پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی ذوعلم

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم گفت: آرمان های انقلاب فرازمانی و فرامکانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، نویسنده ۳ کتاب «روایتی کوتاه از بیانیه گام دوم»، «برخی مفاهیم اساسی در بیانیه گام دوم» و «گفتارهایی در باب بیانیه گام دوم» و رئیس اندیشگاه گام دوم، در آئین رونمایی، نقد و بررسی سه کتاب جدید با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: آرمان های انقلاب فرازمانی و فرامکانی است. آزادی و استقلال و اخلاق در غرب هم مطرح است اما نگاه ما کاملا متفاوت است. یکی از وجوه این تمایز نوع چینش و مدل مفهومی است که از اینها به دست می آید.

وی ادامه داد: اگر بخواهد تمدن اسلامی صورت بگیرد برجسته کردن تمایز بین غرب و تمدن اسلامی بسیار مهم است. اما وجه تمایز اساسی کجاست؟

نویسنده کتاب «گفتارهایی در باب بیانیه گام دوم» افزود: فلاسفه فراتر از غربی و شرقی بودن ناخودآگاه بر اساس هدایت فطرت می اندیشند. ممکن است با یک بحث فطری ستیز داشته باشند اما فطرت در بطن تکوین انسان نهاده شده و هیچکس نمی تواند از فطرت بگریزد.

وی افزود: آنها در یک قصور مبنای معرفتی به سر می برند که از مبنای معرفتی وحیانی خود را محروم کرده اند لذا سطح آزادی را نازل کردند و عدالت را بر مبنای عقل بشرتعریف کردند. تمدن سازی نوین این تمایزات را باید برجسته کند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم تاکید کرد: اگر بخواهیم بیانیه را مطرح و تحقق ببخشیم باید درک عمیق شهودی نسبت به این نظام انسانی داشته باشیم و عدالت و آزادی را در پیوند با اخلاق و معنویت تعریف کنیم.

وی افزود: پیامبران تامین کننده مهمترین نیاز انسان هستند. منبع معرفتی فراتر از عقل بشر لازم است که بتواند نیاز بشر را تشخیص دهد و نقشه پیشرفت همه جانبه انسان را رقم بزند.

نویسنده کتاب «روایتی کوتاه از بیانیه گام دوم» ادامه داد: بر مبنای دین همه انسان ها حق برخورداری از پیشرفت و عدالت و ... را دارند. این نگاه به دین و این دین شناسی را در امام راحل و علامه طباطبایی و مقام معظم رهبری مشاهده می کنیم و باید به درک عمیق آن برسیم.

وی گفت: تحقق بیانیه در کارهای دیوان سالارانه و برنامه ریزی های اجرایی محصور نیست. اگر کارگزاران درک عمیق و عقلانی از مسایل داشته باشند، این امر خود به خود در سیاست گذاری ها و فعالیت ها بروز و ظهور خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم ادامه داد: این نگاه به دین اگر تحقق پیدا کند، سرعت پیشرفت افزایش پیدا خواهد کرد چراکه فقدان نگاه توحیدی عامل ضعف ها و کمبودها بوده است. لذا سطح مسئله را از سطح یک عملیات اجرایی محدود باید عمیق تر ببینیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha