یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امیر سرتیپ محمد انصاری

حوزه/ فرمانده اسبق هوانیروز با بیان خاطره‌ای از روحانیون حاضر در جنگ، اظهار داشت: برخی که در دوران دفاع مقدس مظلوم واقع شدند، تعدادی از روحانیون هستند. در شب عملیات نزد محسن رضایی رفتم که روحانی به اسم میثمی آنجا بود و صبح دیدم که نیست. با اولین هلیکوپتر بلند شدم و حدود ۵ دقیقه پروازم تا آنجا طول کشید. فاو را گرفته بودند؛ آن روحانی در آنجا وضو می‌گرفت و پس‌ از آن شهید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، امیر سرتیپ محمد انصاری در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما، با اشاره به سابقه تحصیلی و شغلی خود، گفت: ۱۳۴۴ از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شدم. بعد از دوره مقدماتی ما ۳۴ نفر شاگرداول را به تیپ ۵۵ هوابرد شیراز منتقل کردند. در سال‌های ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ آنجا بودم. در آن زمان ۲۳ سال سن داشتم. این تیپ از زبده‌ترین واحدهای ارتش و در خاورمیانه بی‌نظیر بود. در آن ۲ سال ۲ گردان ما با حداکثر استعداد آماده بود تا استان چهاردهم بحرین را آزاد کنیم. اما انگلیسی‌ها با حقه، بحرین را از ایران جدا کردند و ۳ جزیره بی کاربرد را به ما دادند. آن ۲ سال برای فرماندهی آینده من در هوانیروز نعمت بود. من آنجا چیزهای زیادی یاد گرفتم؛ بعد از اتمام دوره استادی به هوانیروز آمدم و فرماندهی من آغاز شد.

فرمانده اسبق هوانیروز درباره همافرهای ارتش، عنوان کرد: در آن زمان مردم بسیار انقلابی و پای‌کار بودند. اتفاقاً وقتی‌که انقلاب شد ما یک گروهی در ارتش داشتیم به نام همافرها که آن‌ها را با یک دید خاص و خوبی استخدام کرده بودند و می‌گفتند ما در مملکتمان یا مهندس داریم یا کارگر و بین مهندس و کارگر همیشه مشکل است. برای حل این مشکل و صنعتی کردن کشور قرار شد یک سری دیپلمه‌های جوان و نخبه را استخدام کنند و در اختیار نیروی هوایی و هوانیروز ارتش قرار بدهند که از نظر فنی کار کنند و حقوق خوب نیز به آن‌ها پرداخت می‌شد؛ در شهرستان‌ها تقسیم شدند و کار فنی انجام می‌دادند؛ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ همافر داشتیم.

وی با اشاره به حضور خود در انقلاب، اظهار داشت: خود من در زمان انقلاب مذهبی بودم ولی تظاهر نمی‌کنم چراکه خیلی مشغول دوره و کار بودم. شهید کلاهدوز بااینکه در گارد جاویدان بود با امام خمینی (ره) ارتباط داشت. پس‌از انقلاب، همه‌چیز در ارتش به هم ریخت و پاک‌سازی‌ها شروع شد. سپس یک گروهی تشکیل شد که ۳ یا ۴ نفر از آن‌ها نیروهای خود من بودند. من معاون گردان بودم. برخی جز همافرها بودند. پیش از انقلاب کارشان خوب بود و در انقلاب هم مثمر ثمر بودند. بعد از انقلاب من از سال ۱۳۵۸ که انقلاب شد ۱۶ سال مدام فرماندهی کردم. در زمان دفاع مقدس نیز به دستور دفتر رهبر معظم انقلاب که آن موقع رئیس‌جمهور بودند در سال ۱۳۶۶ فرمانده کل هوانیروز شدم.

انصاری با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمان فرمانده بودنش، بیان کرد: وقتی فرمانده شدم یک واحد فرماندهی بود ولی ما وزیر دفاع یعنی ترکان خیلی برای تقویت بنیه نظامی کشور کار کرد. خیلی سعی کرد و در دوران وزارت به شخص من به‌عنوان فرمانده هوانیروز خیلی کمک کرد. از ابتدا تا انتهای لویزان زمین‌ها مربوط به ارتش بود و قرار شد که پایگاه فرماندهی را به آنجا ببرم که نزدیک باشد و هلیکوپتر نیز برای استراحت به آنجا برود. پایگاه را به ارومیه بردیم. شهید بروجردی و شهید آبشناسان مسئول جنگ‌های نامنظم بودند البته جنگ هنوز شروع نشده بود. خیلی مشکلات داشتیم اما خیلی فایده داشت. از همان موقع پایگاه فرمانده را به پایگاه رزمی تبدیل کردیم. ارتش مقداری بی‌نظمی داشت که من درخواست کردم می‌خواهم بازنشسته شوم؛ این ماجرا در سال ۱۳۶۴ بود البته پیش از آن نیز در سال ۱۳۵۸ فرزندی را از دست دادم و همین درخواست را داده بودم. وقتی گروه انقلابی هوانیروز تشکیل شد در حال حاضر که پس از بازنشستگی بررسی می‌کنم، بسیار عملکرد خوبی داشتند؛ درواقع هوانیروز را حفظ کردند.

خلبان پیشکسوت هوانیروز درباره حضور یگان خود در مرصاد، مطرح کرد: یگان ما در مرصاد نیز حضور داشت. در مرصاد فردی که اصلاً دوره نظامی دیده باشد نفربرهای برزیلی را این‌گونه داخل خیابان‌ها نمی‌آورد. منافقان قرار داشتند که به کرمانشاه بیایند و ستادشان را در کرمانشاه راه‌اندازی کنند و تا ظهر به میدان آزادی رسیده و آنجا سخنرانی داشته باشند. به‌طورکلی خیانت به مملکت توسط هرکسی که باشد از نظر خدا و مردم منفور است. در زمان جنگ نیز کاری کردند که تعداد شهدای ما بیشتر شود.

وی با اشاره به نقش نیروی زمینی در پیروزی جنگ، عنوان کرد: در حال حاضر قانون و قواعد جنگ روز به روز تغییر پیدا می‌کند و با ۳۰ سال پیش ما بسیار فرق کرده است اما باید بدانیم که چرا در همان زمان دشمن از رزمنده‌های ایران می‌ترسید حتی اگر کشوری قوی‌ترین هوانیروز را داشته باشد چه کسی می‌خواهد آنجا را حفظ کند؛ پاسخ نیروی زمینی است که ما آن را هم در ارتش و هم در سپاه به‌خوبی دیده‌ایم.

انصاری با اشاره به ماندگارترین عملیات خود، گفت: وقتی فرمانده اصفهان بودم یک عملیات بزرگ و موفقیت‌آمیز عملیات والفجر ۸ فاو بود؛ البته من در خیبر، فاو، کربلای ۴ و ۵ و غیره مسئول هوانیروز بودم. ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ ساعت ۱۰ و نیم شب عملیات آغاز شد. ۳ قرارگاه بزرگ نیروی زمینی سپاه داشت. افسر عملیات رحیم صفوی بود و فرمانده سپاه محسن رضایی. ۲ قرارگاه نیز ارتش داد یک قرارگاه شهید بابایی و شهید ستاری و یک قرارگاه نیز مربوط به ما بود که نام آن را شهید سلیمان خاطر گذاشتند. تقریباً تمام نیروهای ما به‌غیراز کرمانشاه که درگیر بود، پشتیبانی بودند. نوک حمله نیز گروه پشتیبانی بود که در آن زمان من فرمانده بودم. در این عملیات رزمندگان ما با جان خود به فاو حمله کردند.

فرمانده اسبق هوانیروز با بیان خاطره‌ای از روحانیون حاضر در جنگ، اظهار داشت: برخی که در دوران دفاع مقدس مظلوم واقع شدند، تعدادی از روحانیون هستند. در شب عملیات نزد محسن رضایی رفتم که روحانی به اسم میثمی آنجا بود و صبح دیدم که نیست. با اولین هلیکوپتر بلند شدم و حدود ۵ دقیقه پروازم تا آنجا طول کشید. فاو را گرفته بودند؛ آن روحانی در آنجا وضو می‌گرفت و پس‌ازآن شهید شد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha