شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام جوکار- امام جمعه شهر قدس

حوزه/ امام جمعه شهرستان قدس در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم ویژه روحانیون گفت: پاسداران و نیروهای انقلابی که در مقابل تهاجمات همه جانبه دشمنان می‌ایستند از مصادیق بارز مؤمنان واقعی هستند.

به گزارش خبرگزاری از تهران، حجت الاسلام و المسلمین جوکار ضمن تبریک و گرامیداشت میلاد امام حسین علیه السلام و بیان حدیثی از آن حضرت به تبیین و تفسیر آیات ۱۴ و ۱۵ سوره مبارکه احزاب پرداخت.

جوکار بیان کرد: آیات ۱۴ و ۱۵ در دنباله جریان جنگ احزاب نازل گردیده و به شرح حال منافقان در این روز می‌پردازد. عده‌ای از منافقان عاری ماندن خانه‌هایشان از نگهبان را دستاویز و بهانه‌ای برای فرار خود گرفته و از صحنه جنگ را رها کردند. این آیات به ایمان سست افراد اشاره کرده و می‌فرماید «اگر از پیرامون خانه هایشان بر آنان حمله می شد و از آنان درخواست فتنه می شد، آن را می پذیرفتند». دشمنان بر روی منافقان و افراد سست ایمان سرمایه‌گذاری می‌کند و آنان نیز خواسته‌های دشمن را اجابت می‌کنند، اما مؤمنان واقعی نه تنها فریب دشمن را نمی‌خورند، که در مقابل زیاده‌خواهی‌های آنان می‌ایستند. امروز پاسداران و نیروهای انقلابی که در مقابل تهاجمات همه جانبه دشمنان می‌ایستند از مصادیق بارز مؤمنان واقعی هستند.

وی با اشاره به دلیل فرار منافقان از جنگ، افزود: عده‌ای از مفسران حفظ خانه‌ها را دلیل اصلی فرار و بازگشت منافقان به بیوتشان نداسته‌اند و بیان داشته‌اند که اگر دشمن تا آن لحظه به منازلشان هجوم آورده بود، دیگر حفظ خانه معنا نداشت، بنا بر این دلیل اصلی فرار آنان از جنگ، کفر درونی آنان و کمک به مهاجمان بود. از طرفی دو احتمال در باره «وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلَّا یَسِیرًا» وجود دارد، اول آنکه مقصود ناپایداری عمل منافقانه آنان باشد و دوم آنکه مقصود ماندن در خانه‌هایشان باشد.

امام جمعه شهرستان قدس گفت: در معنا و چیستی «فتنه» میان مفسران اختلاف وجود دارد. در این میان علامه طباطبایی با استناد به آیات ۱۹۱ و ۱۹۳ سوره مبارکه بقره که شرک و کفر را مساوی با فتنه بیان کرده است، در این آیه نیز مقصود از فتنه را همان شرک بیان می‌دارد. بنابراین، مقصود آیه از اینکه فرمود: اگر از آنان درخواست فتنه شود، اجابت می‌کنند؛ مقصود آن است که اگر از آنان خواسته شود که به شرک و کفر خود بازگردند، قبول می‌کنند که این عمل نشان دهنده اوج سست ایمانی آنان است.

جوکار با تأکید بر اینکه منافقان در این جنگ به عهدی که بسته بودند عمل نکردند و صحنه را ترک کردند. خداوند نیز به دست افراد هشدار می‌دهد که آنان درباره این عهد مورد بازخواست قرار خواهند گرفت، افزود: در اینکه مقصود از عهد بسته شده کدام عهد است، میان مفسران اختلاف وجود دارد. برخی آن را مربوط به عهد بنی حارثه در جنگ احد دانسته، برخی عهد در عقبه اولی که در گردنه مدینه و نزدیکی مِنا بسته شد و عده‌ای نیز همه عهد و پیمان‌ها را در این آیه مد نظر گرفته‌اند.

وی در پایان افزود: آیه ۱۵ با ذکر قسم، سخن از عهدی به میان می‌آید که مسلمانان و منافقان از قبل با خدا بسته بودند و حالا آن را نقض کردند. با شکستن این عهد نسبت ایمان از آنان سلب شده است. لازمه برقرار ماندن این عهد ایستادگی در مقابل دشمن تا پای جان است. از این رو در آیه ۲۳ سوره احزاب مؤمنان واقعی را کسانی معرفی نموده است که بر عهدی که بستند ایستادند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پایبندی به عهد و پیمان از شروط مهم ایمان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha