمز ارائه کرد و البته تا زمانی که این تعریف انجام نشده، همچنان مقررات قبلی برای شهرهای قرمز موضوعیت دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی در حمل‌ونقل شهری به ویژه در مترو، گفت: حمل‌ونقل عمومی از زمینه‌های ابتلای مردم به بیماری کرونا است، بنابراین ضرورت دارد مسئولان، دقت و نظارت دقیق‌تری دراین زمینه داشته باشند. مقابله با اشرار و برهم زنندگان امنیت جامعه خواست مردم استرئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت شهادت مأمور نیروی انتظامی توسط اراذل و اوباش در شیراز گفت: پلیس در ارتباط با مردم باید ضمن اقتدار از مهربانی و تدبیر برخوردار باشد اما مقابله با اشرار و کسانی که جان و ناموس مردم را به خطر می‌اندازند یک ضرورت است و لازم است از نظر حقوقی و قضائی از اقدامات پلیس نیز پشتیبانی شود. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: مقابله با اشرار و کسانی که با شرارت امنیت مردم را به خطر می‌اندازند خواست مردم است و باید با آنان مقابله و از جان و ناموس مردم نیز حفاظت کرد.

منبع: شبکه خبر

تهران برای مذاکره با ریاض شرط گذاشت

رئیس جمهور گفت: ایران آمادگی دارد به مذاکره با عربستان تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودی‌ها در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، با بیان اینکه گسترش و تعمیق روابط بین دو کشور همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران بوده، گفت: در رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عراق جایگاهی ممتاز دارد. رئیس جمهور افزود: یک حکومت قدرتمند و منسجم و یک جامعه قوی و متحد در عراق همواره مورد تأکید ایران بوده است. وی با اشاره به اینکه تهران و بغداد در مقابله با گروه‌های داعشی و تکفیری تجربه موفقی داشتند که می‌تواند در عرصه تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای نیز تداوم یابد، اظهار کرد: همه مشکلات و مسائل منطقه قابل حل و فصل است به شرط آنکه مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای متوقف شود. رئیس جمهور تصریح کرد: مشکلات منطقه ناشی از زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها است و اگر آنها به شکل واقعی و نه ظاهری از منطقه اخراج شوند، خواهیم دید که خود کشورهای منطقه می‌توانند صلح، ثبات و امنیت را با همکاری یکدیگر در منطقه به طور کامل برقرار کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از تلاش‌های دولت عراق برای برگزاری مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی قدردانی و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودی‌ها نیز در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند. رئیس جمهور ضمن یادآوری مصائب و سختی‌های وارده بر ملت یمن، اظهار امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه هم بتواند پیشرو در ابتکار منطقه‌ای برای رفع محاصره و استیفای حقوق یمنی‌ها باشد.

منبع: شبکه خبر

آمریکا چین را تهدید کرد

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، چین را تهدید کرد که در صورت حمایت از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، این اقدام عواقبی برای پکن در برخواهد داشت. تهدید آمریکا چند روز پس از دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شیء جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در حاشیه مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی پکن صورت می‌گیرد. در بیانیه مشترک رئیسان جمهوری روسیه و چین پس از این دیدار آمده است که دوستی میان چین و روسیه هیچ محدودیتی ندارد و هیچ زمینه ممنوعی در همکاری دو کشور نیست. سالیوان روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای بی سی آمریکا گفت که آمریکا به روسیه در صورت ورود سربازان آن به اوکراین در مورد عواقب شدید اقتصادی هشدار داده است و این عواقب می‌توانند بر چین نیز تأثیر بگذارند. به گزارش پولیتیکو، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا افزود که می‌داند چین در موقعیتی قرار ندارد که بتواند خسارت تحریم‌های ما علیه روسیه را جبران کند. سالیوان ادامه داد: اگر روسیه تصمیم بگیرد که به سمت جلو حرکت کند، این اقدام نه تنها یک هزینه راهبردی برای روسیه به همراه خواهد داشت، بلکه اگر در چشم جهان، اروپا و سایر کشورها، چین به عنوان حامی این اقدام دیده شود، برای پکن نیز عواقب خواهد داشت زیرا اکنون کشورها آشکار اعلام کرده اند که دیپلماسی را به جنگ ترجیح می‌دهند.مشاور امنیت ملی دولت بایدن در بخش دیگری از گفت و گو با شبکه ان بی سی تاکید کرد: اگر روسیه به اوکراین حمله کند، پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ به هیچ وجه راه اندازی نخواهد شد و روسیه این را به خوبی درک می‌کند و نیز می‌داند که ما در کنار متحدان خود می‌مانیم. به تازگی غرب به ویژه آمریکا، به ادعاهایی مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین که در دستور کار خود قرار دارد، شدت بخشیده اند. دو روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی ادعا کرده اند که روسیه طرحی را ایجاد کرده است تا برای حمله به اوکراین بهانه تراشی کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ادعا کرد که این ویدئو کاملاً توسط اطلاعات روسیه ساخته شده و یکی از گزینه‌های در دست اقدام مسکو به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین است. ند پرایس مدعی شد که آمریکا این ادعا را به عنوان راهی برای بازدارندگی روسیه از کارزار اطلاعات نادرست مخرب و بی‌ثبات کننده خود علیه اوکراین علنی می‌کند. کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده‌اند. در ماه‌های اخیر به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است. روسیه اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد. مسکو همچنین هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

منبع: ایرنا

آرژانتین به پروژه چینی پیوست

رؤسای جمهوری آرژانتین و چین در پنجاهمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور، بر توسعه روابط اقتصادی و فناوری دوجانبه تاکید و تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر الحاق رسمی آرژانتین به پروژه عظیم «یک کمربند، یک جاده» امضا کردند.پس از نخستین سفر «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهوری آرژانتین به پکن و دیدار با همتای چینی خود «شیء جین پینگ»، بوئنوس آیرس به طرح نوین ابتکار کمربند و جاده پیوست که بر سرمایه گذاری و مناسبات زیرساختی متمرکز است. فرناندز به مناسبت بزرگداشت ۵۰ سال روابط دیپلماتیک میان آرژانتین و چین، به عنوان مهمان در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن حضور یافت. وزیر امور خارجه چین طی یک بیانیه، از امضای تفاهم نامه بین دو کشور در عالی‌ترین سطح مبنی بر الحاق آرژانتین به پروژه عظیم «یک کمربند یک جاده» خبر داد. در تفاهم نامه یادشده دو طرف توافق کردند که براساس چارچوب مشترک توسعه پایدار و همکاری‌های اقتصادی جامع درجهت تعمیق روابط اقتصادی بین دو کشور گام بردارند. فرناندز با بیان اینکه آرژانتین یک کشور «دوست چین» است، ضمن قدردانی از ارسال واکسن‌های کرونای چینی به آرژانتین برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه پزشکی و دارویی ابراز امیدواری کرد. رسانه‌های آرژانتینی در آستانه سفر فرناندز به چین، از برنامه آرژانتین برای استفاده از فناوری‌های پزشکی پکن برای تولید سینوفارم در بوئنوس آیرس خبر داده بودند. فرناندز همچنین پیشنهاد افتتاح سرکنسولگری آرژانتین در شهر چنگدو چین را مطرح کرد. الحاق آرژانتین به پروژه جاده ابریشم از اواخر سال گذشته (۲۰۲۱/ آذرماه) از سوی سفیر چین در رسانه‌های رسمی چین اعلام شده بود و امروز نیز در بیانیه مشترک تأیید شد. براساس متن بیانیه ۲۲ بندی مشترک چین و آرژانتین، هر دو طرف همچنین بر توسعه همکاری‌ها و مناسبات تجاری مشترک در زمینه انرژی پاک، اقتصاد دیجیتالی، هوا و فضا و نوآوری‌های فناوری، آموزش، فرهنگ، کشاورزی و پزشکی هسته‌ای توافق کردند. همچنین دو طرف بر استفاده از سیستم آبیاری ماهواره‌ای چینی موسوم به بی دو (BeiDu) تاکید کردند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha