پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ «رساله توحیدیه و معادیه» به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «رساله توحیدیه و معادیه» اثر آیت الله محمدرضا کلباسی اشتری و تصحیح و تحقیق آیت الله احمد کلباسی اشتری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۲۸ صفحه منتشر شد.

مؤلف در جای جای کتاب ها و رسائل خود همواره بر استفاده همزمان از معارف وحیانی و آموزه های عقلی تأکید داشته است، تا اندیشه های دینی را به شکل جامع و علمی تبیین نماید.

محقق این اثر در تصحیح و تحقیق اثر مذکور، تمام آیات و روایات و شواهد مختلف را اعراب گذاری، مأخذیابی و ترجمه کرده است.

ساختار اثر

اثر حاضر در دو بخش «مفتاح النجاح فی شرح دعاء الصباح» و «نهج النجاه» تشکیل شده است. مؤلف در رساله اول شرح و معانی لغات و معارف نهفته در دعای صباح(منسوب به امیرالمؤمنین علیه السلام) پرداخته است؛ در این رساله، امام ابتدا با تبیین ولایت کلیه الهیه و توضیح اسراری از وحدانیت ذات ذوالجلال، معارفی را از دردگاه ربوبی درخواست می نمایند. سفارش امام برای قرائت این دعا در صبح گاهان بوده، زیرا ساعت بین الطلوعین، وقت توزیع ارزاق مادی و معنوی بین آدم ها است. البته مؤلف ابتدائاً در باب آداب و شرایط دعا مطالبی تدوین کرده و سپس به شرح دعا پرداخته است.

در رساله دوم که راه نجات آخرت نام گذاری شده، تبیین استدلالی معاد با تمسک به آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع) است. مؤلف در این راستا از معارف عقلی نیز در اثبات معاد بهره برده است.

برشی از اثر

* مرگ؛ قیامت صغرا

بعضی علما فرموده اند: موت، قیامت صغراست؛ چنان که در حدیث است: الْمَوتُ، الْقیامَة؛ مَنْ ماتَ، فَقَدْ قامَتْ قیامَتُهُ»؛ و هر چه در قیامت کبراست، از برای او نظیری و شبیهی است در قیامت صغرا؛ قیامت کبری عبارت است از موت تمام آنچه در عالم کبیر است؛ و هر چه در عالم کبیر است، نظیر و شبیه آن در عالَمِ صغیر موجود است. پس هر گاه که منهدم و خراب شد عالَمِ بدن شما به سبب مرگ، محقق می شود مفاد آیه: «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا».

* ترسیم قیامت کبرا

و هر گاهی دو استخوان های شما - که به منزله کوه های عالَمِ بدن شماست – خاک شد، درست می شود معنای «اذا دکت الارض دکا».

و تاریک شد خورشیدِ قلب در وقت جان کندن، صدق می‌کند «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ».

و هر گاه باطل شد حواس ظاهر و باطن شما، ظاهر می‌شود مفاد آیه شریفه «وَ إِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ».

و هرگاه شکافته شود دِماغ و مغزِ سر به واسطه بیرون آمدن جان، نمایان می‌شود مفاد آیه «إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ»؛ زیرا که آسمانِ تو شکافته شده است.

و هرگاه جاری شد از هول مرگ اشک چشمان شما و عرق پیشانی شما، بیان می شود مفاد آیه «وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ».

و هر گاه متفرق و پراکنده شود قوا و اعضای شما، پس به تحقیق که محشور شده است وحوش شما: «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ».

و هرگاه روح مفارقت کرد از بدن، و امتداد و کشش پیدا نمود بدن، ظاهر می شود نمونه «وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ».

پس به محض آمدنِ مرگ، برپا می شود قیامت، پس فوت نمی شود از قیامت کبرا چیزی در این قیامت.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha