پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
توکلی

حوزه/شهید محمد توکلی از روحانیون جهادی و مبارزی بود که منافقین پیکر او را با تبر تکه تکه کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت الاسلام محمد توکلی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای سربند شهرستان بروجرد است.

شیخ محمد در لباس روحانیت به مردم خدمت می‌کرد. بعد انقلاب با اینکه روحانی بود اما حدود۶ ماه به عنوان رئیس سازمان آب بروجرد انتخاب شد، در این مدت خدمات زیادی از جمله آبرسانی به روستاها داشت و حتی در بیشتر مواقع از کسانی که استطاعت مالی نداشتند هزینه‌ای بابت لوله کشی آب در منازلشان نمی‌گرفت. برخی مسئولان آن زمان نسبت به اقدامات و عملکرد شهید توکلی مخالفت کرده و ناراضی بودند و گله می‌کردند که چرا وی تمام این کارها را به صورت رایگان و یا با کمترین هزینه انجام می‌دهد. به همین خاطر بعد از گذشت۶ ماه او را از کار برکنار کردند؛ شهید توکلی هم بدون ذره‌ای ناراحتی به دنبال منبر و مسجد رفت، البته در همه حال مخلصانه و جهادگرانه در خدمت به محرومان قدم برمیداشت.

از عمده کارهای شیخ محمد توکلی به جز رسیدگی به خانواده‌های بی بضاعت،ساخت مسجد، مدرسه و حمام در شهر و روستاهای دور افتاده و ساخت جاده های روستایی بود. او سال ۱۳۵۸ کلنگ مسجد امام محمد باقر (ع) را زد و آن را در سال ۱۳۶۲ به اتمام رساند و البته خودش در همین مسجد به عنوان امام جماعت خدمت می‌کرد.

شهید توکلی بعد از جنگ تحمیلی برای کمک به مردم مناطق مرزی و بازسازی مناطق جنگ زده قرار بود که همراه گروه جهادگر به سمت جنوب حرکت کند، اما مسیر حرکت در آخرین لحظه تغییر کرد و عازم غرب کشور شد.

بعد از چند روز از پذیرش قطعنامه منافقین با حمایت ارتش بعث مجددا به غرب کشور حمله کردند. در یکی از جاده های مواصلاتی در منطقه ای که به اشغال منافقین درآمده بود هرچه دوستان شهید اصرار می‌کنند که به خاطر خودش از پوشیدن لباس روحانیت ممانعت کند، نمی‌پذیرد و در جواب می‌گوید: امام حسین (ع) هم می‌دانست که کشته و شهید می‌شود اما لباسش را عوض نکرد و برای اینکه زنده بماند تغییر چهره نداد من هم پیرو راه ایشانم و محال است که عمامه‌ام را زمین بگذارم.

گروهک منافقین که نیروهای جهادگر را در محاصره خود قرار داده بود به ماشین حامل شهید توکلی حمله کرده و او را به اسارت می‌برند تا اینکه در پنجم مرداد ماه سال ۱۳۶۷ و برابر با روز عید قربان شهید محمد توکلی را به درجه رفیع شهادت نائل کرده و سپس به وسیله تبر قطعه قطعه می‌کنند و پیکر این شهید عزیز جهادگر بعد از تشییع باشکوه در بهشت شهدای بروجرد به خاک سپرده می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي اصغر كريمي IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 0
    درود و سلام خداوند بر شهدا و علما و روحانيت انقلابي .