جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1026312
۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
بیژن شمس

حوزه/ نشست علمی-پژوهشی با عنوان «آسیب شناسی سیاستگذاری های جمعیتی بر نرخ رشد کشور» در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، بیژن شمس، در نشست علمی-پژوهشی با عنوان «آسیب شناسی سیاستگذاری های جمعیتی بر نرخ رشد کشور»، صبح امروز در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، موضوع افزایش جمعیت را یک موضوع پر اهمیت جهانی دانست و گفت: این موضوع نباید محدود به مناسبت های تقویم شود.

استاد دانشگاه گفت: تفکر کاهش جمعیت ابتدا توسط آقای مالتوس یک کشیش به‌اصطلاح اقتصاددان در انگلستان شروع شد این تئوری با این تفکر که اگر جمعیت جهان به‌صورت تصاعدی زیاد شود غلات و مواد غذایی برای انسان‌ها کم خواهد شد، شکل گرفت. این سخن از تفکر داروینیسم که یک انسان ‌را تکامل‌یافته تدریجی عالم مادیات می‌داند و اعتقادی به عالم متافیزیکی ندارد نشأت گرفته است .در ایران از سال ۱۳۳۵ خانم فرمان‌فرمایان از خاندان سلطنتی که تحصیل کرده ی آمریکا بود مامور شد در ایران سیاست‌های کلی کاهش جمعیت را در برنامه‌های قوانین ایران تصحیح کند، که بعد از انقلاب بعضی از سیاست‌ها و ساختارها مانند اقتصاد مانند نوع نگاه به جمعیت و... متأسفانه تغییر نکرد .

وی ادامه داد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر قوی شدن، یکی از مؤلفه‌های قوی شدن نیروی انسانی است در قدیم خانواده ای که پرجمعیت بودند نیروی کار برای کشاورزی راحت‌تر کار می‌کردند. اگر خانواده مشکلی پیش می آمد تعدادشان بیشتر بود قدرت دفاعی بیشتر داشتند زاد و ولد بیشتری داشت لذت بیشتری داشتند و اتفاقاً نظام تربیتی شان هم بهتر بود.

شمس افزود: سطح تکنولوژی دنیا به‌خصوص در نظریه مساوی در صورت داشتن تسلیحات هسته ای، قدرت برتر را چه کسی دارد؟ قدرت را کشوری دارد که نیروی انسانی دارد قدرت برتر اقتصادی در دست چین است . آمریکایی‌ها بیست سال پیش مونتاژ را به چین دادند چون نیروی کار بیشتر و ارزان تری دارد. سومین جمعیت کل دنیا از آن ایالت متحد آمریکا است که قدرت دوم اقتصادی است و با توجه به برنامه های کشورهای مختلف می توان پیش بینی کرد چند سال آینده هندوستان دومین جمعیت جهان جزو سه قدرت اقتصادی جهان خواهد شد.

استاد دانشگاه در مورد پروژه سیاست گذاری های کاهش جمعیت اذعان کرد: آقای هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی آمریکا معتقد است امنیت ملی آمریکا به کاهش جمعیت دنیا بستگی دارد. از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۹ بیست جلد کتاب‌های بسیار عمیق فکری توسط نویسنده‌های بزرگ دنیا چاپ و منتشر شد که پایان ایدئولوژی، تاریخ، تکنولوژی و فضیلت ها است. سال۲۰۰۰ ابتدای قرن جدید تمدن و اقتصاد آمریکایی ایدئولوژی برتر است.

شمس ادامه داد: عمدتاً سیاست های کاهش جمعیت در آفریقا و غرب آسیا که اکثرا کشورهای مسلمان اند بسیار است، چرا که اگر مسلمان زیاد شوند قدرت دفاعی، اقتصادی و تکنولوژی آن کشور زیاد می شود. برشنسکی سال ۲۰۰۹ در کنگره آمریکا، در سخنرانی خود گفت با ایرانی ها نجنگید، چون آمارهای جمعیتی تغییر نسل به نفع ایران نیست؛ اینها ۲۰-۳۰ساله دیگر جمعیت شان پیر می شود و دیگر نمی توانند دفاع کنند و در عرصه های اقتصادی، تکنولوژی، علمی و نانو هسته‌ای پیشرفت کنند.

استاد دانشگاه با بیان این نکته که در چند سال دیگر ایران کشور پیر محسوب می شود، تصریح کرد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، یک فرصت بیست ساله داریم تا جامعه ایران را از پیری نجات دهیم؛ اگر هر خانواده ایی حداقل سه‌فرزند داشته باشد در این صورت جمعیت به حد تعادل می رسد که در این میان موانع رشد جمعیت افزایش سقط جنین و همچنین تبلیغ رسانه ها را در جهت نگهداری حیوان به جای فرزندآوری باید درنظر گرفت.

وی به انواع استعمار کهنه، نو و فرا نو اشاره کرد و گفت: استعمار کهنه، همان جنگ سرد است؛ استعمار نو، نفوذ افراد تصمیم ساز در جایگاه مهم حکومتی و استعمار فرانو، که از طریق رسانه صورت می گیرد که فرد خود خواسته کاری مطابق میل حاکمان رسانه می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha