دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1007466
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری

حوزه/ نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه تصریح کرد: در سومین مرحله انقلاب اسلامی که مرحله رشد و کمال آن است، نقش همه نهادها، حرکت گام‌به‌گام به‌سمت تمدن‌سازی انقلابی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در مشهد با اشاره به ارتحال مرجع عالی‌قدر تشیع، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، سرآمد خدمات ایشان را خدمات سیاسی و انقلابی، حمایت از نظام اسلامی و پذیرش مسئولیت‌ها دانست و درباره نقش حوزویان در جریان انقلاب اسلامی گفت: نقش حوزه و روحانیت در انقلاب اسلامی را باید به‌تفکیک مراحل شکل‌گیری و تداوم انقلاب بررسی کرد.

وی توضیح داد: مرحله اول یعنی تکوین و پیدایش انقلاب که نیازمند فکر و اندیشه مبتنی بر امکان مقاومت در برابر ظالم و قیام علیه طاغوت بود، در واقع کار ویژه نهاد روحانیت بوده و جز آن از عهده نهاد دیگری برنمی‌آمد، چراکه علما افزون بر علم و دانایی، صاحب فکر و اندیشه و مسئول شناسایی بدعت‌ها و خرافات شیاطین در جوامع هستند.

نظام طاغوت، بدعت دشمنان اسلام در جامعه بود

وی افزود: اینکه در احادیث آمده است فقدان هر عالم، رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می‌کند نیز از همین جهت است که جای خالی فکر و اندیشه عالم را هیچ فرد دیگری نمی‌توان پر کند؛ پیش از انقلاب اسلامی، نظام طاغوت و حکومت غیردینی، بدعت دشمنان اسلام در جامعه بود که امام خمینی (ره) به‌عنوان عالمی روحانی به‌خوبی آن را تشخیص داد و از این جهت می‌توان گفت انقلاب اسلامی نوعی شناخت و مبارزه با بدعت‌ها بود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: قرآن کریم نیز تعلیم کتاب خدا و آموزش حکمت به مردم را رئوس رسالت انبیا می‌داند و مطابق تفاسیر، مراد از آموزش حکمت، آگاه‌کردن و هشداردادن مردم نسبت به بدعت‌ها و سنت‌های غلط و معرفی و ترویج سنت‌های درست است.

حوزه‌ها برای هدایت‌گری همراه انقلاب هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری، هدایت و صیانت از انحراف را دومین رسالت اختصاصی نهاد روحانیت نسبت به انقلاب معرفی و خاطرنشان کرد: نظام اسلامی نیز مانند هر پدیده جدیدی، پس از شکل‌گیری، نیازمند هدایت‌گری و مراقبت از آسیب‌ها و انحرافات به‌منظور پایداری و تداوم است که در این راستا، اصل ولایت فقیه توسط نهاد روحانیت برای نظام اسلامی در نظر گرفته شده است.

سیاسی‌بودن حوزه به‌معنای حزبی و جناحی نیست

وی با بیان اینکه این مهم تنها مربوط به آغاز انقلاب نیست که پس از آن بگوییم روحانیت دیگر بازنشسته شده و نباید در سیاست دخالت کند، یادآور شد: این رسالت روحانیت، به‌عنوان برنامه‌ای همیشگی تا ظهور و انقلاب جهانی امام‌زمان (عج) ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر این هدایت‌گری، اختصاص به انقلاب اسلامی یا کشور ایران ندارد، بلکه طی تاریخ همین گونه بوده است؛ مانند نهضت مرحوم میرزای شیرازی، آیت‌الله کاشانی و شهید مدرس و آنچه در برهه کنونی توسط علمای اسلام در کشورهای محور مقاومت و مبارزه با استکبار در منطقه شاهد هستیم.

نماینده سابق ولی فقیه در سوریه با تأکید بر اینکه سیاسی‌بودن حوزه و عدم جدایی دین و سیاست نیز به همین معنای بصیرت‌بخشی، دشمن‌شناسی و نقشه‌خوانی توطئه‌های دشمن است و نه لزوماً تشکیل حزب و جناح سیاسی، گفت: با تأکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین، بخش عمده بار این مهم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، متوجه نهاد روحانیت است.

وی تصریح کرد: در سومین مرحله انقلاب اسلامی که مرحله رشد و کمال آن است، نقش روحانیت، نظام‌سازی و حرکت گام‌به‌گام به‌سمت تمدن‌سازی انقلابی است؛ تفاوت این مرحله با دو مرحله قبلی این است که آن دو، وظیفه ذاتی روحانیت بوده و حوزویان می‌بایست مستقیماً ورود می‌کردند، اما در این مرحله که بیشتر وجه اجرایی و مسئولیت‌پذیری دارد، دیگران نیز می‌توانند ایفای نقش داشته باشند؛ اگر هم روحانیت بعضاً در این مرحله ورود می‌کند، از باب احساس تکلیف برای پذیرش مسئولیت و برداشتن بار از دوش انقلاب است، نه سهم‌خواهی.

حوزه علمیه کادر خود را با نگاه بین‌المللی تربیت کند

نماینده سابق ولی فقیه در سوریه پیرامون نحوه تداوم رسالت حوزه علمیه خراسان در صدور و جهانی‌سازی انقلاب اسلامی نیز اظهار کرد: مشهد مقدس پایگاهی منسوب به امام‌رضا (ع) است و ایشان به‌جز امامتشان که ابعاد جهانی دارد، شخصیتشان نیز در زمان حیات، بین‌المللی بوده است؛ به‌گونه‌ای که ورود افکار و اندیشه‌های گوناگون به جهان اسلام در زمان ایشان صورت گرفته و هدایت‌گری فکری جامعه را برعهده داشتند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی، بدون نگاه بین‌المللی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه خراسان که در جوار مضجع نورانی امام‌رضا (ع) واقع شده می‌بایست وجهه بین‌المللی امام را مدنظر قرار داده و با نگاه و اندیشه بین‌المللی نسبت به تربیت کادر اقدام کند تا اثرگذار و منشأ توسعه فکری انقلاب اسلامی در مسیر تمدن‌سازی باشد.

نقش حوزه علمیه خراسان در پیروزی انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری در ادامه به نقش حوزه علمیه خراسان در روند پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه خراسان از ریشه‌دارترین حوزه‌های علمیه بوده و کهن‌بودن آن نه به‌معنای کهنگی بلکه به معنای اصالت و ریشه‌داری است؛ به‌گونه‌ای که شاخ و برگ‌های این نهاد همواره در دفاع از دین و مردم پویا و به‌روز بوده و به‌ویژه در سه مرحله انقلاب اسلامی تأثیر بسزایی داشته و دارد.

وی افزود: در مرحله نخست با محوریت رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله طبسی و شهید هاشمی‌نژاد، در القای فکر و اندیشه و ترغیب مردم موفق عمل کرد و در مرحله صیانت نیز شاهد هستیم که شخصیت‌های بزرگ و مؤثر نظام از جمله خود رهبر معظم انقلاب، برخاسته از حوزه علمیه خراسان هستند.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha