دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهید بهشتی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بر ضرورت تبیین شاخصه‌های اندیشه‌ای و الگوی مدیریتی آیت الله شهید بهشتی تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در حزب جمهوری اسلامی که شهادت این عزیزان در واقعه هفتم تیر در اذهان ماندگار شده است، اظهار داشت: شهید بهشتی از معدود شخصیت هایی است که خاستگاهش به مکتب فکری و علمی مرحوم علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) باز می گردد و به عنوان یکی از ایدئولوگ های انقلاب اسلامی در کنار شهید مطهری و آیت الله خامنه ای قرار می گیرند.

وی افزود: شهید مظلوم آیت الله بهشتی به همان میزان که از فلسفه و حکمت اسلامی در محضر علامه طباطبایی(ره) آموخته بود، نسبت به فلسفه غرب نیز آشنایی داشت و درباره ایشان باید گفت که حقیقتاً جمع بین فقاهت و حکمت و سیاست بود.

وی همچنین در خصوص الگوی مدیریتی شهید بهشتی و به خصوص الگو بودن ایشان از منظر تشکیلات در نظام سیاسی جمهوری اسلامی گفت: آن عالم مجاهد و انقلابی، بزرگترین حزب تشکیلاتی کشور معروف به حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد که تا پیش از انحلال، بیش از ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور داشت و نیروهایی تربیت کرد که بعدها از کادرهای مهم نظام سیاسی جمهوری اسلامی محسوب شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به بحث تدوین قانون اساسی از سوی خبرگان قانون اساسی در ابتدای دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: در این زمینه نیز شهید بهشتی نقش بسیار مهم و مؤثری را ایفا کردند، چه آن که حقیقتاً باید گفت که قانون اساسی امروز ما محصول مدیریت شهید بهشتی در مجلس خبرگان قانون اساسی است.

وی گفت: آن شهید والامقام، هم دین و شرع را به خوبی می شناخت و هم به اقتضائات قوانین روز اشرافیت داشت و لذا در تدوین قانون اساسی، نقش و الگوی مدیریتی ایشان بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: شهید بهشتی همچنین معمار دستگاه قضایی در نظام جمهوری اسلامی است، چه آن که ایشان ایدئولوگی بود که محصول اندیشه و کار مدیریتی اش، تشکیلات حزب جمهوری، تدوین قانون اساسی و تشکیل قوه قضائیه بود.

حجت الاسلام والمسلمین لیالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دو محور مهم عقلانیت و عدالت جزو مبانی مهم تفکر و اندیشه شهید بهشتی بود، اظهار داشت: شهید بهشتی هم الگوی عدالت خواهی را در سیستم سیاسی و به خصوص دستگاه قضایی مطرح کرد و هم این که در عین حال به شدت در نظام فکری و معرفتی خود قائل به عقلانیت بود.

وی افزود: امروز ما هم محتاج نظریه پردازی برای انقلاب اسلامی هستیم و هم نیازمند دفاع از مبانی قانون اساسی و دفاع از حقانیت قوه قضائیه هستیم که در الگوی مدیریتی و نظام تفکری شهید بهشتی این امور قابل استفاده است.

وی با اشاره به این که شهید بهشتی الگوی مبارزه با استکبار و آمریکا بود، گفت: استکبارستیزی ایشان به شدت مشهود است کما این که آن جمله معروف ایشان که" ای آمریکا از ملت ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر " در این رابطه بسیار قابل توجه و درس آموز است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین با اشاره به مظلومیت فوق العاده آیت الله بهشتی بیان داشت: ایشان آن قدر از سوی گروه های مختلف اعم از سلطنت طلب ها، لیبرال ها، منافقین، معاندین و گروه های خارجی مورد هجمه بود که حتی برخی جریان های به ظاهر انقلابی و سوپر انقلابی و حتی برخی جریانات وابسته به روحانیت نیز ایشان را به شدت مورد هجمه قرار می دادند تا آن جا که این شهید مظلوم گرفتار ترور شخصیتی بود.

وی افزود: شهید بهشتی آن قدر مظلوم شده بود که حجم عظیمی از نیروها از انقلابی گرفته تا ضدانقلابی شهید بهشتی را به نوعی در معرض ترور قرار دادند و در این جا جمله معروف امام(ره) نشان از مظلومیت فوق العاده ایشان است که فرمودند: بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد و خار چشم دشمنان بود و تنها شهادت ایشان می توانست که او را از این مظلومیت برهاند و در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از رهبران انقلاب اسلامی ماندگار نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha