جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کمک مومنانه طلاب به نیازمندان

حوزه/ حجت الاسلام دهقان نیری با اشاره به فعالیت‌های طلاب و فعالان فرهنگی ساکن کرج برای رفع مشکلات نیازمندان و برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی، گفت: در یک سال و نیم بیش از ۲۰ میلیارد تومان بدون کمک دولت هزینه و خرج نیازمندان شد.

حجت الاسلام مهدی دهقان نیری، روحانی فعال در امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، در خصوص وضعیت کرج که محل فعالیت او است، اظهار داشت: کرج شهری دارای جمعیت حاشیه نشین است و ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که یک میلیون و ۵۰ هزار نفر حاشیه نشین و ۹۰۰ هزار نفر اتباع هستند.

وی افزود: کرج به لحاظ موقعیتی که دارد بسیار در معرض آسیب‌های اجتماعی است؛ البته با وجود شهرک‌ها صنعتی دارای ظرفیت خوبی نیز هست و بزرگترین شهرک صنعتی در خاورمیانه در اینجا قرار دارد. نیروی کار به راحتی می‌توانند در کرج کار کنند.

دهقان نیری عنوان کرد: از شهرستان‌های مختلف به کرج می‌آیند و به نوعی اتاق خواب پایتخت نشینان است؛ کرج قومیت‌های مختلفی دارد؛ هم فرق و ادیان به راحتی می‌توانند در آنجا فعالیت کنند و گاهی درگیر عرفان‌های کاذب هستیم. هزاران مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این شهر در طراحی و مدل لباس نیز حرف اول را می‌زند؛ اینها ظرفیت مهمی به شمار می‌رود. از طرفی آب و هوای کرج گلوگاهی برای توریست‌ها و مسافران است، اما چون همیشه با تهران مقایسه می‌شود چیزی به آن اضافه نمی‌شود.

دهقان نیری ضمن آسیب شناسی فضای فرهنگی و فعالان این عرصه گفت: افراد زیادی با طرز فکرهای مختلف در رأس کار هستند و مدیریت منسجمی در کرج وجود ندارد بعضاً به جای کار کردن در زمینه حاشیه نشینی همه نهادها جزایری کار می‌کنند که خروجی لازم ندارد چون با هم کار نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: این موازی کاری‌ها گاهی در کارها زیاد می‌شود و طلاب گاهی از تبلیغ دینی و فعالیت‌های اصلی جا می‌مانند و انگیزه لازم را از دست می‌دهند؛ لذا فعالیت فرهنگی نیز چندان که باید جواب نمی‌دهد.

نگاهی به فعالیت‌های خیریه‌ای طلاب کرجی | کمک ۲۰ میلیاردی به نیازمندان

کمک ۲۰ میلیاردی به نیازمندان ساکن کرج

فعال امور خیریه عنوان کرد: بنده در مجموعه‌ای در اسلام آباد در تلاش هستم و طی یک سال و نیم بیش از ۲۰ میلیارد تومان بدون کمک دولت هزینه و خرج نیازمندان شد، البته نهادهای فرهنگی تلاش‌های خوبی دارند و در فضای نیکوکاری سازمان و مشاور راهیار و آسیب‌های اجتماعی استان فعال هستم و از ابتدای سال ۲۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان گردش مالی داشته‌ایم که کمک‌های مردمی و خیرین است.

وی افزود: فرصت‌های زیادی برای حمایت از نیازمندان وجود دارد. مشکلی که بعضاً مشاهده می‌شود این است که گاهی برای افرادی نیازمند بارها بسته معیشتی می‌رسد و نیازمندان مناطق دیگر بی‌بهره می‌مانند؛ وقتی مدیریت صحیحی بین مراکز خیریه نباشد چنین اتفاقاتی رقم می‌خورد.

اشتغالزایی برای نیازمندان

دهقان نیری اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما ایجاد اشتغال برای نیازمندان است، هر چند برخی فضاها مانع از ایجاد اشتغال بین نیازمندان می‌شوند در حالی که باید به بهترین نحو برنامه‌ریزی کرد تا به استقلال مالی برسند، با خیریه‌هایی فعالیت داریم. برخی از نیازمندان از پا افتاده‌اند و امکان اشتغال ندارند اما گاهی جوانانی هستند توان کار دارند باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی تصریح کرد: برای دانش آموزان نیز دوره‌های آموزشی زبان و اخذ مدرک داریم؛ در اینجا کارگروه جهادی عاشقانه ولایت متشکل از جانبازان و رزمندگان ۱۲۰۰ خانواده مستمری بگیر دارند که وضعیت بسیار نامساعدی داشتند و حتی برای ایجاد اشتغال برای نیازمندان و ایجاد بستری برای فروش و بازاریابی گام‌هایی برداشته شد.

این فعال فرهنگی گفت: مشاغل خانگی خوبی ایجاد شده و فرصت زیادی برای تأمین معاش است، در این میان مجموعه‌ای برای مادران سرپرست خانوار و ایجاد اشتغال با نام برند مامانا وجود دارد که محصولات را به فروش می‌رساند و جواز اشتغال خانگی و وام نیز از جمله این اقدامات است.

دهقان نیری افزود: با همت خیرین کارخانه‌هایی را احیا کردیم تا اشتغال ایجاد شود از حضور خیرین در توزیع بسته‌های معیشتی استفاده کردیم؛ البته در جهت حفظ عزت نفس به افراد ایده‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه می‌توان به جای بسته معیشتی، بن فروشگاه تهیه کرد تا افراد خودشان حق انتخاب داشته باشند و لذت خرید را تجربه کنند.

وی عنوان کرد: اینها اثر روانی خوبی دارد، اما کار فرهنگی می‌خواهد گروه‌های مشاوره نیز زده ایم در کنار فعالیت خیریه‌ای سه مجموعه فرهنگی و تربیتی راه اندازی کرده‌ایم که هیئتی، جهادی و مسجد محور است خوشبختانه مجموعه‌های خوبی بوده و هر یک ۱۵۰ نفر تحت پوشش دارند در صدد راه اندازی مرکزی برای کودکان کار هستیم تا قدمی برای آنان برداریم. این فعالیت‌ها با همراهی همه عزیزان شکل گرفته است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha