پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین میرحسین ضیایی مدیر مدرسه اهل البیت جوزجان افغانستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) جوزجان گفت: مبلغان حوزه باید با افراط‌گرایی مبارزه کنند، افراط‌گرایی در بین مسلمانان نتیجه منفی دارد که همان نفرت است، کسانی که افراطی هستند این صحنه‌ها را به وجود می‌آورند و قدرت‌ها هم از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرحسین ضیایی، مدیر حوزه علمیه اهل‌بیت (ع) جوزجان و مسئول سازمان فرهنگی اجتماعی اهل‌بیت (ع) افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان، بابیان اینکه تکفیری‌ها در برنامه‌ریزی جدید، به دنبال جبران شکست‌هایی که در یمن و سوریه از مقاومت خورده‌اند، هستند، افزود: تمام تلاش آن‌ها این است که بین دو ملت ایران و افغانستان با این حرکات جدایی بیندازند و ثانیاً تلاش کنند که امنیت منطقه را بر هم بزنند تا یک جنگ مذهبی بین دو ملت به راه بیندازند.

تکفیری‌های به دنبال جبران شکست‌های سوریه و عراق هستند

استاد حوزه علمیه افغانستان با اشاره به اینکه تلاش تکفیری‌ها در منطقه جبران شکست‌های سوریه و عراق و جنگ مذهبی در منطقه است، افزود: مهم این است که مردم افغانستان پناهگاه امن برای خودشان را جمهوری اسلامی ایران می‌دانند، از نظر زبانی و مذهبی با اینجا همخوانی و انس دارند و به اینجا پناه می‌برند تا هم زمینه امنیتشان فراهم شود و هم بتوانند چند روزی معیشت و زندگی کنند.

وی اظهار داشت: گروه‌های تکفیری با چنین رفتاری تلاش می‌کنند دید مردم ایران را نسبت به مهاجرین مظلوم و ستمدیده افغانستان تغییر دهند و به آن‌ها بدبین شوند بین مردم دو کشور نفرت ایجاد کنند تا همین پناهگاهی را که در اینجا دارند از دست دهند. این حرکت دشمنان است.

وی تصریح کرد: بر این اساس جامعه اسلامی روحانیت و حوزویان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان باید بیدار باشند، این نقشه‌ها را باید بشناسند و برای مردم تبیین کنند تا مردم در برابر این حوادث موضع احساسی نگیرند با درایت حرکت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضیایی افزود: این چند روحانی که در داخل حرم مطهر امام رضا (ع) توسط یک خبیث تکفیری مورد سوءقصد قرار گرفتند تلاش آن‌ها برای رسیدگی به مردم محروم مظلوم حومه شهر مشهد مقدس اعم از شیعیان و سنی بوده است که به آن‌ها رسیدگی می‌کردند و سعی می‌کردند در بین آن‌ها الفت، وحدت و دوستی ایجاد کند.

وی بابیان اینکه تکفیری‌ها در واقع باعقیده شیعه مبارزه می‌کنند و عقیده شیعه را شرک‌آلود می‌خوانند و حرمت حرم‌های مطهر ائمه معصومین (علیهم‌السلام) رامی شکنند چنان‌که در سامرا و برخی شهرهای مذهبی اتفاق افتاده است، افزود: از جمله اهداف عمده آن‌ها ایجاد جنگ بین دو گروه بزرگ شیعه و سنی و ناامنی در کشورهای اسلامی است، درواقع پشت پرده این جریان‌ها توسط قدرت‌های غربی صورت می‌گیرد، تلاش آن‌ها این است که شرایط را بر مردم مسلمان ایران و افغانستان سخت‌تر کنند.

مدیر حوزه علمیه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) جوزجان بابیان اینکه اهداف تکفیری‌ها در کشورهای اسلامی شکست‌خورده است، افزود: در هفته‌های گذشته همان‌طور که در حرم رضوی این حمله تروریستی صورت گرفته است، در افغانستان در هنگام نماز جماعت شیعیان و همچنین در یکی از مساجد اهل سنت کابل، مردم مورد حمله واقع ‌شدند.

وی افزود: این حوادث تروریستی تازگی ندارد از ابتدا بوده است؛ مسجد جامع قندهار، مسجد جامع قندوز، مسجد هرات، مسجد صاحب‌الزمان کابل، مدرسه سید الشهدا کابل و شهادت روحانیت افغانستانی در کابل، هرات مزار شریف و جاهای دیگر که هرروز در آنها اتفاق می‌افتاد.

طلبه و مبلغ دینی مرز جغرافیایی ندارد

وی با اشاره به اینکه امروز حوزویان و روحانیت نسبت به این مسائل بیدار باشند با درایت و همدلی با این جریان‌ها مبارزه کنند، افزود: برای طلبه و مبلغ دینی برای مرز جغرافیایی وجود ندارد، ایرانی، افغانستانی، پاکستانی و عراقی یکی هستند، رسالت همه این‌ها ترویج اسلام ناب محمدی است و همه باید در یک صف باشند.

مبلغان حوزه باید با افراط‌گرایی مبارزه کنند

مسئول سازمان فرهنگی اجتماعی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) افغانستان، بابیان اینکه مبلغان حوزه باید با افراط‌گرایی مبارزه کنند، افزود: افراط‌گرایی چه در بین اهل سنت و شیعه نتیجه منفی دارد و آن نفرت است، کسانی که افراطی هستند این صحنه‌ها را به وجود می‌آورند و قدرت‌ها هم از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: حوزویان با افراطی‌گری مبارزه کنند، مرزهای جغرافیایی را بشکنند با یک برنامه و سیستم با یک سازمان در جهان اسلام حرکت کنند و درعین‌حال توطئه دشمنان را بشناسند، تا با دشمن‌شناسی بتوانند با این طرح‌های کور و نفاق انگیز مبارزه کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضیایی بابیان اینکه جامعه اسلامی نسبت به این‌گونه حوادث احساساتی عمل نکند، افزود: جامعه اسلامی باید با همدلی دشمن‌شناسی کنند طرح‌ها و برنامه‌های دشمن را بشناسند با افراط‌گرایی مبارزه کنند و درعین‌حال برای آسایش کلیه مسلمان‌ها با یک همدلی به فکر امنیت همه کشورها باشند تا زمینه وحدت و همدلی ایجاد شود.

وی افزود: تا زمانی که افراطی‌گری و تعصب است دشمن‌شناسی وجود ندارد، نسبت به یکدیگر خوش‌بین نیستیم و بدبین هستیم و ملت را با مرزهای جغرافیایی تقسیم می‌کنیم و نسبت به یکدیگر ایثار نداریم، وحدت و همدلی مشکل است ما برای رسیدن به وحدت و همدلی باید تلاش کنیم اختلافات مذهبی را برجسته نکنیم و مشترکات را برجسته کنیم نسبت به یکدیگر احترام قائل باشیم به باورهای یکدیگر احترام بگذاریم.

وی در توضیح این مطلب افزود: پیغمبر(ص) را اسوه قرار دهیم که اسوه هستند همین‌طور قرآن محوری را همراه با تفسیر وحیانی پیش ببریم طبعا وحدت و همدلی به وجود خواهد آمد و زمینه همدلی فراهم خواهد شد.

مسئول سازمان فرهنگی اجتماعی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) افغانستان افزود: از احساساتی شدن، تعصب، افراط گری باید پرهیز کنیم درعین‌حال دشمن‌شناس باشیم طرح‌های دشمن را بشناسیم تا خنثی کنیم و درعین‌حال مردم را آگاه کنیم تا وحدت و همدلی در این زمینه فراهم شود و نقشه دشمنان بر ملأ خواهد شد.

وی پیرامون حادثه تروریستی در حرم رضوی گفت: در مورد حوادثی که در گنبدکاووس نسبت به علمای اهل سنت و همین‌طور هجوم ناجوانمردانه به حرم رضوی که توسط یک تکفیری خبیث اتفاق افتاد، این حرکت درواقع طرح دشمنان برای اختلاف میان دو ملت انقلابی ایران و افغانستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha