دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
روزه

حوزه/ "آداب روزه داری و احوال روزه داران"، کتابی است خواندنی که در واقع دربرگیرنده بخشی از نصایح و رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری درباره ماه مبارک رمضان و احوال معنوی این ماه عزیز و موضوعات مرتبط با آن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بعد از تلاوت آیات نورانی قرآن و تدبر در کلام وحی، همچنین روزه داری و حضور در مراسم های معنوی دعا و مناجات خوانی، بی شک یکی از بهترین کارها در ماه مبارک رمضان، مطالعه کتب خوب، مفید و پرمحتوا به خصوص متناسب با حال و هوای معنوی این ماه عزیز و بی نظیر است.

در همین راستا در سلسله مطالبی با عنوان" با یار مهربان در ماه خوب خدا" به معرفی برخی از کتاب های شاخص و ارزشمند پرداخته ایم که نسبتی مشخص با بهار قرآن و ماه توبه و انابه دارند.

یکی از این کتاب ها قطعاً اثر ارزشمند" آداب روزه داری و احوال روزه داران" است که در واقع این کتاب را علیرضا مختارپور قهرودی بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای تدوین کرده است.

به دیگر سخن، این کتاب که از سوی انتشارات موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده، حاوی گزیده ای جذاب از تحلیل ها، مواعظ و نصایح مقام معظم رهبری است که در ماه های رمضان در طول بیست و دو سال یعنی از سال ۶۹ تا ۹۰ ایراد فرموده اند.

گفتنی است، موضوعات اصلی این کتاب شامل ۱۹ فصل است که اجمالاً در آن ها مباحث بسیار مهمی چون اهمیت و برکات خاص ماه رمضان، معارف دینی مربوط به روزه‌داری، آداب دعا و تکالیف مؤمنان از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی، همچنین توصیه بر قرائت، فهم و اُنس با قرآن کریم، تبیین جامع مفاهیمی چون: تقوا، دعا، مناجات و استغفار، تحلیل زندگی و شخصیت امیرالمؤمنین(ع) و نیز تحلیلی اجمالی بر برخی از ادعیه خاص این ماه عزیز، آورده شده است.

همچنین لازم به ذکر است که در این اثر خواندنی، نکات مهمی از سیره‌ رفتاری رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان به دست می‌آید از جمله: توجه به برپایی مجالس تلاوت قرآن کریم، محور قرار گرفتن خودسازی ایمانی و اخلاقی، میزبانی اقشار مختلف اجتماعی و گوش فرادادن به آنها، حضور در جمع روزه‌داران نمازگزار و اقامه نماز جمعه، توجه دادن به اهمیت شب‌های قدر و ایام شهادت امام علی(ع) و تبیین وضع جهان اسلام و تأکید بر راهپیمایی هرچه عظیم‌تر و باشکوه تر روز جهانی قدس.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha