دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
المصطفی

حوزه/ دقت در نگاه و خط نگاه، آراستگی و پوشش مناسب، برخورد با اطرافیان، جدیت در رفتار، راه رفتن صحیح و محکم و حضور مؤثر در صحنه، از مهم ترین ویژگی های شخصیت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) در فیلم الرساله است.

به گزارش خبرگزاری حوزه دکتر سفلایی، عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه هنر تهران، در سخنانی در آیین سوگواره بزرگ حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) که امروز به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد، با تأکید بر اینکه در تاریخ سینما، ژانر تاریخی از روزهای نخست تأسیس سینما محبوبیت خود را حفظ نموده است، اظهار داشت: موضوعات تاریخی، از موضوعاتی است که با توجه به زیرمتن و آشنایی اولیه مخاطب، برقراری ارتباط با فیلم را تسهیل می کند.
وی با بیان اینکه در گونه های تاریخی سینما، سالیان سال، تاریخ اسلام جایگاه ویژه‌ای نداشت و تنها شاهد نمونه های کوچکی بودیم، بیان کرد: فیلم الرساله، که در ایران با نام «محمد رسول الله(صلی‌الله علیه و آله)» شناخته می شود، نخستین فیلمی به شمار می‌رود که فرازهایی از تاریخ اسلام را به تصویر کشید.
عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه هنر تهران به تحقیقات خوب مصطفی عقاد درباره تاریخ اسلام و مراجعه وی به روایت های مختلف در مورد زندگی پیامبر اعظم(صلی‌الله علیه و آله) اشاره کرد و اذعان داشت: بازی در این فیلم در زمان تولید، فضای سنگینی داشت و اسلام در دنیا تحت فشار قرار می‌گرفت؛ در آن برهه تاریخی، ساخت فیلمی در عرصه جهانی، کار را برای فیلم‌ساز سخت می کرد.
دکتر سفلایی به پیشنهاد سرمایه گذاری معمر قذافی برای تولید این اثر اشاره کرد و یادآور شد: تولید فیلم در لیبی و ساخت فیلم دیگری تحت عنوان عمر مختار، یکی از شروط معمر قذافی بود که مورد استقبال مصطفی عقاد نیز قرار گرفت و مقدمات تولید اثر آغاز شد.
وی استفاده از ساز و کارهای به‌روز سینمایی را از شروط عرضه موفق فیلم در دنیا توصیف کرد و با بیان اینکه انتخاب بازیگران بسیاری مهم است، اظهار داشت: مصطفی عقاد پس از مشورت با الازهر و مجمع شیعیان لبنان کوشید فیلمی با موضوع رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) را بدون حضور مستقیم ایشان بسازد؛ در ادامه شخصیت پردازی‌های فیلم، حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) بهترین فرد برای محوریت توجه به پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) انتخاب شد.
عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه هنر تهران، با اشاره به اینکه دو نسخه از فیلم الرساله تولید شده است، اظهار داشت: نسخه عربی فیلم الرساله از نظر ادبی بسیار سنگین بود و تلاش شد بر مبنای ادبیات عرب، کاری سنگین، وزین و فاخر تولید شود؛ نسخه انگلیسی فیلم برای عرضه جهانی، بر محوریت تسهیل دیالوگ ها تولید شده است.
وی، با بیان اینکه در صحنه فیلم سازی این فیلم، میان بازیگران و تولیدکنندگان مباحثی درباره تاریخ اسلام صورت می گرفت، اظهار داشت: دانشگاه الازهر و مجمع شیعیان لبنان در پیگیری پژوهش‌های تاریخی همیاری نمودند و بخشی از فیلم در مراکش و بخشی از آن در لیبی تولید شد؛ در این فیلم تلاش شده است در هیچ جایی از فیلم، هیچ اشاره ای به فیزیک شخصیتی حضرت محمد(صلی‌الله علیه و آله) نشود.
دکتر سفلایی، با بیان اینکه بنا به حساسیت های شیعیان، مصطفی عقاد از به تصویر کشیدن چهره حضرت علی(علیه‌السلام) نیز پرهیز کرد، خاطرنشان ساخت: انتخاب آنتونی کوئین به عنوان چهره‌ای که از نگاهی نافذ برخوردار بود و وارد هر کاری نمی‌شد و در شخصی سازی، همه توان خود را به نحو احسن به کار می برد، یکی از دلایل موفقیت این فیلم بود.
عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه هنر تهران، ضمن ارائه تحلیلی از شخصیت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) در فیلم «محمد رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله)، با تأکید بر اینکه شخصیت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) آینه ای برای ارائه خوبی های حضرت محمد(صلی‌الله علیه و آله) بود، خاطرنشان کرد: وجهه دلاوری، پشتیبانی، قهرمانی، وابستگی عاطفی، برجسته بودن در میان قوم و قبیله و نیز آراستگی، از مهم ترین مؤلفه ها در شخصیت پردازی حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) در فیلم نامه محمد رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) بود.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود، توضیحاتی درباره وجهه‌های شخصیت پردازی حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) در فیلم الرساله ارائه کرد و ابراز داشت: در این فیلم تلاش شد با تأکید بر وجهه عاطفی، نیکی‌های رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) از منظر شخصیتی حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) ارائه گردد.
دکتر سفلایی جنگاوری در شخصیت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) را از دیگر مؤلفه های تأکیدی این فیلم دانست و یادآور شد: در فیلم الرساله، حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) با آراستگی زایدالوصف در مقایسه با دیگر شخصیت های فیلم، آینه ای تمام نما از شخصیت حضرت محمد(صلی‌الله علیه و آله) است.
عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه هنر تهران سادگی در عین پیچیدگی را از دیگر ویژگی های تمرکزی فیلم الرساله در معرفی شخصیت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) توصیف کرد و یادآور شد: حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) در عین سادگی شخصیت، شخصیتی معرفی گردید که می تواند ملت را اداره کند.
دکتر سفلایی، با بیان اینکه پدرانگی شخصیت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) و تلاش برای نشان دادن افراد دیگر در پیرامون این شخصیت، از دیگر جنبه های موفق فیلم الرساله است، یادآور شد: دقت در نگاه و خط نگاه، آراستی و پوشش مناسب، برخورد با اطرافیان، جدیت در رفتار، راه رفتن صحیح و محکم و حضور مؤثر در صحنه، از مهم ترین ویژگی های شخصیت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) در فیلم الرساله است.
وی، در بخش پایانی سخنان خود، تصریح کرد: فیلم الرساله از منظر ساز و کار و شیوه تصویر برداری، تلاش نمود تصویر متفاوتی از شخصیت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) ارائه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha