دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم هیئت هفتگی علمای ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام رحیمی گفت: امروز دنیای غرب و همه دشمنان اسلام و انقلاب به دنبال این هستند که حس عوام گرایی را در مردم تقویت کنند و جهل اولین عامل عوام بودن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حسن رحیمی، شامگاه چهارشنبه در مراسم هیئت علمای ارومیه که در مسجد حاجی خان برگزار شد، با اشاره به فضیلت‌های ماه رجب، اظهار داشت: انسان در قرن ۲۱ به عوام گرایی افراطی و جهل روی آورده است و فرهنگ اسلامی از عوام ضررهای زیادی را دیده و متأسفانه امروز رفتارها به این سمت سوق داده می‌شود.

وی ادامه داد: امروز دنیای غرب و همه دشمنان اسلام و انقلاب به دنبال این هستند که حس عوام گرایی را در مردم تقویت کنند و جهل اولین عامل عوام بودن است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ادامه داد: جهل گاهی در مقابل عقل و گاهی در مقابل علم است و مرحوم کلینی در اصول کافی جهل در مقابل علم را مطرح می‌کند و عصر حاضر این مسئله به معنای نادانی است و دشمن دقیقاً به دنبال این است که این روحیه را در مردم تقویت کند و نادانی انسان را به پرتگاه می‌برد.

وی اضافه کرد: در عوام جهل به هر دو معنی نادانی و عدم علم وجود دارد و لذا چنین شخصی به دنبال دانستن نمی‌رود و در روایات بیان شده است که انسان دشمن آن چیزی است که بدان علم ندارد و امام حسین (ع) را انسان‌های عوام به شهادت رساندند و در زیارت اربعین به این نکته اشاره شده است.

حجت الاسلام رحیمی، دومین نشانه انسان‌های عوام را محور بودن نفس عنوان کرد و گفت: انسان جاهل و عوام خود را محور می‌داند و لذا می‌بینیم یک بازیگر تلویزیون اظهار نظر می‌کند که ۸۰ میلیون ایرانی برای من مهم نیستند و آن چه که برای من اهمیت دارد فرزندم است که در خارج از کشور زندگی می‌کند و چنین افرادی حتی اگر بهترین لباس را بر تن کنند، آخرین سیستم ماشین را سوار شوند و از بهترین امکانات بهره مند شوند، باز هم عوام هستند و برایشان خود و منافعشان ملاک است.

وی تصریح کرد: در بین طلاب هم افراد عوامی پیدا می‌شوند که دروس را عمیق یاد نمی‌گیرند و خاصیت عوام این است که آداب را رعایت نمی‌کند و آن‌چه را که می‌شنود بدون تحقیق می‌پذیرد و لذا دشمن هم از این راه برای ضربه زدن به انقلاب و نظام بهره می‌جوید.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بیان کرد: از دیگر نشانه‌های عوام این است که در برخورد با مشکل به دنبال سبب و علت اصلی نیست و آن‌چه که به ذهنش نزدیک‌تر است می‌پذیرد و لذا در مشکلات به خرافات روی می‌آورد و انسان عاقل ریشه مشکل را جست جو می‌کند.

وی افزود: انسان عوام عامل گرفتاری‌های را گناهان خودش نمی‌داند و لذا در گرفتاری‌ها فکر می‌کند افراد دیگری او را سحر و جادو کرده‌اند و این مسئله باعث می‌شود به خرافات روی بیاورد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha