دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امریکا

حوزه/ تحولات منطقه و غرب آسیا همواره به طور مستقیم با اقدامات سران کشورهای غربی در ارتباط است از این رو مسئولیت بسیاری از نا آرامی های کشورهای غرب آسیا به تصمیمات نادرست و زیاده خواهی های سران غربی باز می گردد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، فلسطین در سالی که گذشت عرصه تحولات مختلفی بود. در مسابقه ای که کشورهای عربی در عادی سازی روابطشان با اسرائیل داشتند آرمان فلسطین بیش از هر زمان دیگری مورد بی مهری و خیانت قرار گرفت، در حالی که رژیم غاصب قدس در پی یهودی سازی بیت المقدس و حفاری های خطرناک زیر مسجد الاقصی و اخراج ساکنان محله های قدیمی چون شیخ جراح بود.

اوایل سال گذشته در پی غصب خانه فلسطینیان محله شیخ جراح به حکم ظالمانه دادگاه اسرائیل، تنش و درگیری میان ارتش اسرائیل و مبارزان فلسطینی وارد مرحله تازه ای شد و مقاومت فلسطین به وعده خود مبنی بر پاسخ متقابل به صهیونیست ها عمل کرد.

در جنگ ۱۲ روزه، رژیم صهیونیستی با غزه «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به پیروزی مقاومت فلسطین اعتراف کرد. دست یابی فلسطینی ها به موشک های پیشرفته و پهباد به جای تیر و کمان و سنگ در این جنگ نمایان بود. پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» نیز در همین مورد نوشته که اکنون این اسرائیل است که در موضع دفع حملات و زیر موشک باران گروه های مقاومت فلسطینی قرار گرفته و با وجود تبلیغات گسترده ای که برای سامانه «گنبد آهنین» خود کرده بود شاهد عبور موشک ها و راکت های فلسطینی از این گنبد و فرود آنها در شهرهای صهیونیست نشین است.

حفر تونل های خطرناک زیر مسجد الاقصی به منظور از بین بردن هویت عربی و اسلامی قدس از دیگر اقدامات خطرناک رژیم غاصب قدس بود.

فخری ابودیاب پژوهشگر امور قدس گفت : حفر تونل جدید با ارتفاع حدود ۳۰۰ متر در راستای اقدامات رژیم اشغالگر برای اجرای طرح‌هایی در جهت نابودی هویت عربی و اسلامی شهر قدس، اعطای هویت یهودی به آن و ترویج روایت‌های ساختگی این رژیم برای خدمت به پروژه صهیونیستی صورت گرفته است.

سال گذشته یکی از جنایتکارترین نخست وزیران رژیم اشغالگر در تشکیل دولت شکست خورد که به اعتقاد کارشناسان شکست او طلیعه پیروزی مقاومت اسلامی و یکی از پیامدهای پیروزی ۱۲ روزه فلسطینی ها در مقابل این رژیم بود. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به مدت ۱۵ سال قدرت را در فلسطین اشغالی به دست گرفته بود، با کارنامه‌ای سراسر فساد، جنایت و حمایت از تروریسم، از قدرت کنار زده شد.

اروپا زیر سایه تورم اقتصادی،کرونا و جنگ

مردم در کشورهای غربی و اروپایی سال گذشته شاهد تحولات اقتصادی و اجتماعی در سایه شیوع کرونا و بی تدبیری های دولتمردانشان بودند.

مردم اروپا شاهد افزایش شدید و کم‌ سابقه تورم بودند و اقتصاد آمریکا در نوامبر ۲۰۲۱ تورم ۶.۸ درصدی را تجربه کرد که طی ۴۰ سال بی‌سابقه بود. اوضاع در اروپا هم بهتر نبود. همزمان با آمریکا، در بریتانیا رقم تورم ۵.۱ درصد اعلام شد که رکوردی ۱۰ساله را شکست.با وجود واکسیناسیون گسترده به دلیل برداشته شدن سریع محدودیت ها شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی همراه با آمار مرگ ومیر افزایش یافت. در آلمان برای اولین بار از نیمه ماه مه (اواخر اردیبهشت) تعداد مبتلایان افزایش یافت.

از تجهیز فلسطینی‌ها به پهبادهای پیشرفته تا آتش‌افروزی آمریکا در جنگ اوکراین-روسیه

از سوی دیگر مخالفان محدودیت ها و واکسیناسیون با برگزاری راهپیمایی ها و تظاهرات اعتراضی که کسب و کار آنها را در معرض خطر قرار داده بود به سیاست یک جانبه دولتمردان کشورهای غربی در قبال مقابله با شیوع کرونا اعتراض می کردند.

سران غربی عامل نا امنی های منطقه و فرامنطقه

تحولات منطقه و غرب آسیا همواره به طور مستقیم با اقدامات سران کشورهای غربی در ارتباط است از این رو مسئولیت بسیاری از نا آرامی های کشورهای غرب آسیا به تصمیمات نادرست و زیاده خواهی های کشورهای غربی باز می گردد.

سال گذشته همزمان با خروج نظامی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از افغانستان گروه طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت. افزایش نا امنی، وضعیت وخیم اقتصادی و بهداشتی مردم افغانستان از پیامدهای حضور غیر قانونی کشورهای غربی و آمریکا در افغانستان بود.

در همین راستا رهبر حزب کارگر بریتانیا در پارلمان این کشور بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس را به "خیانت" به مردم افغانستان متهم کرد. به گزارش رادیو دری، در جلسه ای اضطراری نمایندگان پارلمان بریتانیا درباره بحران افغانستان به بحث و مجادله‌ و انتقادهای شدید علیه "بوریس جانسون" نخست‌وزیر این کشور پرداختند. "کر استارمر" رهبر حزب اپوزیسیون کارگر با اشاره به وضعیت هولناک افغانستان و استیصال مردم این کشور، بوریس جانسون نخست وزیر این کشور را به "خودخواهی تکان‌دهنده" و "خیانت" به مردم افغانستان متهم کرد.

اتحادیه اروپا عامل مرگ ۲ هزار پناهجو

اتحادیه اروپا نیز در سالی که گذشت و در دوران همه گیری کرونا به دلیل روش های بی رحمانه اش برای توقف عبور تقریبا ۴۰ هزار پناهجو عامل مرگ ۲هزار نفر از آنها شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در یکی از بزرگترین اخراج ها در چند دهه گذشته، کشورهای اروپایی تحت حمایت آژانس حمایت مرزی اروپا (فرانتکس) با استفاده از اقدامات بی رحمانه و نظام مند در جریان عملیات بازداشت و انتقال، مانع عبور پناهجویان از جمله کودکان متواری از جنگ ها شده اند.

از تجهیز فلسطینی‌ها به پهبادهای پیشرفته تا آتش‌افروزی آمریکا در جنگ اوکراین-روسیه

بر اساس گزارش گاردین، طبق گزارش آژانس های سازمان ملل و اطلاعات سازمان های غیر دولتی، با آغاز کووید-۱۹ اقدامات بی رحمانه برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا افزایش یافته است. این یافته ها همزمان با آغاز تحقیقات نهاد ناظر سازمان ملل موسوم به اداره مبارزه با کلاهبرداری اروپا (اولاف) از فرانتکس انجام شده است. فرانتکس متهم به بدرفتاری، عملیات غیرقانونی و آزار و اذیت پناهجویان و مهاجران به منظور جلوگیری از ورود آنها به سواحل اتحادیه اروپا است.

فتنه افکنی آمریکا در جنگ روسیه و اوکراین

اواخر سال گذشته با کارشکنی آمریکا و برخی از کشورهای غربی شعله آتش جنگ بین روسیه و اوکراین بر افروخته شد. در این کارزار کشورهای غربی با پشتیبانی رسانه ای رفتار دوگانه ای در برابر جنگ های خاورمیانه و آنچه در اروپا اتفاق افتاد از خود نشان دادند.

از سویی با متهم کردن روسیه در تجاوز به اوکراین، و به اتهام زیاده خواهی روس ها مظلومیت دولت اوکراین را در رسانه های وابسته غربی و عربی برجسته کردند و از سوی دیگر خواهان تحریم همه جانبه روسیه شدند.

میر طاهر کارشناس مسائل منطقه در خصوص علت اصلی جنگ میان روسیه واوکراین گفت: کشور اوکراین بزرگترین کشور در اروپای مرکزی و غربی محسوب می‌شود، همچنین در سطح اروپا بعد از روسیه بزرگترین کشور اروپایی است که از سال ۲۰۰۴ و بعد از وقوع انقلاب نارنجی، روند همگرایی با غرب را در پیش گرفت و به ویژه دولت‌های غرب‌گرایی که در اوکراین روی کار آمدند خواهان پیوستن اوکراین به ناتو بودند.

وی ادامه می‌دهد: این مسئله همواره با اعتراض مستمر و شدید روسیه مواجه شده است، به این دلیل که از دیدگاه روس‌ها استقرار ناتو اعم از تأسیسات نظامی در جوار مرزهای روسیه تهدید مستقیمی را متوجه امنیت ملی کشور خواهد کرد.

آتش بیاری آمریکا در جنگ روسیه و اوکراین

بهشتی پور کارشناس مسائل منطقه در خصوص نقش آمریکا در جنگ روسیه و اوکراین گفت: آمریکا تلاش می‌کند با عملیات روانی روسیه را به جنگ علیه اوکراین ترغیب کند. آمریکا به‌خوبی به این نکته آگاهی دارد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند خرابی‌های زیادی در اوکراین شکل خواهد گرفت و در نتیجه اوکراین وابستگی بیشتری به غرب و آمریکا پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر روسیه را درگیر جنگی خواهد کرد که میلیاردها دلار هزینه برای این کشور خواهد داشت. آمریکا می‌داند که اگر جنگی رخ بدهد خسارت‌های زیادی به اقتصاد روسیه در شرایط نامناسب کنونی وارد خواهد کرد.

زیاده خواهی های آمریکا که تا سال گذشته بیشتر در قالب جنگ های نیابتی در منطقه از فلسطین و عراق گرفته تا سوریه و یمن نمایان شده بود در سال گذشته با شیطنت های متعدد آنها در قالب جنگ نظامی با همراهی کشورهای غربی به روسیه و بخش هایی از اروپا نیز کشیده شد. کشته شدن غیر نظامیان روسی و اوکراینی و آوارگی میلیون ها اوکراینی دستاورد سیاست های استکباری آمریکا و کشورهای غربی برای مردم اروپا است که همچنان در سال جدید نیز ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha