جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
لبنان

حوزه/ عبیر خلیل خلیل مادر شهید لبنانی گفت:زمانی که هدیه از طرف رهبر انقلاب را دریافت کردم به شدت متاثر شدم و اشک شوق ریختم و افتخار کردم به خاطر این هدیه که نمی توان برای آن قیمتی تعیین کرد. هدیه ولی امر مسلمین به من به عنوان مادر شهید ...

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، ۱۴ اکتبر سال گذشته در حالی که تعدادی از مردم لبنان به طور خود جوش در اعتراض به عملکرد بد "طارق بیطار" بازپرس پرونده انفجار مهیب بندر بیروت به خیابان‌ها آمده و در مقابل کاخ دادگستری لبنان به شکل مسالمت‌آمیز تجمع کرده بودند، به یکباره با تیراندازی افراد ناشناس از بالای پشت بام‌ها مواجه شدند. این اقدام موجب شهادت ۷ لبنانی بی گناه و تعداد زیادی مجروح شد. شهید "محمد جمال تامر" جوان ۲۵ ساله از نیروهای مقاومت حزب الله لبنان بود که در این جنایت به شهادت رسید.

این شهدا را شهدای فتنه داخلی لبنان می خوانند چرا که از سوی مزدوران آمریکا و رژیم های مرتجع عربی به طور ناجوانمردانه به قتل رسیدند. دشمنانی که می خواستند از طریق این حادثه حزب الله را وارد جنگ داخلی کنند.

در همین راستا خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه با "عبیر خلیل خلیل" مادر شهید محمد جمال تامر به گفت و گو پرداخته است.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

متن گفت وگو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفاً در ابتدا در خصوص مهمترین ویژگی های شهید محمد جمال تامر توضیح دهید.

شهید محمد جمال نمونه یک پسر صالح بود و دارای اخلاق والا، همیشه به مردم و خانواده خدمت می کرد. روحیه ای بسیار با نشاط و سرشار ازعشق به زندگی داشت و در تمام فعالیت های ورزشی، فرهنگی، و مذهبی شرکت می کرد. تحصیلات عالی خود را کامل نکرد او سال دوم تحصیلی در رشته تخصصی و حرفه ای حسابداری بود. پسرم عضو نیروهای مقاومت حزب الله بود و بارها در میادین جنگ با تکفیری ها در سوریه و میادین دیگر حاضر شده بود. از جمله فعالیت های او مشارکت در حمایت از کاروان سوخت مازوت ایران به لبنان و ضاحیه بود.

پسرم در آستانه مراسم عروسی اش و تشکیل زندگی جدیدش بود و رابطه ای سرشار از محبت و عاطفه نسبت به همسرش داشت اما خداوند خواست که این وصلت به سر انجام نرسد و برای وی دامادی مقام شهادت را انتخاب کرد.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

شهید محمد جمال مورد علاقه دوستان و همه به ویژه خانواده، اقوام و دوستان جهادی اش بود.

حوزه: بر اساس تحقیقات انجام شده هدف از جنایت الطیونه که چند ماه پیش در لبنان رخ داد و منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هم وطنان شما و فرزندتان شد چه بود؟

تحقیقات در مورد جنایت الطیونه نشان داد که دست اندرکاران آن در داخل لبنان و از حزب نیروهای لبنانی و برخی از عناصر ارتش لبنان هستند که از نظر ایدئولوژیک و عقیده با مقاومت در لبنان مخالف هستند. البته وقتی می گوییم (حزب نیروهای لبنانی) منظورمان این است که از عربستان سعودی و رژیم غاصب اسرائیل صحبت می کنیم و پشت همه آنها ایالات متحده آمریکا است. بر کسی پوشیده نیست که این کشورها با حزب نیروها (القوات اللبنانیه) و رهبر جنایتکار آن سمیر جعجع رابطه دارند و واضح است که حمایت های سیاسی، مادی، نظامی و اطلاعاتی او و حزبش از کشورهای مذکور دریافت می کند.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

اما اینکه انگیزه های آنها چه بود باید بگویم، در مورد اهداف متعددی طرف های مختلف به طور برنامه ریزی شده در جنایت الطیونه مشارکت کردند صحبت هایی شده است و در رأس این اولویت ها شعله ور کردن جنگ داخلی در لبنان و کشاندن کشور به درگیری های داخلی است که می خواهند حزب الله در این جنگ داخلی طرف اصلیشان باشد. برای اینکه سلاح حزب الله را به جای مبارزه با اسرائیل و تروریسم به سلاحی تبدیل کنند که با هموطنان خود بجنگد و این سلاح به وزنه سنگین و باری بر دوش مردم و ساکنان داخل لبنان تبدیل شود تا پس از آن افکار عمومی داخلی و خارجی را علیه سلاح حزب الله بسیج کنند و خواستار حذف آن برای بازگرداندن امنیت، ثبات روانی و اجتماعی به جامعه شوند.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

کشاندن حزب الله به درگیری های داخلی، حزب را به شدت در مقابل دشمن صهیونیستی تضعیف می کند و پشت حزب خالی می شود و می توانند به حزب الله و زرادخانه موشکی، و سلاح های باکیفیت، کادرها و جنگنده هایی که تهدیدی برای رژیم غاصب صهیونیستی هستند حمله کنند و آنها را در معرض نابودی قرار دهند.

ایجاد اخلال و زمینگیر کردن کشور و تمام کردن این مشکلات به نام حزب الله و متحدانش با این ادعا که آنها به عملکرد قوه قضائیه در پرونده حادثه بندر بیروت اعتراض کردند چرا که قاضی مسئول پرونده از این مسئله برای باج خواهی سیاسی و تسویه حساب داخلی و خارجی با احزاب لبنانی به نفع رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان آن، استفاده می کرده از دیگر برنامه های مخالفان حزب الله است. تا از این طریق بتوانند حزب الله را متهم کنند که بر تمام دستگاه های دولتی حتی قوه قضائیه کنترل و تسلط دارد.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

حوزه: آیا خانواده های شهدای الطیونه پیگیری حقوقی در خصوص جنایت الطیونه تاکنون داشته اند؟

ما از طریق دو گروه شیعی (امل-حزب الله) که مسئول حفظ خون شهدا و کرامت آنها هستند، علیه هر کسی که در این جنایت دست داشته شکایت کردیم.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

حوزه: نقش ایران را در کمک به ایجاد ثبات سیاسی و امنیتی در لبنان و حمایت اقتصادی در شرایط کنونی با وجود تبلیغات غرب و عربستان علیه ایران در لبنان چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به ثبات لبنان بسیار زیاد است و شاید نتوانیم آن را در چند سطر خلاصه یا روشن کنیم. ابتدا ایران بود که از تاسیس و رشد و بالندگی حزب‌الله حمایت و کمک کرد. حزب‌اللهی که اسرائیل و تروریسم را در لبنان و برخی کشورهای منطقه شکست داد و این ثبات سیاسی و امنیتی را برای این کشور به لطف مقاومت و قدرت و سلاح های پیشرفته و دقیق به ارمغان آورد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی همچنان حامی گفت وگو و تقریب بین همه طرف‌های داخلی است و با سیاست خارجی منحصربه‌فرد خود در امور هیچ کشوری، حتی اگر متحد آن باشد، دخالت نمی‌کند و در صورت درخواست هر کشوری، تنها به ارائه مشاوره و خیرخواهی اکتفا می کند.

همچنین حمایت جمهوری اسلامی از همه مستضعفان جهان و مقابله با ظلم و ستم صهیونیستی-آمریکایی در منطقه مانع از تداوم این ظلم و استکبار آمریکا علیه کشورها و ملت های امت عربی و اسلامی ما می شود.

از سوی دیگر ایران کشورهای نیازمند کمک را یاری و کمک های مالی یا کالا و مشتقات نفتی و موارد دیگر را به آنها ارائه می کند و همچنین به ملت های مستضعف سلاح می دهد و همچنین می تواند ثبات را برای این کشورها به ارمغان آورد بر عکس آنچه غرب و نماینده آن آمریکا ترویج می کنند که ایران حامی و منبع تروریست هست چرا که از مستضعفین حمایت می کند و آنها را از فقر و گرسنگی و بیچارگی نجات می دهد و همه اینها فضیلتی بزرگ و دارای اجر و ثواب برای ملت بزرگ ایران و حکومت آن و مقام معظم رهبری (روحی فداه) است.

اگر امروز ایران نبود عراق، سوریه و لبنان و یمن و غیره از جمله کشورهایی بودند که تحت کنترل آمریکا و اسرائیل بودند و مردم و دولت های آنها را فقط به نفع خود غارت کرده و به بردگی می کشاندند. نقش ایران بسیار مهم و فعال است و مبالغه نمی کنیم اگر بگوییم که ایران به لطف خداوند متعال صاحب این فضیلت و لطف برای این ثبات است.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

حوزه: در خصوص روزهای پایانی قبل از شهادت پسرتان و جملاتی که از او در روزهای آخر به یاد دارید توضیح دهید.

چند روز قبل از شهادتش مرخصی گرفته بود و در این ایام او در خانه مقید و پیگیر به برآوردن نیازهای خانواده بود و اوقات خوشی را با برادرانش و نامزدش سپری می کرد او به همراه همسرش مشغول برنامه ریزی برای شروع زندگی جدید بودند تا خانواده ای زیبا و سرشار از عشق و شادی و رضای خدای سبحان را بنا کنند و دائم صحبت های ما مربوط به برنامه هایش برای تشکیل زندگی جدید در کنار همسرش بود اما خداوند برای او شهادت را خواست قبل از اینکه به آرزوها و برنامه هایی که برای آینده داشت برسد.

تفکر شهدا همیشه در دل های ما زنده باقی خواهد ماند هر چه داریم از فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) و حضرت زینب (سلام الله علیها) است بنابراین دائماً صفات و ویژگی های شهدای ابرارمان را یادآوری می کنیم و به نشر آثار آنها و تصاویرشان و دستاوردهای قهرمانیشان و مواضع پر افتخارشان تا زمانی که به مقام والای شهادت که نهایت آرزویشان بود رسیدند، ادامه می دهیم.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

خدا رو شکر که پسرم همیشه می گفت من شهید می شوم و تو من را بر دوش می گیری چند روز قبل هم خطاب به دوستانش به شوخی گفته بود که شما روی شانه من را به دوش می گیرید. او صاحب یقین و بصیرت بود و خداوند را شاکرم که بر ما به خاطر این شرافت منت گذاشت و ما را به خانواده شهدا ملحق کرد.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

حوزه: اخیر سفری به ایران داشتید لطفاً از خاطرات شیرینی که از این سفر پس از شهادت فرزندتان داشتید بفرمائید.

خداوند به ما توفیق زیارت امام علی بن موسی الرضا (ع) را بعد از شهادت محمد داد و چند روزی زیر سایه امام رئوف و چند روزی به زیارت مشاهد شریف ایران از مشهد تا تهران و قم رفتیم. زیباترین اتفاقی که در این سفر افتاد هدیه ای از جانب مقام معظم رهبری روحی له الفدا بود. از طرف یکی از نزدیکان ایشان قرآن کریم معطر به عطر یاسمن که به من به عنوان مادر شهید محمد تامر و چفیه هایی برای خانواده ام اهدا شد. چفیه هایی که ایشان با آن نماز شب به نیت ما خواندند و زمانی که این هدیه را دریافت کردم به شدت متاثر شدم و اشک شوق ریختم و افتخار کردم به خاطر این هدیه که نمی توان برای آن قیمتی تعیین کرد هدیه ولی امر مسلمین به من به عنوان مادر شهید بر عزت من افزود و از ایشان سپاسگزارم.

روایت هدیه قرآن و چفیه رهبری به مادر شهید لبنانی

حوزه: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمائید.

می خواهم در پایان از تمام ایرانی ها از رهبری والا مقام گرفته تا مردم ایران که حمایت و پشتیبانی از ما در طی این سال ها کردند تشکر کنم و برای همگان فرج و پیروزی و ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف (روحی لتراب مقدمه الفدا) را از خداوند خواهانم.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیدهاشمی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    سلام برشهیدان وبر والدین معظم و صبور آنان باد.