سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
المصطفی

راه های همکاری دانشگاه خواجه معین الدین چشتی لکهنو هندوستان و نمایندگی جامعة المصطفی در خراسان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه پروفسور خواجه ماهرخ میرزا، رئیس دانشگاه خواجه معین الدین چشتی لکهنو هندوستان، با حضور در نمایندگی المصطفی در خراسان با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین صالح ضمن معرفی اجمالی فعالیت های المصطفی به ویژه نمایندگی خراسان، اظهار داشت: نزدیک به ۲۰ سال است که از تأسیس نمایندگی المصطفی در خراسان می گذرد و امروز این نمایندگی با نگاه تخصصی به حوزه های آموزشی مورد نیاز طلاب پذیرای جمع عظیمی از جوانان مشتاق فراگیری معارف اسلام ناب از سراسر جهان است.

وی افزود: امروز در جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه، رشد و تحول بسیار خوبی در علوم به وجود آمده است و همچنین در المصطفی و در نمایندگی خراسان نیز علوم و مباحث فقهی در قالبی نو، متنوع و تخصصی مبتنی بر نیازهای بشری نظیر فقه خانواده، فقه اقتصاد، فقه قضایی، فقه پزشکی و ... در حال ارائه هستند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان ادامه داد: این توسعه نیز در حوزه قرآن و علوم نیز منجر به وجود ۱۰ رشته تخصصی قرآن محور مثل قرآن و علوم پزشکی، قرآن و روانشناسی، قرآن و اقتصاد، قرآن و جامعه شناسی و ... شده است که هر یک از این رشته ها می توانند در همه دانشگاه ها به صورت کاربردی مورد تعامل قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: دپارتمان حقوق نیز در این مجموعه با دو رشته حقوق خصوصی و حقوق جزا و جُرم شناسی نیز فعال است. همچنین رشته های فلسفه و کلام، روانشناسی و ... نیز بخشی از ۳۷ رشته و گرایشی هستند که در این نمایندگی جاری و فعال است. همچنین در اینجا علاوه بر رشته های فقهی و قرآنی نیز برخی رشته ها را به صورت مقارَن داریم. فقه مقارَن از جمله این رشته هاست که بسیار کاربردی و جذاب است.

حجت الاسلام و المسلمین صالح عنوان کرد: آمادگی داریم که در تابستان رشته های شما را با زبان فارسی با هدف تثبیت زبان فارسی در مشهد به صورت کوتاه مدت برگزار کنیم. همچنین برای اساتید شما نیز در موضوعات پیشنهادی مبتنی بر نیازها، دوره‌های کوتاه مدت برگزار کنیم.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار کرد: در حوزه مسایل پژوهشی نیز می توانیم به صورت آنلاین و مجازی نشست های علمی و پژوهشی مشترک در موضوعات مختلف طراحی و اجرا کنیم.

وی بیان کرد: گفت‌وگوی بین ادیان در حوزه های مختلف مثل خانواده، بررسی تمدن اسلام در هند در قالب میراث علمی، کلامی‌، حدیثی و تاریخی مسلمانان در مناطق مختلف شامل نسخ، کتب، آثار و وجود شخصیت ها و علمای مسلمان در هند، تمرکز بر نقاط مشترک مذاهب که مورد تایید شریعت باشد، تبیین سیره، حکمت و فرهنگ و رضوی، تمدن اسلام و هند و سایر موضوعات مشترک پیرامون مسئله تمدن می توانند در قالب برگزاری نشست های مشترک مورد تعامل قرار گیرند .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha