دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ استاد تفسیر قرآن کریم، گفت: توکل به این معنی است که بدانی مخلوقات خدا نمی‌توانند به تو نفع یا ضرری برساندند زیرا ضرر و نفع به دست خدا است و توکل آن است که از مخلوقات خدا مأیوس شویم و به خدا دل ببندیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۱۱ قرآن کریم در حاشیه آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۷۱ سوره مبارکه یونس شخصیتی بزرگ، قدرتمند و قوی را معرفی می‌کند که یک تنه در برابر دنیای کفر ایستاد و با توکل بر خدا از آرمان و مسیر خود دست نکشید.

وی با اشاره به استقامت حضرت نوح علیه السلام بر دعوت مردم به سوی خدا، این استقامت و پایداری را به خاطر ویژگی توکل بر خدا دانست و گفت: توکل بر خدا انسان را قدرتمند می کند و اگر این ویژگی در امت اسلامی باشد این امت هم قدرتمند می شود.

سخنران مراسم  با اشاره به معنای توکل ابراز کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند که ما مقابل خدا مالک هیچ چیزی نیستیم و آنچه داریم خدا به ما داده و نسبت به آن تکالیفی را بر دوش ما نهاده است.

وی افزود: پیامبر(ص) از جبرئیل پرسیدند توکل به چه معنا است؟ جبرئیل پاسخ داد یعنی بدانی مخلوقات خدا نمی‌توانند به تو نفع یا ضرری برسانند زیرا ضرر و نفع به دست خدا است و توکل آن است که از مخلوقات خدا مأیوس شوی و اگر کسی اینگونه شد غیر از خدا به کسی دل نمی بندد و غیر از خدا از کسی نمی ترسد و این رمز اقتدار حضرت نوح(ع) بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه توکل در قرآن به ما تعلیم داده شده است، افزود: خدای متعال فرموده است مطیع من باش، من تو را مانند خودم قرار می‌دهم زیرا من زنده ای هستم که نمی میرم و کاری می کنم که تو هم نمیری؛ من بی نیازی هستم که هرگز محتاج نمی‌شوم و کاری می کنم تو نیز بی نیاز شوی و محتاج کسی نباشی.

وی با بیان اینکه اشخاص مؤمن با توکل، از کم بودن تعدادشان مقابل دشمن نمی‌ترسند، افزود: توکل به معنای سکون و ایستایی نیست بلکه به معنای حرکت کردن با تکیه بر خداوند است و اینکه اثر بخشی را از آن خداوند متعال بدانیم.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: توکل کنندگان اصلی امروز ما افرادی مانند شهید احمدی روشن هستند که با توکل بر خدا و قطع امید از دشمن در عرصه های علمی و نظامی تلاش کردند و این پیشرفت ها حاصل شده است؛ در انقلاب اسلامی در هر عرصه ای که به خدا توکل کردیم پیروز شدیم و هرگاه نگاهمان به شرق و غرب بود شکست خوردیم.

وی با اشاره به آثار توکل در زندگی انسان گفت: اولین اثر توکل قدرتمندی است و در روایت داریم که خداوند از کسی که به او تکیه کند حمایت می کند و اگر دشمنان علیه او نقشه بکشند نقشه هایشان را نقش بر آب می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دومین اثر توکل را برخورداری از ابهت مثال زدنی دانست و گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند همه عالم برابر ابهت مؤمن خاضع می شوند و خدا کاری می‌کند که همه عالم ابهت او را در دل احساس کنند و نمونه بارز این نوع از ابهت، امام خمینی(ره) بودند که وقتی به دست ساواک دستگیر شدند، ساواکی ها می ترسیدند و امام آنها را دلداری می داد.

وی افزود: سومین اثر و برکت توکل حمایت خداوند است زیرا خدا حامی متوکلان است و در قرآن داریم که هر کسی بر خدا توکل کند بداند که خدا مقتدر و حامی او است و خدا برای او کافی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha