جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود محمدی عراقی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی گفت: ایستادگی و مقاومت مرحوم آیت الله حکیم در مقابل رژیم بعث و ۸ سال زندانی که متحمل شدند نشان از روحیه مبارزاتی ایشان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم، در حاشیه برگزاری کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم در نجف، طی گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره گفت: مرحوم آیت الله حکیم شخصیتی چند بعدی داشتند که بعد علمی آن فقط یکی از این ابعاد بود؛ ایشان در فقه و اصول به تمام معنای کلمه صاحب نظر بودند. ایشان اساتید بزرگی همچون پدر بزرگوارشان و همچنین جد مادریشان داشتند که از قله های مرجعیت در عالم تشیع بودند.

وی افزود: با ملاحظه و بررسی آثار این عالم بزرگ به ابتکار و نوآوری علمی ایشان می توان پی برد؛ تألیف کتاب الکافی فی الاصول نمونه ای از این ابتکارات است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی خاطرنشان کرد: بعد اجتماعی شخصیت مرحوم آیت الله حکیم خیلی جای تأمل دارد؛ ایشان نسبت به مسلمانان و بخصوص شیعیان در سراسر جهان توجه داشتند.

وی مکاتبات و نامه نگاری های آیت الله العظمی حکیم با مسلمانان دنیا را از نشانه های توجه ایشان به اقشار مختلف مسلمانان جهان دانست و گفت: به یاد دارم در زمان سقوط شوروی سابق ایشان برای شیعیان آذربایجان نامه نوشتند.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم تصریح کرد: یکی از نامه های ایشان خطاب به شیعیان بلتستان پاکستان بود؛ در همه این مکاتبات دغدغه و حساسیت مرحوم آیت الله حکیم نسبت به وضعیت جوامع اسلامی و شیعی پیداست و این هم یکی دیگر از ابعاد شخصیتی ایشان بوده است.

وی با اشاره به فعالیت های اجتماعی آیت الله العظمی حکیم افزود: در کلمات و فرمایشات این عالم بزرگ توجه به این عرصه کاملاً هویداست؛ ایشان در زمان بازسازی مسجد سهله عنایت ویژه ای به این موضوع داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی بیان داشت: این فقیه بزرگ آخرین مرجع تقلید از خاندان حکیم بودند؛ از جهت مبارزات سیاسی هم واقعاً شخصیتی برجسته و ایستادگی ایشان در مقابل حزب بعث کاملاً استوار و محکم بوده است.

وی گفت: ایستادگی مرحوم آیت الله حکیم در مقابل رژیم بعث و ۸ سال زندانی که متحمل شدند نشان از روحیه مبارزاتی ایشان دارد؛ این روحیه مثال زدنی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در لزوم تقویت ارتباط حوزه های علمیه قم و نجف اظهار کرد: به نظر من در سال های اخیر با اینکه وسایل ارتباطی ارتقا یافته و رفت و آمدها آسان شده است، اما متأسفانه ارتباطات بین علما و حتی ارتباط های علمی در حد مطلوب وجود ندارد؛ این در حالی است که در گذشته با وجود اینکه رفت و آمدها خیلی سخت تر از امروز بوده، اما با بررسی مکاتبات علما با یکدیگر و سفرهای آنان ارتباط‌های مستمر و زیادی را می بینیم.

وی در پایان با تقدیر از حرم امام حسین(ع) در برگزاری این کنگره عنوان داشت: این کار بسیار خوبی است که شخصیت های علمی حوزوی را از ایران، سوریه، لبنان، خود عراق و سایر کشورها دعوت نموده و در یک جا جمع کردند تا چند روز با همدیگر دیدار داشته باشند؛ باید به این موضوع و چنین گردهمایی هایی بیش از پیش پرداخته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha