شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حاجتی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خوزستان، گفت: زمانی انسان‌ها دچار مشکلات و گرفتاری می‌شوند که از "دعا" غفلت کنند؛ همان‌طوری که در روایت آمده اگر انسان‌ها از دعا و نیایش با خدا غافل شوند، به ضلالت و گمراهی کشیده شده و عاقبت آن‌ها عذاب الهی و شکست است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، استاد حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، پیرامون «اهمیت دعا در زندگی انسان»، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه «هیچ‌چیز نزد خداوند برتر و محبوب‌تر از عبادت نیست»، بیان کرد: فرصت ماه رمضان غنیمت و گنجی عظیم برای مؤمنین است تا بتوانند از این گنج برای سیر الی الله بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: زمانی انسان‌ها دچار مشکلات و گرفتاری می‌شوند که از "دعا" غفلت کنند؛ همان‌طوری که در روایت آمده اگر انسان‌ها از دعا و نیایش با خدا غافل شوند، به ضلالت و گمراهی کشیده شده و عاقبت آن‌ها عذاب الهی و شکست است.

این استاد حوزه علمیه، یکی از راه‌های دفع بلا و گرفتاری را "دعا کردن" دانست و گفت: گاهی اوقات، مؤمنین دچار مشکلات، گرفتاری و بلا می‌شوند! روایت است که وقتی بنده‌ای از خداوند دور می‌شود، مشکلی برای او پیش می‌آید تا دوباره به سراغ خداوند رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، با بیان اینکه انسان دارای دو ساحت و دو بُعد «معنوی» و «مادی» است، اظهارداشت: آثار دعا قسمتی مربوط به بعد معنوی و قسمت دیگر مربوط به بعد مادی است که در بیان آثار دعا به هر دو قسمت اشاره شده است؛ بر این اساس، آنچه که از متون دینی استفاده می‌شود این است که دعا آثار فراوانی در زندگی انسان دارد.

وی افزود: دعا حالت انس و الفت روح و دل، با ذات خدا است و حصول آرامش و سکون برای نفس می‌باشد، همانند مشتاقی که دوست خود را یافته، از دیدارش خوشحال و از سخنانش لذت می‌برد، مشکلاتش را با کمال اطمینان با او در میان گذاشته و پرده از رازهای دل برمی‌دارد و برای انجام خواسته‌ها و آمالش از وی یاری می‌طلبد.

این استاد حوزه علمیه، در پایان به روایتی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر «دعا اسلحه مؤمن و ستون دین و نور آسمان‌ها و زمین است»، اشاره کرد و گفت: دعا سبب توسعه بینش و معرفت به مقام ربوبی می‌شود؛ چراکه دعاهای رسیده از معصومین(ع) همچون دعای عرفه، جوشن کبیر، و... مجموعه‌ای است از معارف الهی که دقیق‌ترین اوصاف الهی، از صفات ذات گرفته تا صفات افعال، از توحید ذاتی گرفته تا توحید ربوبی و... در آن تبیین شده است.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "سلسله مباحث گنچ رمضان" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha