سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: ما دائم باید تلاش کنیم تا در جهاد تبیین موفق شویم؛ حواسمان را پرت نکنیم، باید از فرصت‌های رسانه و فضای مجازی برای جهاد تبیین استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، شب گذشته در نخستین همایش جهاد تبیین در شهرستان آبیک که در مسجد حضرت ولی‌عصر (عج) برگزار شد، گفت: شهادت مظلومانه حضرت جوادالائمه (ع) را تسلیت عرض می‌کنم، آن حضرت فرمودند «اَلْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ اَلْمُعِینُ لَهُ وَ اَلرَّاضِی بِهِ شُرَکَاءُ ثَلاَثَتُهُمْ» یعنی کسی که ظلم کند، کسی که به ظالم کمک می‌کند و کسی که به ظلم رضایت می‌دهد، همه با هم شریک هستند.

وی ادامه داد: تبیین به معنای روشنگری و مشخص کردن است. ما باید حق و باطل را بدانیم و بین آن‌ها فرق بگذاریم؛ اصالت انسانی و فطرت الهیِ کسی که بین حق و باطل فرق قائل نمی‌شود، مرده است، چنین کسی به قول امیرالمومنین (ع) مرده زنده‌نماست.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدا در آیه ۲۵۷ سوره بقره فرمود اگر تحت ولایت خدا در آمدید خدا شما را از تاریکی به سمت نور می‌برد، تاریکی چیست؟ شرک تاریکی است، خداوند نمی‌گذارد شما مشرک بمانید، شما را به سمت وحدانیت خود می‌برد، جهل و نادانی تاریکی است، خدا شما را دائم عالم و نورانی می‌کند و به شما فهم و حکمت می‌دهد، ظلم تاریکی است، خدا نمی‌گذارد شما ظالم بمانید، این ظلم می‌تواند نسبت به خانواده، همسایه و دیگران باشد، خدا نمی‌گذارد شما حامی ظالمان بمانید، این یک تبیین است که خداوند می‌آید ولایت خدا و ولایت شیطان را روشن می‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خدا این‌ها را برای ما تبیین می‌کند و می‌ فرماید دشمنان اصلی خود را بشناسید و در مقابل دشمنان اصلی خود موضع بگیرید. رسول خدا نیز از طرف خدا مامور می‌شود تبیین کند؛ در آیه ۴۴ سوره نحل آمده خدا به پیامبر می‌گوید ما این کتاب را بر تو نازل کردیم و تو باید آن را برای مردم بیان کنی، لذا آنقدر آیات از رسول گرامی اسلام داریم که می‌آید آیات را برای ما توضیح می‌دهد که خدا این‌ها را فرموده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: تمام خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین (ع) را که مطالعه کنیم می‌بینیم که تبیین است، یعنی حضرت مرزهای حق و باطل را روشن کرده و راجع به عدالت و ظلم حرف زده است، همچنین امام حسن (ع) تمام زندگی خود را صرف مقابله با ظلم کرد، یعنی آمد مرز بین حق و ظلم را مشخص کرد و به مردم سفارش کرد که رعایت کنند، برخی تندروها به حضرت گلایه می‌کردند که تو چرا علیه معاویه قیام نمی‌کنی؟ حضرت چند بز را که کنار جاده بودند نشان داد و فرمود اگر من به تعداد این‌ها آدم داشتم در مقابل معاویه می‌جنگیدم، یعنی نیرو نداشتند که بتوانند قیام کنند، امام حسین (ع) نیرو داشتند و قیام کردند اما امام حسن (ع) نیرو نداشتند.

وی ادامه داد: یک جای دیگر امام حسن (ع) گلایه می‌کند که من به یکی از فرماندهان جنگی برای مبارزه با معاویه ماموریت دادم، معاویه خبردار شد، ۵۰۰ درهم به او داد و گفت به جای اینکه برای حسن بجنگی برای من بجنگ، او هم خیانت کرد، امام حسن (ع) در چنین شرایطی قرار داشت، اما در عین حال مقاومت کرد و با معاویه کنار نیامد، حضرت یک صلح تحمیلی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما دائم باید تلاش کنیم تا در جهاد تبیین موفق شویم؛ حواسمان را پرت نکنیم، باید از فرصت‌های رسانه و فضای مجازی برای جهاد تبیین استفاده کنیم. شما برای دین و آن‌ها برای شیطان استفاده می‌کنند، آن‌ها تهمت می‌زنند و وارونه و خلاف واقع نشان می‌دهند، ما در این شرایط موظفیم به آیه ۶ سوره حجرات قرآن عمل کنیم که «إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»، یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌ اید اگر فاسقی برایتان خبری آورد نیک وارسی کنید مبادا به نادانی گروهی را آسیب برسانید و بعد از آنچه کرده‌ اید پشیمان شوید.

از فرصت‌های رسانه و فضای مجازی برای جهاد تبیین استفاده کنیم

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha