پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
صدا و سیما

حوزه/ کتاب "رسانه ملی و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب"به قلم اباذر افشار از جمله آثاری است که در قالب مصاحبه با اساتید شاخص حوزه و دانشگاه و کارشناسان فرهنگی به واکاوی اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه می پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این اثر به همت انتشارات مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما در سال ۹۳ به زیور طبع آراسته شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:"فرهنگ عفاف و حجاب، در جایگاه هویت فردی و اعتبار اجتماعی، فرصتی برای ایجاد جامعه‌ای ایدئال و به دور از ناهنجاری‌های اجتماعی است. توجه نکردن به این فرهنگ، به عنوان ارزش اخلاقی و هویت اجتماعی، تحکیم خانواده و امنیت فرهنگی و اخلاقی جامعه را تهدید می‌کند. اگر همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، برای نهادینه‌سازی حجاب، برنامه‌ریزی و تلاش کنند ولی حجاب درونی نشود و مورد پذیرش قلبی و اعتقادی قرار نگیرد، هویت اجتماعی به شکل مطلوب تحقق نخواهد یافت. بر این اساس، درونی شدن حجاب به هویت فردی مستحکم و مستقلی نیازمند است تا نه به اجبار، بلکه به عنوان انتخابی منطقی و فردی برای کسب شخصیت اجتماعی قرار گیرد. بنابراین، برای رسیدن به سطح آرمانی مطلوب در زمینه حجاب یا دست‌کم کاهش فاصله با آن و امکان کنترل برنامه‌ریزی‌شده محیط و هدایت روندهای عادی در مسیرهای همسو با انتظارات فرهنگی نظام اسلامی، به اقداماتی هماهنگ و دامنه‌دار نیاز است.

به منظور نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و مقابله با بدحجابی، هر یک از نهادهای آموزشی، پژوهشی، تربیتی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، انتظامی و قضایی، وظیفه و مسئولیتی بر عهده دارند. در این میان، رسانه ملی با توجه به مقبولیت و اعتبار فرهنگی و اجتماعی بالا، اعتماد زیاد مخاطبان به جنبه‌های الگویی آن به عنوان سخنگوی فرهنگی و مروّج ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی، مخاطب انبوه و اثرگذاری بسیار، می‌تواند در میان نهادهای مسئول، هم‌گرایی و هم‌افزایی ایجاد و فعالیت‌های غیر اصولی سازمان‌های رسمی و غیررسمی را در این زمینه، پیگیری و نقد کند. همچنین، فعالیت‌های مثبت دیگر سازمان‌ها را با هدف ارتقای بینش‌ها و حساسیت‌های جمعی منعکس سازد. بنابراین، یکی از مؤثرترین ابزارها در بهبود وضعیت فرهنگ عفاف و حجاب، رسانه ملی، به ویژه تلویزیون است."

کتاب یاد شده از سه فصل اصلی شامل مفاهیم نظری، یافته‌های تحقیق و تجزیه و تحلیل‌ها تشکیل می شود و در آن به مباحث مهمی چون عفاف، حدود و مصداق‌های حجاب در آیات قرآنی، بدحجابی و پوشش‌های نامناسب زنان، پوشش‌های نامناسب مردان، بررسی وضعیت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، بررسی عوامل ایجاد و تشدید پدیده بدحجابی، راهکارهای اصلاح وضعیت موجود عفاف و حجاب، بررسی سهم نهادهای مختلف در اصلاح وضعیت موجود عفاف و حجاب، بررسی سهم رسانه ملی در اصلاح وضعیت موجود عفاف و حجاب و بررسی عملکرد کنونی رسانه ملی در حوزه عفاف و حجاب توجه شده است.

همچنین، وظایف رسانه ملی در زمینه سیاست‌گذاری، تولید و نظارت در نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب، برنامه‌سازی در رسانه ملی برای اصلاح وضعیت موجود فرهنگ عفاف و حجاب، مهم‌ترین موانع اثرگذاری برنامه‌های رسانه ملی و چگونگی غلبه بر آن ها، وضعیت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، حجاب و عفاف در مقیاس جهانی، راهکارها و بایدهای بهبود وضعیت فرهنگ عفاف و حجاب و شناخت جنبه‌های پدیده بدحجابی از مباحث دیگر مطرح شده در این کتاب است.

همچنین گفتنی است در فصل دوم شامل" یافته‌های تحقیق"با صاحب‌نظران و کارشناسان چهار حوزه مطالعاتی زن و خانواده، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و رسانه و ارتباطات، گفت‌وگو شده است. هدف این گفت‌وگوها این است که با ترکیب و تلفیق دیدگاه‌ها و تحلیل جامع از وضعیت فرهنگ عفاف و حجاب در ایران، عوامل گسترش بدحجابی در سال‌های اخیر شناسایی و برای بهبود وضعیت موجود راهکارهایی در نظر گرفته شود. در این فصل، همچنین، سهم نهادهای گوناگون در نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب و مقابله با بدحجابی، بررسی و عملکرد رسانه ملی و شناسایی موانع فراروی آن، آسیب‌شناسی شده است. در ادامه، دیدگاه‌هایی در زمینه اهداف، راهبردها، و وظایف و سیاست‌های رسانه ملی در نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف، مطرح شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha