جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه گیلان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین علیپور گفت: نباید از چند چیز در جهاد تبیین غافل باشیم، از جمله عوامل ایجاد انقلاب که یکی از آنها قیام مردم در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ است و این قیام در اعتراض به لایحه انجمن ایالتی و ولایتی بود که با مخالفت امام خمینی(ره)، علما و مردم قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از رشت، حجت الاسلام والمسلمین قاسم علیپور مدیر حوزه علمیه گیلان، امروز در دانشگاه فرهنگیان استان به مناسبت قیام مردم در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و رحلت امام خمینی(ره) گفت: در جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند، چند چیز را نباید فراموش کنیم، از جمله بعثت پیامبر اکرم(ص)، واقعه غدیر و واقعه عاشورا که این مناسبت‌ها اسلام را زنده نگه می‌دارد و احیاگر دین اسلام است.

وی افزود: در انقلاب اسلامی ایران نیز نباید از چند چیز در جهاد تبیین غافل باشیم، از جمله عوامل ایجاد انقلاب که یکی از آنها قیام مردم در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ است و این قیام در اعتراض به لایحه انجمن ایالتی و ولایتی بود که با مخالفت امام خمینی(ره)، علما و مردم قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین علیپور ادامه داد: آمریکا برای ادامه حکومت پهلوی چراغ سبزی نشان داده بود، اما شروطی هم گذاشته بود، از جمله این که چیدمان کابینه توسط آمریکا صورت بگیرد. شاه در سال ۱۳۴۱ در سفر به آمریکا، علی امینی را از نخست وزیری برکنار می‌کند، اما این برکناری باب میل آمریکا نبود، لذا آمریکا اسدالله علم را به عنوان نخست وزیر به شاه تحمیل می‌کند.

مدیر حوزه علمیه گیلان تصریح کرد: در طرح انجمن ایالتی و ولایتی، که توسط اسدالله علم اجرا شد، نمایندگان نباید حرفی از اسلام می‌زدند و به جای سوگند به قرآن به دیگر کتاب‌های آسمانی سوگند می‌خوردند، با مخالفت شدید امام(ره) و علما رو به رو شد. امام خمینی(ره) معتقد بود تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، "مقدرات مسلمین را به دست غیر مسلمانان، مانند یهودی‌های بهایی" می‌سپارد.

وی، قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ را نقطه عطفی در انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۴ خرداد فرمودند انقلاب کبیر فرانسه در آغاز مردمی بود، اما در ادامه مسیر مردم را کنار گذاشت، اما بیش از چهل سال است که مردم در انقلاب اسلامی سهیم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین علیپور اضافه کرد: علامه حسن زاده عاملی فرموده بود: گوش‌تان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوششان به دهان حجةبن‌الحسن (عجل الله فرجه) است.‌

مدیر حوزه علمیه گیلان تاکید کرد: امام(ره) در مسیر انقلاب هیچ ترسی نداشت، زیرا یاری خدا را به همراه داشت؛ خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ» شما اگر خدا را یاری کنید (یعنی دین و پیغمبر خدا را) خدا هم شما را یاری می‌کند.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در غدیر خم می‌فرماید: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha