پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گناه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی تفسیرو علوم قرآنی نرجس خاتون (س) شاهین شهر، از پایان نامه خود با موضوع «شیوه های پیشگیری از گناه از دیدگاه آیات و روایات با تاکید بر تفسیر الکاشف»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، جلسه دفاع از پایان نامه زهره صبوحی، طلبه مرکز تخصصی تفسیرو علوم قرآنی نرجس خاتون (س) شاهین شهر با موضوع «شیوه های پیشگیری از گناه از دیدگاه آیات و روایات با تاکید بر تفسیر الکاشف»، با راهنمایی حجت الاسلام براتعلی حق شناس و داوری حجت الاسلام قنادی، صبح امروز برگزار شد.

صبوحی در دفاع از پایان نامه خود گفت: سیاق، ساختاری کلی است که بر مجموعه‌ای از کلمات، جملات، آیات سایه افکنده است و لذا بر معنای آنها تأثیر می‌گذارد. سیاق به این معنا به قرآن اختصاص نداشته و در عبارات و سخنان دیگر نیز وجود دارد. سیاق به عنوان قرینه‌ی متصل به کلام، چارچوب و فضایی است که پیام الهی در آن صورت یافته و برای فهم آیات، کارکرد اساسی دارد. قرینه بودن سیاق برای فهم کلام از اصول عقلایی و مورد توجه اندیشمندان بوده است، و از آن جا که قرآن در قالب عبارات و کلام بوده، توجه به سیاق می‌تواند منجر به دور شدن از فهم صحیح آیات قرآن باشد، برای رسیدن به درک درستی از آیات قرآن توجه به سیاق و اعتبار سنجی آن ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: پژوهش حاضر با مطالعه‌ی سیاق و مفهوم شناسی، میزان و اعتبار سیاق نزد مفسران و با توجه به ویژگی عصری بودن و اجتماعی بودن تفسیر نمونه، به دنبال این مطلب است که سیاق در تفسیر نمونه تأثیر دارد. با توجه به اینکه تفسیر نمونه یکی از مهمترین تفاسیر سده‌ی چهاردهم است که با دید نوین به تفسیر قرآن پرداخته است، بررسی نقش سیاق و دامنه‌ی اهمیت‌دهی به آن در این تفسیر می‌تواند محققان را با ابعاد دیگری از دلالت سیاق آشنا کند. با مطالعه‌ی تفسیر نمونه و بررسی اعتبار سیاق در این تفسیر می‌توان گفت: صاحب تفسیر نمونه سیاق را قرینه‌ی لفظیه می‌داند هر چند که در برخی از موارد قرائن غیر لفظیه را هم سیاق دانسته و این گونه موارد را به قرائن لفظیه ارجاع داده است و در نظر ایشان سیاق مانند قرینه‌ی لفظیه‌ی متصله است.

صبوحی اظهار کرد: در تفسیر نمونه سیاق در کلمات، جملات و آیات نقش آفرینی می‌کند، و در برخی آیات رفع ابهام و اجمال می‌کند و در برخی موارد با ترجیح یکی از احتمالات در معانی و مصادیق رفع تکلیف می‌کند، همچنین در استنباط احکام، پذیرش و ردشان نزول، شناخت آیات مکی و مدنی، عام و خاص، نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha