شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 1028792
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
جلسه نقد فیلم دینامیت

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: فیلم دینامیت ۲ را برای معرفی روش صحیح و مطلوب امر به معروف و نهی از منکر بسازید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور روز سه شنبه در جلسه نقد فیلم دینامیت با تشکر از نقدپذیری مسعود اطیابی کارگردان این فیلم و حضور وی در ستاد امر به معروف، گفت: ما از عوامل و تولید کنندگان فیلم دینامیت شکایتی نداریم، چرا که به صورت قانونی و با دریافت مجوزهای قانونی اقدام به تولید و اکران این فیلم کرده اند. شکایت ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که چرا به مسئولیت حاکمیتی خود عمل نمی کند و حتی سکانس ارزشی این فیلم را که مرز امر به معروف و نهی از منکر صحیح و غلط را مشخص می کرده حذف کرده است و بدون توجه به اشکالات و تاثیرات منفی که برخی سکانس‌های فیلم می‌تواند بر روی نگرش مخاطب نسبت به این ۲ واجب الهی بگذارد مجوز تولید و اکران داده است، لذا باید جبران مافات کند و به جای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و ترک فعل به رسالت ذاتی نام ارشادی که بر خود گذاشته است عمل کند.

وی اظهار کرد: ما بر شکایتمان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پافشاری می‌کنیم و حتما باید این وزارتخانه با تمهید شرایطی برای ساخت فیلم هایی فاخر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، جبران مافات نماید و رئیس جمهور گشت ارشاد مسئولان را در وزارت ارشاد در خصوص این فیلم محقق کند.

هاشمی گلپایگانی بیان کرد: نقد اصلی ما به فیلم دینامیت این است که چرا در مجموع این فیلم از آمران به معروف و ناهیان از منکر، تصویری منفی و بیزار کننده ارائه می دهد ، و جایگاه این اصل مترقی فرهنگ اسلامی را در نگاه مخاطب تنزل می دهد، در حالی که فیلم فاخر باید روش صحیح امر به معروف و نهی از منکر را به خوبی ارائه کند و همه را به ضرورت و نحوه انجام درست آن علاقه مند کند هنر باید در استخدام ارزش ها باشد نه در خدمت ابتذال و باعث تنزل فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی مردم ما شود. در موضوعی که بناست فیلم ساخته شود باید کارگردان و هنر پیشه ها در همان موضوع آموزش ببینند تا نتیجه و محصول فیلم منفی نگردد.

چاشنی دینامیت ۲ روشن شد

کارگردان فیلم دینامیت نیز در این جلسه گفت: غرض بنده از نمایش رفتارهای غلط شخصیت های اصلی فیلم در مقام امر به معروف و نهی از منکر نشان دادن لزوم و ضرورت آموزش برای انجام مطلوب این واجب الهی بود و کار خودم را بدون نقص و اشکال نمیدانم و قطعا هر فیلمی ممکن است کنار نقاط قوت و مثبتش ، نقاط ضعف و نکات منفی هم داشته باشد که از نظرات شما استقبال میکنم و خوشحالم که در جمع شما هستم و اینگونه در یک فضای صمیمانه در مورد فیلم گفتگو می کنیم.

مسعود اطیابی تاکید کرد: اگر چند سکانس فیلم دینامیت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل، دستور به حذفش داد سانسور نشده بود قطعا فیلم در نمایش نمونه های سیاه ، سفید و خاکستری در کنار هم موفق تر عمل می کرد اما متاسفانه بدون دلیل قانع کننده نصیحت‌های مدیر حوزه این ۲ طلبه در مورد اشتباهات آنها در اجرای امر به معروف و نهی از منکر رو حذف کردند و تعادل مفهومی و ارزشی فیلم از بین رفت.

معاون علمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز با توجه به برخی سکانس های فیلم دینامیت که در جلسه پخش شد، گفت: سوال من از اطیابی این است که چرا در مقام معرفی نحوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر حتی در سکانس حذف شده خیلی زیاد مصنوعی و شعاری کار شده اما نمونه های غلط نیز با طنز و هنرمندی به تصویر کشیده شده که مخاطب را از انجام امر به معروف و نهی از منکر منزجر و متنفر می کند؟

چاشنی دینامیت ۲ روشن شد

همچنین حجت الاسلام سامان هادی پور، معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در این جلسه اظهار داشت : شما میتوانستید با قرار دادن یک شخصیت جذاب و موثر در کنار دو فردی که در حال انجام امر به معروف و نهی از منکر به روش اشتباه هستند ، زیبایی و تاثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر صحیح را هنرمندانه و دلبرانه به تصویر بکشید که فیلم در کنار نهی از منکر که اعتراض به روش غلط است، امر به معروف یعنی پیشنهاد روش صحیح و مطلوب را هم در خود گنجانده باشد .

باید از مدیران معاونت توسعه منابع ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در بیان مطالبی علمی در مورد سینما در عصر حاضر گفت : بنده آمادگی دارم سکانس به سکانس این فیلم را با شما بشینم و اشکالاتش را تقدیم کنم، چرا که فیلم شما خواسته یا ناخواسته در مجموع دو گانه سیاه و سفیدی از دینداری و بی دینی به تصویر کشیده که مخاطب را علاقه مند به بی دینی می کند و این خیلی بد است به عنوان مثال دو طبقه بالا و پایین که در طبقه پایین فضا تاریک و جمع مشغول گریه و زاری و طبقه بالا فضا پر نور ، شاد و لذت بخش ، در نتیجه این سکانس ناخودآگاه مخاطب را به صحنه منفی جذب می کند.

رضا بازرگان، مدیرکل دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در این جلسه گفت: ۲ اصل از شش اصل کلیدی و مهم در قانون اساسی سینمای هالیوود در امریکا وجود دارد که غربی‌ها بر آن به شدت تاکید دارند و خط قرمز آن ها هست و اجازه عبور از آن را نمی دهند اما متاسفانه سینمای ما نسبت به ارزش‌های اسلامی حتی این ۲ اصل را رعایت نمی کنند، اصل اول این است که در دوگانه خیر و شر همیشه باید ارزش‌های تفکر غربی خیر و نقطه مقابل آن شر معرفی شود و لا غیر و دوم اینکه با شجاعت ارزشهای حتی نادرست خودشان را فریاد می زنند و سانسور نمی کنند اما در سینمای ایران در موارد زیادی عکس این دو اصل اتفاق می افتد یعنی جای ارزش و ضد ارزش عوض میشود و انجام دهنده واجب الهی فردی دارای حماقت و جهالت معرفی میشود و نقطه مقابلش جذاب و دلپسند و در بیان ارزشها دچار لکنت زبان می‌شویم و فقط در تصویر ضد ارزش‌ها هنرنمایی می‌کنیم.

چاشنی دینامیت ۲ روشن شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه درس خارج IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    1 0
    من نیت خوان نیستم ولی این گونه نشان می داد که جامعه مذهبی انقلابی فقط با تندروی حمله می کنند بدون اینکه عمق فکری و فهمی داشته باشند. سر تا پا حماقت از فیلم می بارید. در مورد سکانس های حذف شده مشخص شد که هم دخالت ناروا وجود دارد و هم سیاسی کاری. لذا چیزی که ذبح می‌شود فرهنگ است.